Wat kunnen we leren over webinars van Remco Treuren, CEO van WebinarGeek

door Redactie | Last Updated:   4 mei 2020

Webinars winnen al jaren aan populariteit als marketing tool en zijn niet meer weg te denken uit de marketingmix van de moderne b2b marketeer. Omdat er door de maatregelen tegen COVID-19 geen fysieke bijeenkomsten mogelijk zijn, zien we het aantal online seminars in rap tempo stijgen. Een populaire tool van Nederlandse bodem om webinars mee te organiseren is WebinarGeek. Tijd om CEO Remco Treuren het hemd van het lijf te vragen.

Hoe gaan jullie om met de maatregelen rondom het coronavirus?

Wij nemen de maatregelen uiteraard serieus. Het hele team werkt nu remote. Voor ons was dit geen ingrijpende stap, omdat wij altijd al in de zogenaamde cloud werken en videobellen ons niet onbekend is. We begrijpen goed dat het voor de B2B markt in Europa schakelen is. Belangrijk is om een oplossing te vinden die ook op langer termijn succesvol is. WebinarGeek helpt bedrijven met deze stap. Zo is er een speciale transfer service, kostenbesparend premium plan voor erkende onderwijsinstellingen en is er extra content gemaakt voor een sterke start met webinars. 

In hoeverre zien jullie de populariteit van webinars toenemen?

Afgelopen maanden zagen wij het aantal trials meer dan verdubbelen. Waar voorheen webinars vooral ingezet werden door kleine ondernemers, is er nu meer diversiteit in branches en een toename van MKB.

Welke trends en ontwikkelingen zien jullie in de wereld van webinars?

Steeds meer bedrijven gaan voor een persoonlijke aanpak. Naast live webinars, zien we een trend in automated en on demand webinars. Een automated webinar is een vooraf opgenomen webinar die wordt uitgezonden alsof deze live is. Jij als presentator kunt dus relaxed achterover hangen tijdens de uitzending. Wel is het mogelijk om via de chat direct vragen van kijkers te beantwoorden. Met een on demand webinar geef je kijkers juist de mogelijkheid om het webinar op een zelfgekozen tijdstip te bekijken. Het hergebruiken van content is niet alleen tijdbesparend, maar zorgt ook voor flexibiliteit.

Kun je voorbeelden geven van webinars in de b2b marketing waar we iets van kunnen leren?

Een goed voorbeeld bij uitstek is AFAS Software. Bij AFAS worden webinars al langer ingezet, maar in een korte tijd zijn zij volledig overgestapt op online. Ook het aanbieden van trainingen voor medewerkers en klanten doen zij nu volledig online via webinars. “De kracht van webinars is het behouden van persoonlijk contact.” zegt Rik ten Wolde, Senior Marketing Manager, AFAS. “Het bedrijf hoeft niet stil te staan. Al onze opleidingen trainingen vinden nu plaats via webinars. En ook informeren wij onze medewerkers via deze weg op afstand over de stand van zaken.” 

Welke tips zou je b2b marketeers kunnen meegeven als zij aan de slag gaan met het geven van webinars?

Het allerbelangrijkste is om alles vooraf goed te testen met de setup die je gebruikt voor het webinar. Experimenteer met de mogelijkheden die WebinarGeek biedt om jouw business doelen te bereiken. Zet interacties in zoals een poll of cta’s. Hierdoor verzamel je waardevolle informatie, die terug te lezen is in de statistieken.

WebinarGeek gratis proberen? Klik hier.


Meer over het organiseren van webinars lees je hier: Webinars inzetten in b2b; tips, tricks & tools.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.