💎 NEW! Promoot jouw bureau op b2bmarketeers.nl via ons partnerprogramma!
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Business Model Canvas uitleg, toepassingen en voorbeelden

Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder is een strategisch management model dat steeds vaker wordt toegepast door bedrijven om bedrijfsmodellen, business-unit modellen en afdelingsmodellen op te stellen. Dat wil zeggen: een strategische grondgedachte opstellen van hoe een organisatie, business-unit of afdeling bestaansrecht heeft door waarde toe te voegen.

Hoe ziet het Business Model Canvas er uit?

Het Business Model Canvas wordt gezien als een laagdrempelig en overzichtelijke methode om op basis van vier hoofd elementen een onderneming in kaart te brengen, te weten: klanten, aanbod, infrastructuur en de financiële levensvatbaarheid bij de organisatie.

the business model canvas Alexander osterwalder

Daarin zit weer een onderverdeling die er zo uitziet (ook als business model canvas in het Nederlands):

Hoe werkt het Business Model Canvas

Er zijn verschillende mogelijkheden om met het Business Model Canvas te werken. Een veelgebruikte methode is het werken met een fysiek bord of een poster van het model om hier vervolgens per segment middels post-its invulling aan te geven.

Er is analyse, interpretatie nodig om tot bepaalde keuzes en inzichten te komen. De invuloefening van het Business Model Canvas vraagt doorgaans om meerdere sessies om tot een model te komen met een stevig fundament.

Het Business Model Canvas kan een basis vormen voor de Marketing Strategie en een concreet marketingplan.

eboekhouden

Meer over het Business Model Canvas en de toepassing daarvan:

Het boek der boeken over het Business model Canvas:



Lees meer over waardeproposities en het Business Model Canvas in het artikel op deze site: Het waardepropositie canvasmodel voor liefde op het eerste gezicht

Andere strategische business en marketing informatie

Het Business Model Canvas is een tool om op strategie niveau een product/markt-combinatie op te zetten, een businessmodel op te zetten of te verfijnen of om zelfs een business unit of afdeling (opnieuw) uit te vinden. Andere informatie over strategische tools om mee te werken om je te helpen bij dit soort keuzes en scenario’s vind je hier:

  1. Marketingmix, uitleg en toepassing (4 p’s en 4 c’s)
  2. Bepaal je corporate identity
  3. Wat is je merkwaarde?
nanning marketing
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.