Wat is positionering en hoe kan het jouw business helpen

Waarom een positionering belangerijker is dan ooit.

Wat jouw product ook is, waarschijnlijk is er veel concurrentie. En elk jaar komt er alleen maar meer concurrentie bij. De Kamer van Koophandel maakte bekend dat er dit jaar meer bedrijven zijn dan ooit tevoren; meer dan 2 miljoen ondernemingen. Daarom is het steeds belangrijker om jouw product en merk te differentiëren. Dat is waarom een sterke positioneringsstrategie belangrijk is.

Wat is een positionering?

Wanneer we het over positioneren hebben in marketing bedoelen we hoe een merk bepaalde kenmerken en associaties aan zichzelf verbindt, om het een unieke plaats in het hoofd van de klant te geven.

Het is dus een marketingstrategie die je helpt te differentiëren van je concurrentie. Met de juiste positioneringsstrategie zorg je er dus voor dat jouw merk bepaalde associaties krijgt. Dit wordt dan de toegevoegde waarde van het merk. Deze kenmerken kunnen concrete dingen zijn, maar ook meer abstracte ideeën.

Voorbeelden van kenmerken die je aan jouw merk kan verbinden zijn: duurzaam, betaalbaar, innoverend en betrouwbaar. Zo kun je denken aan hoe de Nederlandse chipmachinefabrikant ASML zich positioneert als innovatief en voortdurend alles op alles zet om deze positie te behouden.

positionering

Is dit niet gewoon het marketingplan?

De positioneringsstrategie is een belangrijk onderdeel van je marketingplan. Dat komt omdat de positionering waar je voor kiest ook voor een groot deel zal bepalen welke middelen je kan gebruiken in je marketingplan. Zo zal een merk dat zich als hip en jong wil positioneren meer gebruik van social media maken, maar de lokale kranten naast zich laten liggen. Daarom is het belangrijk om een duidelijke positioneringsstrategie te hebben.


😎 Tooltips van de maand voor marketeers!


Project Management Software voor b2b marketeers 👇
 

Omdat de positioneringsstrategie en de marketing zo nauw samenhangen, kan je verwachten dat een marketeer zich hiermee bezighoudt. Maar omdat alles moet samenwerken om een merk juist gepositioneerd te krijgen, moeten meer mensen rekening houden met de positioneringsstrategie. Feitelijk iedereen die een indruk op de klant kan maken. Je kan denken aan een vormgever, maar ook het aanspreekpunt van de organisatie.

Een positioneringsdocument ontwikkelen

Om alles op een rijtje te zetten creëer je een positioneringsdocument. Dit geeft je een goed idee van wat je wilt bereiken met je merk en hoe. Een positioneringsdocument bestaat uit een aantal onderdelen:

content marketing strategy template

Nu je weet wat je uiteindelijk op papier moet krijgen, kijken we naar de 6 stappen die je nodig hebt om tot een goed positioneringsdocument te komen:

Positioneringsmodellen

Er zijn een aantal positioneringsmodellen die je kan gebruiken om je positioneringsstrategie uit te werken.

Hier kijken we naar 5 modellen.

MCD-model

Dit model wordt gebruikt om te analyseren waar je merk staat op het moment. MCD staat voor: Merk, Concurrentie en Doelgroep. Je zoekt uit waar je merk voor staat en wat het kan betekenen voor de doelgroep. Daarna kijk je naar je concurrentie en hoe die in de markt gepositioneerd zijn. Tenslotte bepaal je de doelgroep van jouw merk en wat zij verwachten van jou.

McKinsey Brand Driver model

Bij dit model kijk je naar de kenmerken van jouw merk en deze verdeel je in vier types:

De Drivers zijn hier de belangrijkste kenmerken om je op te richten.

Unilever Brand Key model

Dit model werkt met 8 stappen om de positionering neer te zetten:

Positioneringsmatrix

Een positioneringsmatrix heeft twee assen; elke as heeft twee termen waartussen aangegeven kan worden hoe de positie gezien wordt door de doelgroep. Voorbeelden van assen kunnen zijn: kwaliteit en prijs, functioneel en luxe of kwaliteit en service.

Golden Circle model voor positionering

Het Golden Circle model gaat ervan uit dat bij een positioneringsonderzoek het ‘waarom’ het belangrijkst is. Daarna komen pas ‘hoe’ en ‘wat’. Veel merken kijken daar juist andersom naar, dus die beginnen met ‘wat’, maar bij dit model wordt gesteld dat dat verkeerd is. Het ‘waarom’ is hier het doel, het ‘hoe’ is het proces om het doel te behalen en het ‘wat’ is het resultaat.

Meer over positioneren? Lees deze artikelen:

Hoofdfoto positionering: www.shutterstock.com

Schrijf je in voor de wekelijkse b2b updates en ontvang gratis de infographic: Content Marketing Statistieken 2021 (en een verrassing!🎁).

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.