Tags: Ondernemen, sales
Een succesvolle freelance marketeer is niet alleen bezig met het leveren van uitstekend werk, maar ook met het binnenhalen van opdrachten. Soms kan het, zelfs als professional, lastig zijn om een freelance opdracht te scoren. Dat ligt in de meeste gevallen niet aan hoe je het aanpakt, maar aan de competitieve wereld van het freelancen.
In de afgelopen jaren is het aantal zelfstandige ondernemers in Nederland namelijk enorm toegenomen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er inmiddels meer dan 2 miljoen bedrijven in ons land staan ingeschreven. Dat betekent volop concurrentie; in welke branche je ook werkt. Gelukkig zijn er nog genoeg strategieën en tips die je op kunt volgen om als freelance marketeer opdrachten te scoren. In dit artikel vertellen we je er meer over.
1. Wees online goed zichtbaar als freelance marketeer
Wat in ieder geval goed is om te weten, is dat een groot deel van het zelfstandig ondernemerschap zich tegenwoordig online afspeelt. Dat heeft alles te maken met het gemak van het wereldwijde web. Je komt eenvoudig in contact met mensen en organisaties binnen je branche en jouw wensen. Daarom is het een must om online goed zichtbaar te zijn. Je online zichtbaarheid is namelijk je visitekaartje in de freelance wereld!
Website
Zorg er daarom voor dat je een professionele website hebt waar op staat wie je bent en wat je doet. Daarop laat je ook eerder werk zien, in hoeverre dat mogelijk is, en laat je weten met en voor welke klanten je eerder hebt gewerkt.
De meeste klanten willen wel eerst weten wat je zoal doet en kunt voordat ze je inhuren. Maak daarom indruk met een goede en overzichtelijke website en schroom ook niet om via diverse sociale media kanalen zichtbaar te zijn.
Social Media
Voor veel freelancers zijn platforms als LinkedIn onmisbaar om de zichtbaarheid te verhogen. Vaak is het zelfs een van de belangrijkste bronnen om aan nieuwe opdrachten te komen. In iedergeval kun je er jezelf uitstekend profileren, kennis delen en interessante contacten leggen Ă©n onderhouden. Naast Linkedin kunnen platforms als Instagram, X, Xing of TikTok ook een goed vehicel bieden om je als ondernemer te profileren.
Als je eenmaal een platform hebt zoals een website of Linkedin zou je ook een eigen e-mail nieuwsbrief in het leven kunnen roepen. Dit biedt kansen om laagdrempelig in contact te blijven met jouw connecties en inhoudelijk een klik te maken. Je kunt hier uiteraard ook producten en diensten (zoals een marketing workshop, een website scan of een maandelijks adviesabonnement) in promoten. Wie weet, haal je hier wel directe omzet uit!
2. Freelance opdracht scoren? Vergeet offline zichtbaarheid niet
Naast online zichtbaarheid, wat zonder twijfel het belangrijkste is voor een succesvol zelfstandig bedrijf, mag offline zichtbaarheid zeker niet vergeten worden. De kracht van fysiek netwerken is namelijk nog steeds iets dat niet onderschat mag worden. Hoewel een groot deel van netwerken ook gewoon online kan, kan het je zeker het een en ander opleveren wanneer je je gezicht in het echt laat zien.
Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van events en beurzen. Je kunt ook denken aan lidmaatschappen bij verschillende netwerkgroepen. Er zijn in iedere regio voldoende initiatieven zoals netwerkontbijten, netwerkborrels en andere vormen om in contact te komen met mogelijke opdrachtgevers.
De offline klik
Offline netwerken zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf laat zien. Potentiële klanten kunnen op hun gemak vragen stellen en met je in gesprek gaan om te kijken of er een klik is. De kans is groter dat er zo sneller wordt besloten over of je een freelance opdracht wel of niet krijgt. Directe communicatie is sowieso interessant in het kader van relatieopbouw en het vermogen om nuances te begrijpen. Investeer dus zeker niet alleen in je online zichtbaarheid, maar ook in het offline deel van het ondernemerschap.
3. Maak gebruik van diverse platforms voor freelancers
Wanneer je zelf op zoek gaat naar freelance opdrachten dan zie je al gauw dat er heel wat platforms zijn waar je terecht kunt voor het vinden van opdrachten. Veel freelance marketeers slaan dit soort platforms over met als grootste reden dat je er soms voor moet betalen. Toch moet je het kaf van het koren kunnen onderscheiden wat dit aanbod betreft, want je kunt zeker wel iets hebben aan platforms voor freelance opdrachten. Je vindt er regelmatig interessante opdrachten voor diverse projecten.
Een actieve houding
Het is heel eenvoudig om je aan te melden voor een freelance platform. Nadat je een account hebt aangemaakt, krijg je toegang tot een breed scala aan opdrachten. Optimaliseer je profiel altijd zodat je vervolgens snel kunt reageren op aanvragen en aan het werk kunt. We raden je aan om zelf actief op zoek te gaan en niet af te wachten tot je zelf benaderd wordt op dit soort websites. Je bent immers niet de enige freelance marketeer die op zoek is naar werk.
4. Zorg voor goede blijvende klantencontacten voor meer werk
Tot slot moet je weten dat het van groot belang is om je bestaande klanten tevreden te houden. Tevreden klanten zijn namelijk je beste ambassadeurs wat dat betreft! Zij kunnen er niet alleen voor zorgen dat je meer werk scoort via hen, maar ook via anderen. Klanten die tevreden zijn zullen je naam immers sneller doorspelen dan opdrachtgevers die minder goede ervaringen hebben. Investeer daarom in een goede band met je bestaande en voormalige klanten, voor nu en voor de toekomst.
Dat betekent dat je niet alleen ervoor moet zorgen dat het werk dat je levert gewoon goed is, maar dat je ook actief investeert in de onderlinge zakelijke relatie. Stuur eens een berichtje hoe het gaat en/of stuur een kleinigheidje met de feestdagen zodat men weer even weet wie je bent.
đź’ˇTip! Houd een simpel CRM-systeem bij zodat je geen verjaardagen of andere belangrijke momenten vergeet en eenvoudig al je contacten een bericht stuurt rondom de feestdagen.
Kortom: als freelance marketeer is er een aantal stappen dat je kunt nemen om zichtbaarder te zijn voor de potentiële klant om zo een freelance opdracht te scoren. Investeer in je online en offline zichtbaarheid, maak gebruik van freelance platforms en onderhoud klantrelaties.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Verzeker je auto op een slimme manier
Verzeker je auto in 2023 op een slimme manier met deze tips. Dan heb jij ruimte om zorgeloos te ondernemen. Lees verder...
5 redenen waarom factoring interessant is voor een zzp’er
Wat is factoring en waarom is het interessant voor een zzp'er? Alles hier over in dit artikel.
Het belang van het afstemmen van je auto op je zakelijke imago als ZZP’er
Het belang van het afstemmen van je auto op je zakelijke imago als ZZP'er. Tips voor zakelijk rijden als kleine ondernemer
Wat zijn de beste boekhoudprogramma’s voor MKB in 2024?
Wat zijn de beste boekhoudprogramma’s voor het MKB in 2024? Uitgebreide inzichten, tips en pakketten voor de beste keuze
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops. Lees onze tips om jouw store locator goed op te zetten.
Dit zijn de 7 voordelen van online factureren
Dit zijn de 7 voordelen van online factureren zodat jij sneller werkt, minder fouten maakt, kosten bespaart en het milieu minder belast!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.