Tags: content marketing, gratis
Het is verboden foto- en/of video-opnames te maken. Veel plezierā. Een opvallende zin als je er over nadenkt. En de zin zette me ook aan het denken, toen ik naar de musical Hair keek waar mijn oudste dochter in speelde. Want ik vond het raar; ik heb heel veel betaalde reclame voor de musical gezien maar deze kans om van gratis reclame gebruik te maken liet men liggen. Dat de acteurs niet willen dat er geflitst wordt kan ik begrijpen, maar verder apen alle musicals deze zin gewoon allemaal van elkaar na.
Wat is de angst? Dat iemand een Instagram-foto van de musical ziet en denkt āik heb het gezien, daar hoef ik niet meer naar toeā? Zelfs als ze een stukje film op Youtube zetten denkt er volgens mij niemand āIk heb 3 minuten gezien, dus een bezoek is niet meer nodigā of āNee, de DVD hoef ik nu niet meer aan te schaffenā. Als alle bezoekers fotoās en video-opnames op hun Facebook of Twitter pagina mogen zetten in combinatie met geweldige recensies (en de musical was ook erg goed), werkt dat dan niet beter dan al die betaalde advertenties? Er komt nog een tijd dat het verdacht wordt als er gƩƩn beelden van dit soort evenementen online staan. āBlijkbaar is het niet geweldig, ze maken er reclame voor zag ikā.
Gratis spelletjes
Veel bedrijven moeten er nog erg aan wennen; content gratis weggeven. Maar als je het idee uit het boek āFreeā van Chris Anderson volgt (zelf ook een tijdje gratis geweest, klikĀ hier) is het eigenlijk simpel: met gratis content kun je ontzettend veel mensen naar je āetalageā trekken, elke ākijkerā erbij kost je immers niets meer. En zelfs als maar een heel klein percentage van deze mensen daadwerkelijk de winkel binnenloopt en iets koopt, dan is dat absoluut gezien veel. En wat doen oude media? Die zetten al een hek bij de ingang van de straat:Ā āOm ons nieuws te mogen lezen moet u eerst abonnee wordenā (klikĀ hier). Een blad als The Economist heeft het wel door: als je daar een stuk of 5 artikelen hebt gelezen wijzen ze je op het abonnement, maar na 5 artikelen heb je misschien ook wel echt behoefte aan een (digitaal of papieren) abonnement, blijkbaar is het een āblad voor jouā.
In de wereld van de mobiele apps is het model ook ontzettend populair, en wordt daar āfreemiumā genoemd: je kunt een spel downloaden en gratis helemaal spelen. Maar als je verslaafd raakt en het spel op een āhoger niveauā wilt spelen dan kun je kleine uitbreidinkjes kopen. En daar heb je dan best geld voor over, je voelt je nooit belazerd, want het spel is gewoon leuk.
Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een āpremiumā
De blauwe Goeroe
In de metaalhandel, waarin wij ook werkzaam zijn, heeft een bedrijf uit India een interessante beweging gemaakt qua bedrijfsmodel, je zou het bijna een āblue ocean strategyā kunnen noemen. Terwijl vakbladen hun websites helemaal afsluiten voor iedereen behalve abonnees, zette Steelguru een website op vol openbaar metaalnieuws. Inmiddels zijn ze alle ābetaaldeā concurrenten voorbijgestreeft, en ontvangen ze miljoenen bezoekers per maand. Gratis, en toch verdienen ze heel erg veel geld. Want tussen en in de nieuwsberichten staan voor de liefhebbers (mensen die de ādiepteā in willen) links naar dure rapporten of abonnementen op databases vol hele specifieke informatie. Ik heb van de eigenaar van het bedrijf inmiddels begrepen dat ze mƩƩr geld met betaalde content verdienen dan met hun oorspronkelijke bedrijfsmodel: de metaalhandel.
Weg met dat hek
Weg dus, dat hek aan het begin, laat iedereen bij je etalage. Maak van je content een gratis glijbaan, met aan het eind voor degenen die het echt leuk vinden de gelegenheid om geld achter te laten voor een āpremiumā, iets specifieks, iets tastbaars of een leuke belevenis. Zoals een indrukwekkende musical.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Van marketingbureau naar software leverancier
Van Marketing Bureau naar Software Leverancier
Whitepaper marketing als centraal onderdeel in content marketing
Whitepaper Marketing als centraal onderdeel in Content Marketing, kun je er b2b leads mee genereren? En waar moet een whitepaper dan aan voldoen?
Waarom je B2B contentstrategie te weinig leads oplevert
Hoe jouw b2b content strategie leads oplevert: focussen in je content strategie wil je dat je content oplevert wat je nodig hebt.
Content Marketing; wat is jouw verhaal?
content marketing verhaal
Het Geheim Van De Content Marketing Waakvlam
Iemand vroeg me laatst; wat is het geheim van goede content marketing productie? Hoe kom je effectief aan inspiratie? Lees hier over de content waakvlam!
B2B hoger in Google: 3 SEO-content trends om op in te spelen
3 SEO-content trends om op in te spelen voor b2b-organisaties in 2022. Lees tips en trends in dit artikel

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.