Marketing Automation Software Rankings Zomer 2015 rapport G2 Crowd

door Marcel Nanning | Last Updated:   8 juli 2015

Het software vergelijkingsplatform G2 Crowd presenteert vandaag het nieuwe Marketing Automation Software vergelijkingsrapport. Aan de hand van meer dan 2.700 reviews van marketeers, branche informatie en Social Media analyses bepaalde G2 Crowd de tevredenheid over en het marktaandeel van de meest gebruikte Marketing Automation tools. b2bmarketeers.nl mocht al even spieken. De belangrijkste conclusies van het rapport.

1. HubSpot verslaat alle aanbieders in het topsegment als het gaat om gebruiker tevredenheid. Dat lag in de lijn der verwachtingen. HubSpot groeit en wordt gezien als de grondlegger van de moderne Inbound Marketing filosofie.

2. Bij Infusionsoft kan de champagne open. Deze uitdager heeft het geschopt tot het ‘Leader kwadrant’ en behoort daarmee tot de toppers in de branche. Ze stegen maar liefst 35 punten op klanttevredenheid en 9 punten op aanwezigheid in de markt.

3. Indrukwekkende nieuwkomers zijn er ook; Autopilot, GreenRope, Plumb5 en Right On Interactive zijn voor de eerste keer zichtbaar in het Grid. Hier lopen we verderop in dit artikel even doorheen.

Nieuwe verhoudingen binnen het Marketing Automation Software Grid

Leaders

Deze aanbieders hebben een hoge score in zowel klanttevredenheid als marktaanwezigheid. Dit zijn vooral de bekende namen en de nieuwkomer Infusionsoft.

leader grid

– HubSpot
– Eloqua (oracle)
– Pardot
– Marketo
– Act-On
– Infusionsoft (nieuw)

High Performers

Het High Performers kwadrant is druk bezet. Deze aanbieders scoren hoog in klanttevredenheid maar hebben een kleinere marktaanwezigheid. Hier zien we ook nieuwe namen zoals Autopilot en GreenRope.

– CallindusCloud
– ONTRAPORT
– SalesFusion
– OutMarket
– LeadSquared
– Net-Results
– Right On Interactive
Autopilot
– eTrigue
– Hatchbuck
GreenRope

Marktaandeel verdeeld over bedrijfsomvang

G2 Crowd heeft ook gekeken naar de prestaties van de verschillende Marketing Automation Software aanbieders binnen de verschillende bedrijfsformaten. Pardot, Marketo en HubSpot weten in een breed spectrum te scoren en hebben voet aan de grond in alle bedrijfsformaten.

tabel aanbieders marketingsoftware

Nieuwkomers onder de loep

Autopilot, GreenRope, Plumb5 en Right On Interactive zijn nieuw in het Marketing Automation software Grid van G2 Crowd. We nemen de nieuwkomers even door.

Autopilot – www.autopilothq.com
Opgericht in 2012 en een snelgroeiende aanbieder. De oprichters pogen naar eigen zeggen een whiteboard-achtige ervaring neer te zetten met een sterke nadruk op look- en feel. Net als bij Eloqua kunnen gebruikers visueel campagnes inrichten middels drag & drop functionaliteit. Qua functionaliteit ligt de nadruk op het beheren van contacten, email campagnes en de integratie met andere systemen zoals CRM.

Pricing (uitgaande van 5000 contacten in de database): $80 p/m.

autopilot marketing automation

GreenRope – www.greenrope.com
Deze aanbieders bestaat al meer dan 15 jaar en is uitgegroeid van e-mail marketing software naar Marketing Automation software. Deze software is rijk aan functionaliteit en wordt naar eigen zeggen ook gezien als CRM oplossing. Nadruk ligt op functionaliteit, minder op het grafische aspect.

Pricing (uitgaande van 5000 contacten in de database): $199 p/m

greenrope marketing automation

 

Plumb5 – www.plumb5.com
Deze oplossing is in 2010 gelanceerd door Decisive Analytical solutions en heeft een sterke focus op analytics. Vanuit verschillende analyses en real-time inzichten triggert de software bepaalde campagnes. Ook Plumb5 biedt een vrij breed spectrum aan mogelijkheden om marketing te automatiseren.

Pricing (uitgaande van 5000 contacten in de database): $499 p/m

plumb5 marketing automation

Right On Interactive – www.rightoninteractive.com
Right On Interactive is opgericht in 2006 als Customer Lifecycle Marketing software en in de loop der jaren uitgebreid met functionaliteit. De oplossing wordt vrij hoog gepositioneerd; de volledige Customer Lifecycle Marketing software is beschikbaar vanaf $1400 per maand. Onderscheid met andere oplossingen vinden we o.a. op het gebied van aanpasbaarheid. Verschillende reviews bestempelen Right On Interactive als “extremely customizable”. Right On Interactive maakt qua prijsmodel onderscheid in functionaliteit; van e-mailmarketing software tot volledige Customer Lifecycle Marketing software. Right On Interactive is een naam met een knipoog; zelf korten ze het graag af tot ROI.

Pricing (uitgaande van 5000 contacten in de database): $900 p/m

right on interactive marketing automation

Tot zover de eerste conclusies. Het volledige rapport is hier te vinden: https://www.g2crowd.com/categories/marketing-automation.

Meer over Marketing Automation:

Marketing Automation, een overtuigende Business Case? 

Hoe Marketing Automation in verhouding staat tot e-mail marketing

Dynamics Marketing; het antwoord van Microsoft op Marketing Automation

 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.