Een marketingmix is de set aan activiteiten die ingezet worden om toegang te verkrijgen tot de markt. De marketingmix geeft dus aan welke elementen uitgangspunt zijn voor het marketingcommunicatie plan en op welke manier deze met elkaar samenhangen. Er wordt ook gesproken over de marketinginstrumentenmix.

Marketingmix opstellen

De marketingmix vormt onderdeel van het marketingplan en kan volgen uit een analyse van de interne en externe factoren. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de trends en ontwikkelingen in de markt, de wensen van de doelgroep en de eigenschappen van de organisatie. Deze inzichten vormen de basis voor de marketingstrategie en de bijbehorende samenstelling van de marketingmix.

De marketingmix op basis van 4 p’s of de 4 c’s

Uitganspunt voor een gedegen marketingmix is het model van de 4 p’s of de 4 c’s.  Aan de hand van de 4 p’s of 4 c’s kan er omschreven worden hoe deze domeinen worden ingezet. Te weten:

Product/Customer Solution
Wat is het product of de dienst, waaruit bestaat het, hoe is het verpakt, welke eigenschappen kent het en welke waarde levert het voor de klant/gebruiker.

Prijs/Cost to the Customer
Op basis van welke prijsstelling en prijsmodel worden producten/diensten in de markt gezet

Plaats/Convenience
Hoe ziet het distributiemodel eruit van het product of de dienst? Welke verkoopkanalen worden er ingezet, wat is de strategie achter de verkrijgbaarheid. Welke beleving heeft de prospect/potentiele klant bij het aankoopproces? Worden er directe en/of indirecte kanalen ingezet? Hoe ziet de distributieketen eruit?

Promotie/Communication
Hoe ziet de boodschap eruit en op welke manier wordt deze boodschap in de markt gezet. Welke middelenmix wordt er ingezet, wat is de toon van de communicatie?

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!