BrandingBOEM! Bijna 1,5 kilo vol BRANDING op de deurmat; BRANDING door Andy Mosmans van de Adformatie Groep. Een dikke pil vol definities, marketingtheorie, praktijkvoorbeelden en verschillende inzichten. Én er is aandacht voor business-to-business.

Het boek start met een introductie over ‘Branding’ en de wildgroei aan definities. Branding is a process that attempts to create components of brand communication, in order to enter and remain in de hearts of audiences. Of wat dacht je van deze: “forget me not”. Of “The brand is what people say about us when we’re not in the room.” De auteur Andy Mosmans geeft zijn eigen definite: “Branding is the management of everything you do to create a desired image of something.”

In dit hoofdstuk beschrijft Andy Mosmans ook hoe merken en branding zich hebben ontwikkeld onder invloed van de ontwikkelingen in de wereld. Lees het stukje Inceptioneering, hierin wordt op een leuke manier de link gelegd tussen branding en de film Inception.

Dan gaan we de diepte in. Verschillende merkenkenners geven inzicht in de analysefase op basis van beproefde modellen en praktijkvoorbeelden. Vooral de bijdrage van Tom Kniesmeijer (toekomstpsycholoog), die ons meeneemt in de uitdagingen van de tijdsgeest en contextmarketing inspireert. Hier legt Tom de link met de veranderingen in de wereld en die van de marketing en Branding. Verrassend vond ik het stuk van Rogier van Kralingen waarin hij ons meeneemt in de rol van emoties in branding met tot de verbeelding sprekende termologie als: ‘het emopalet, het emolab, ‘waarde als stuurwiel naar emotie’ en het overweldigende ‘Mindset Model’.

Marketingmodellen in overvloed

Liefhebbers van modellen zullen smullen van dit boek. Denk aan Het Brand Key Model, de Brand Pyramid of Het Brand in a Bottle Model. In de bijdrage van Ron van der Jagt over Reputatiemanagement zien we een van de jongste modellen terug; The Golden Circle van Simon Sinek, veel besproken op blogs de laatste tijd.

De modellen worden toegelicht met praktijkvoorbeelden van consumenten- en b2b merken (zoals Mazars). Ook vinden we ook hier weer het voor de hand liggende Apple-voorbeeld. Een verademing tussen de modellen is de bijdrage van Ashraf Ramzy, die ons meeneemt in de kracht van verhalen en The Soul of Coffee. Lees ook de positioneringsprincipes, een bijdrage van Onno Maathuis. Principe 4: Positioneren is focussen. En; Zonder offer Geen Positie. Hear Hear!! Net als de nieuwe ontwikkelingen zoals Social CRM, Mobile en Social Media. Het stuk van Bas Kist over Brand Protection biedt een prettige afwisseling tussen de soms vrij zware stof met leuke feitjes achter de merken.

B2B Cases

Het boek sluit af met casevoorbeelden van DSM en Rabobank. Vooral de DSM case spreekt me aan (b2b!). DSM geeft een mooi beeld van de herpositionering in 2011 en het achterliggende veranderproces. Dit hoofdstuk had van mij groter mogen zijn met nog zeker 10 van dit soort cases.

HubSpot

Conclusie

Een geweldig naslagwerk wat bij iedere marketing- of reclamebureau in de kast moet staan. De hoofdstukken zijn afzonderlijk te lezen en allemaal anders qua insteek en toon. Dat geeft een prettige afwisseling. Er is duidelijk gezocht naar een balans tussen de theorie en de praktijk. En het boek heeft ook de b2b marketeer wat te bieden, al had dat wel wat meer mogen zijn!

Het boek is o.a. verkrijgbaar via bol.com. 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!