Tags: digitale transformatie
Van 5G wordt beweerd dat het een revolutionaire impact kan hebben op de wereld. Vooral het zakelijk potentieel is enorm van een wereld waarin downloadsnelheid en bandbreedte vele malen minder beperkt is dan we nu nog gewend zijn. Maar met dat soort kansen ontstaan ook nieuwe uitdagen, zeker ook voor B2B-marketeers. Want hoe speel je optimaal in op de veranderingen die 5G teweeg gaat brengen op het gebied van marketing? We bespreken vier interessante kansen en uitdagingen die 5G met zich mee gaat brengen.
Uiteraard moet je ook persoonlijk mee met de tijd. Check de sim only aanbiedingen voor een gunstig telefoonabonnement met 5G. Controleer wel of jouw huidige smartphone 5G al ondersteunt.
Spraakgestuurde opdrachten
Spraakgestuurde opdrachten zijn een opwaartse trend. Voor consumenten, maar zeker ook met een groot zakelijk potentieel. Hoewel het lijkt alsof getypte zoekopdrachten en spraakgestuurde zoekopdrachten niet veel van elkaar verschillen, is dat in de realiteit toch wel een stuk complexer. Er wordt veel meer in volzinnen gezocht en je moet gaan analyseren hoe mensen tegen hun apparaten praten en wat de context is. Ook is er natuurlijk een voornaam verschil tussen opdrachten en vraagzinnen. Dat betekent dat de strategie voor SEO en SEA ook hierop aangepast moet worden, om te voorkomen dat je als bedrijf niet gevonden wordt of niet aansluit op de gewenste spraakgestuurde opdrachten.
AR en VR
Het gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) is nu nog tamelijk beperkt in het bedrijfsleven, zeker voor mobiel gebruik. Dit terwijl het voor de klantreis een enorm potentieel heeft. Stel, je verkoopt kantoormeubilair, hoe handig is het dan dat een klant in een handomdraai kan zien op zijn telefoon of tablet hoe bepaalde meubels in de ruimte zouden kunnen passen? Ook kunnen bepaalde praktische toepassingen inzichtelijk gemaakt worden met behulp van VR, zodat de klant beter overtuigd kan worden van de meerwaarde van een product of dienst. Met 5G kunnen dit soort zware toepassingen toegankelijker worden voor mobiel gebruik.
Video-advertenties
De opkomst van 5G met de hogere snelheden en ruime bandbreedte biedt ook ruimte om meer gebruik te maken van hoogwaardig videomateriaal. Bijvoorbeeld in advertenties. Waar het op 4G nog te lang duurt om ‘grote’ video’s te laden en het veel data kost om een video te laden, verdwijnen deze beren op de weg bij 5G. Zo kun je in banneradvertenties video gaan gebruiken. Ook op LinkedIn kun je meer gebruikmaken van ‘zwaar’ videomateriaal om potentiële klanten te overtuigen en je expertise en professionaliteit tentoon te spreiden. Dat vergt andere investeringen wat betreft geld, tijd en creativiteit.
Klassieke smartphonespelletjes
Ook zakelijke contacten gebruiken hun smartphone voor zaken die niet direct met werk te maken hebben. Zo kunnen de werkzaken die ze met hun telefoon doen leiden tot gerichte advertenties in bijvoorbeeld spelletjes die men op de telefoon geïnstalleerd heeft. Dat is dus helemaal geen vreemde investering wat betreft marketing. Maar 5G zou wel eens de klassieke smartphonespelletjes naar de achtergrond kunnen verdringen, omdat het ruimte biedt voor spellen die meer vergen van de internetverbinding. Spellen met augmented reality, bijvoorbeeld, waar we met Pokémon GO al een voorproefje van hebben gehad. Hoe je daarin zou kunnen adverteren, is een nieuwe uitdaging die op de loer ligt met de opkomst van 5G.
Welke kansen zie jij?
Hoewel deze zaken uitdagingen met zich meebrengen, moet je ze toch vooral als kansen zien. 5G is een ontwikkeling die je niet uit de weg kunt gaan en waar je volledig op zult moeten inspelen, maar die ook voor nieuw elan gaat zorgen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!)
Waarom cloud security essentieel is voor jouw bedrijf (met tips!). De cloud heeft veel voordelen maar vraagt ook om oplettendheid. Onze tips!
Emerce B2B Digital 2023: AI, de Digitale Transformatie, Data én groei
Emerce B2B Digital 2023: een verslag van het voorjaars-event voor B2B marketing Nederland in Amsterdam. Data, digital transormation en meer!
De enorme kracht van growth hacking in het digitale tijdperk
De gemeenschappelijke factor van deze nieuwkomers wordt geduid met een nieuwe marketingterm: growth hacking.
Een organisatie in transitie vraagt adequaat leiderschap
Een organisatie in transitie dient vooral aandacht dient te hebben voor werken aan de business in plaats van werken in de business.
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
Tackel deze 4 belangrijke uitdagingen voor een succesvolle digitale transformatie
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.