Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder is een strategisch management model dat steeds vaker wordt toegepast door bedrijven om bedrijfsmodellen, business-unit modellen en afdelingsmodellen op te stellen. Dat wil zeggen: een strategische grondgedachte opstellen van hoe een organisatie, business-unit of afdeling bestaansrecht heeft door waarde toe te voegen.

Hoe ziet het Business Model Canvas er uit?

Het Business Model Canvas wordt gezien als een laagdrempelig en overzichtelijke methode om op basis van vier hoofd elementen een onderneming in kaart te brengen, te weten: klanten, aanbod, infrastructuur en de financiële levensvatbaarheid bij de organisatie.

Daarin zit weer een onderverdeling die er zo uitziet:

  • Customer Segments
    Klanten: Klantsegmenten, kanalen, klantrelaties
  • Value Proposition
    Aanbod: waardepropositie
  • Customer Relationships
    Klantrelaties: investeren in relaties met klanten om meer omzet en rendement te genereren
  • Channels
    Infrastructuur: kernactiviteiten, mensen/middelen en andere belangrijke benodigdheden, strategische partners
  • Revenue Streams
    Financiële levensvatbaarheid, inkomsten, kosten.
  • Key resources
    Belangrijkste hulpbronnen
  • Key activities
    Belangrijkste activiteiten
  • Partners
    Samenwerkingspartners
  • Cost Structure
    Kostenstructuren

Hoe werkt het Business Model Canvas

Er zijn verschillende mogelijkheden om met het Business Model Canvas te werken. Een veelgebruikte methode is het werken met een fysiek bord of een poster van het model om hier vervolgens per segment middels post-its invulling aan te geven.

Er is analyse, interpretatie nodig om tot bepaalde keuzes en inzichten te komen. De invuloefening van het Business Model Canvas vraagt doorgaans om meerdere sessies om tot een model te komen met een stevig fundament.

Het Business Model Canvas kan een basis vormen voor de Marketing Strategie en een concreet marketingplan.

Meer over het Business Model Canvas en de toepassing daarvan:

Het boek der boeken over het Business model Canvas:



Lees meer over waardeproposities en het Business Model Canvas in het artikel op deze site: Het waardepropositie canvasmodel voor liefde op het eerste gezicht

Andere strategische business en marketing informatie

Het Business Model Canvas is een tool om op strategie niveau een product/markt-combinatie op te zetten, een businessmodel op te zetten of te verfijnen of om zelfs een business unit of afdeling (opnieuw) uit te vinden. Andere informatie over strategische tools om mee te werken om je te helpen bij dit soort keuzes en scenario’s vind je hier:

 
  1. Marketingmix, uitleg en toepassing (4 p’s en 4 c’s)
  2. Bepaal je corporate identity
  3. Wat is je merkwaarde?

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!