“Ik vind B2C-marketing vaak zo schreeuwerig, in de B2B-markt mag je mensen professioneel aanspreken. Mensen zoals jij, die je zo goed mogelijk probeert te helpen. Als bedrijven je klant zijn, wil je zorgen dat ze terugverdienen wat ze van je kopen.”

Daan Mourik is B2B Content Strategy Manager bij T-Mobile, hij probeert B2B-marketing daar zo professioneel mogelijk te doen: “Bij T-Mobile kijk ik vooral wat we in de marketing stoppen en wat we eruit halen. De puzzelstukjes van elke tak van marketing leg ik naast elkaar om er een geheel van te maken.”

Dit is een case uit de online cursus B2B Content Marketing die Edwin Vlems heeft opgezet

Hoe pak je dat aan?

“Toen ik bij T-Mobile begon in deze functie, heb ik alle kanalen waar we eigenaar van waren in kaart gebracht. Daarna hebben we bepaald wat de plek van die kanalen is in de ideale sales funnel voor T-Mobile. Op die manier kunnen we bepalen wat het doel zou moeten zijn van content op die kanalen. Hoe we klanten van plek A (inspireren) naar plek B (activeren) kunnen krijgen binnen die kanalen.”

“Vervolgens hebben we gekeken wat er voor nodig is om te zorgen dat we daadwerkelijk die ideale funnel kunnen gaan voeren. Daarvoor hebben we een tijdelijk team van 12 mensen samengesteld, om de basis op orde te krijgen. Dat betekende flink wat aanpassingen op de website en een nieuwe strategie voor ons blog. Momenteel zijn we dagelijks bezig met het uitbreiden en optimaliseren van onze kanalen.“

Meet je het effect van je marketing ook?

“Het meeste effect van je marketing is te meten dankzij attributiesoftware en natuurlijk andere analysetools zoals Google Datastudio. Maar soms is het effect van je marketing lastig te meten, vooral als een groot deel van de verkoop op offline kanalen gebeurt door bijvoorbeeld accountmanagers. Ik ben een groot voorstander van meten, maar gezond boerenverstand is ook belangrijk. Zodra mensen de titel marketeer krijgen, vergeten ze vaak dat ze zelf ook consument zijn. Ik denk dat als je jezelf in de klant verplaatst, je goed kan beoordelen of content werkt of niet.”

“Op social media gebruiken we ons blog als hub, waarop we inspirerende artikelen schrijven, en die delen we op LinkedIn en andere social kanalen. Ook betaald. Het is vrij lastig om organisch veel mensen te bereiken, dus je ontkomt er niet aan om af en toe je post te boosten. We kijken ook naar de inzet van de social kanalen van onze medewerkers, maar dat moet op de juiste manier gebeuren. Het moet onze medewerkers echt wat opleveren.”

Vertel eens wat over jezelf?

“Ik heb Marketing en Communicatie gestudeerd, en heb me gespecialiseerd in journalistiek. Ik heb stagegelopen bij de NOS en RTL Nieuws, daarna heb ik me gericht op entertainment: formats voor TV-shows. En toen ben ik verliefd geworden op storytelling. Vervolgens ben ik bij Coolblue manager van het online-videoteam geworden, waar ik naast de storytelling in aanraking kwam met contentstrategie. Dat laatste vond ik zo tof, dat ik het tot de dag van vandaag niet meer los heb kunnen laten.”

“Mijn belangrijkste tip voor B2B-marketeers is dat je moet blijven nadenken: kijk wat je zelf als klant zou willen zien. Bepaal ook goed de hiërarchie in de kanalen die je bezit, dat bepaalt de boodschappen die je deelt. Als je dat beheerst, moet succes geen probleem zijn.”