Door Dennis Reurings, founder van Youwe

In welke fase van digitale volwassenheid staat uw organisatie nu echt? Om een idee te krijgen hoe ver u staat op de kalender van ‘volledige digitalisatie en volwassenheid’ hebben we de drie fasen van B2B digitale volwassenheid gecreëerd. De mate van digitale volwassenheid wordt bepaald door een aantal zaken; visie inclusief gedrag van het management, mate adoptie van technologie, mate van adoptie van de overige organisatie m.b.t. het volledig digitaal denken en doen op een eenduidige manier naar elke doelgroep op elke kanaal.

Be ready! Zorg ervoor dat er een stip op de horizon is, er een heldere strategie en doel is, die in een breder kader in het bedrijf bekend is.

drie fases volwassenheid business to business

Fase 1: Online verkoop en marketing

Beoordeel of u de juiste digitale tools heeft om uw business te laten groeien en om uw klantcommunicatie en interacties te verbeteren. Fase 1 bestaat uit het feit dat u reeds de eerste digitale stappen heeft gemaakt. Social media kanalen, website, e-commerce, apps en marketing segmentatie vindt plaats, maar het is nog wel georganiseerd binnen een organisatie die bezig is orde en overzicht aan te brengen aan dit digitale ecosysteem. Noodzakelijke investeringen in deze fase zijn e-commerce op een volledige geïntegreerde manier met het ERP, het organiseren van al uw data op een centrale manier (via PIM-MDM en DAM-tooling), tooling voor content management (CMS), sociale monitoring en analytics. Kijk in deze fase zeker naar de ‘één-platform-gedachte’ zodat u niet verstrikt raakt in te veel losse tooling! Het is dus noodzakelijk dat er een technische infrastructuur staat, die schaalbaar is.

Fase 2: Omnichannel experience

Deze fase is gebaseerd op de mobile first filosofie, creëer één eenduidige manier van communiceren, via elke medewerker, naar elk device en elk kanaal. De mobile first filosofie en consistentie van productdata en acties komen vanuit één centrale data storage. De eerste ervaring met persoonlijke content en marketingacties wordt in deze fase opgedaan. Daarmee vormt u via uitgebreide analytics een goed beeld van de customer buyer journey.

Rollen, processen en verantwoordelijkheden zijn duidelijk gedefinieerd in deze fase.

Activiteiten die passen in deze fase en die u verder helpen met digitaliseren zijn;

drie fases volwassenheid b2b activiteiten

Fase 3: Blijvend digital business worden

De organisatie denkt inmiddels digitaal. Interactie via klanten gebeurt één op één, de experience gaat verder dan een gelijke presence op de kanalen: de klant ervaart een volledige interactie en een ‘connected experience’. De klantreis speelt zich af vanaf elk kanaal, elk device en via elke app. In de interactie met de klant hanteren alle medewerkers een uniforme tone of voice.

In deze fase is de organisatie in staat content op maat (persoonlijke content) aan te bieden en bestaan er diepe insights van de klant (user profiling, big data en analytics). De content wordt aangestuurd via cognitieve tooling (artificial intelligence).

Voorwaarden vanuit een organisatieperspectief om succesvol te digitaliseren:

drie fases volwassenheid b2b next steps

Headerafbeelding: www.shutterstock.com