Marketing is een dynamisch vak en vraagt continu om kennisverrijking. Goede marketing en sales boeken helpen je om een visie te ontwikkelen en de juiste keuzes te maken om de gestelde doelen te behalen. Dit soort marketing boeken en publicaties komen hier aan bod!

Een werkweek van vier uur – Tim Ferriss

werkweek vier uur cover

Een heerlijk boek van ondernemer en lifestyle designer Tim Ferriss die een hack pleegde op zijn werkende leven. Dit boek gaat over het anders benaderen van werk, inkomen en pensioen. Tim geeft hele concrete inzichten, handvatten, tools en praktijkvoorbeelden voor het realiseren van een andere lifestyle. Een lifestyle waarin werk, inkomen en uitgaves op een andere manier een rol krijgen in je leven.

Heel belangrijk daarin: efficiënter en slimmer werken waardoor je met veel minder uren meer kunt bereiken en vooral bezig bent met dingen waar je blij van wordt. Bomvol voorbeelden, tips en adviezen.

Dit business & lifestyle boek is in zijn zoveelste uitgave verschenen en hier en daar wat verouderd qua voorbeelden. De principes zijn echter nog steeds relevant! En, luister ook absoluut naar de podcast van Tim waarin hij succesvolle mensen aan langdurige interviews onderwerpt om succesfactoren te achterhalen.

Een werkweek van vier uur bestellen

How Google Works – Eric Schmidt & Jonathan Rosenberg

Dit boek ben ik gaan lezen na het luisteren van een Tim Ferris podcast. Tijdens deze poscast interviewde Tim the one-and-only: Eric Schmidt. Bekend omdat hij aan de voet stond van Google en 11 jaar lang CEO van Google (en de Alphabet group) rond heeft gelopen.

Dit is een zeer intelligente man met meerdere kwaliteiten en eigenschappen die je niet altijd aantreft in dezelfde persoon: creatief, strategische denker, innovatief en goed met mensen. Dit boek beschrijft de opkomst van Google en wat er allemaal komt kijken bij het optuigen van een succesvol bedrijf als Google.

Er worden grote thema’s beetgepakt. Leest ook lekker weg en er is veel inspiratie uit te halen!

How Google Works bestellen

Principles – Ray Dalio

principles

Een bestseller door een van de meest succesvolle investeerders en ondernemers van de jaren 70, 80 en 90: Ray Dalio. In dit boek geeft hij een inkijkje in hoe zijn ondernemerschap tot stand is gekomen en welke principes daar aan te grondslag liggen.

Het business & lifestyle boek biedt tegelijkertijd een set aan guidelines om de kansen op succes in het leven te vergroten, op ieder vlak. Een heerlijke dikke pil die super lekker weg leest met een blauwdruk voor succes!

Principles bestellen

Het geheim van Bol.com – Michel SChaeffer

bol com boek

Dit is een feest voor marketeers! Michel Schaeffer, die als Marketing Directeur aan de voet stond van het succes van Bol.com in Nederland geeft in detail inzicht in de uitdagingen die voorlagen, de keuzes die gemaakt werden en welke ontwikkelingen daarin relevant waren. Dit boek heb ik in een paar avondjes uitgelezen.

In dit opvallende blauwe boek geeft Michel inzichten op het gebied van waarde-propositie, e-commerce en marketing principes waar Bol.com mee te maken kreeg in de verschillende fases van het bedrijf. Naast het leerzame aspect is het een genot om te lezen hoe zo’n succesverhaal tot stand komt en wat daarbij komt kijken.

Het geheim van Bol.com bestellen

Minimal Management – Paul Verburgt

minimal management boek

Een vlijmscherpe kijk op ondernemen, bedrijfsvoering en management. Dit is een hilarisch, goed geschreven boek over het aansturen van teams en organisaties. Paul Verburgt is een ervaren ondernemer met een vooruitstrevende visie op management. En al zijn methodes zijn getoetst in de praktijk, waar hij uitgebreid verslag van doet in zijn boek. Op een hele leuke manier met sprekende voorbeelden.

Paul Verburgt is in mijn ogen de Yoep van ‘t Hek van het bedrijfsleven met de nodige zelfspot en een hele mooie kijk op business.

Minimal Management bestellen

BrandingNL MarketingboekAndy Mosmans – BrandingNL

1,5 kilo vol BRANDING

Samenvatting

Het marketing boek BrandingNL is een dikke pil vol definities, marketingtheorie, praktijkvoorbeelden en verschillende inzichten. Én er is aandacht voor business-to-business..

Lees verder…

Dit boek aanschaffen? klik hier

b2b integration boekChristoph Bussler – B2B Integration

Concepts and Architecture – B2B

Samenvatting

His detailed presentation describes how B2B integration standards like RosettaNet or SWIFT, the application integration standard J2EE Connector Architecture and basic standards like XML act together in order to enable business process integration.
The book is the first of its kind that discusses B2B concepts and architectures independent of specific and short-term industrial or academic approaches and thus provides solid and long-lasting knowledge for researchers, students, and professionals interested in the field of B2B integration.

Lees verder…

Dit boek aanschaffen? klik hier

Digitale marketing boek Emile Lancée – Digitale Marketingstrategie

Genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs 2015.

Samenvatting

In dit boek wordt de bredere strategische digitale context besproken voor de meest relevante marketingonderwerpen. Daarmee is dit boek zowel interessant voor marketingstudenten van universiteiten en hogescholen als voor marketingprofessionals en executives. Het boek omvat vijf delen die de belangrijkste marketingonderwerpen afdekken. Elk deel is ingedeeld in hoofdstukken. Elk hoofdstuk start met een centrale vraag en eindigt met samenvattende highlights en  opdrachten. De nadruk ligt in ieder hoofdstuk op de behandeling van een model en/of theorie met definities. Het digitale marketing-web framework vormt het uitgangspunt van dit boek en de volgende marketing-topics komen dan ook uitvoerig aan bod.

Dit boek aanschaffen? klik hier

gek op gaten jos burgersJos Burgers – Gek op Gaten

Ontdek wat klanten echt willen

Samenvatting

In het marketing boek ‘Gek op gaten’ beschrijft Jos Burgers op een geweldige manier wat klanten écht willen. Aan de hand van duidelijke praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe belangrijk het is om je in de klant te verplaatsen. En wat dat vraagt van de medewerkers als het gaat om flexibiliteit. Medewerkers die oprecht geïnteresseerd zijn in hun klanten en echt met klanten meedenken zullen succesvol zijn en een brug te slaan tussen boren en gaten.

Lees verder…

Dit boek aanschaffen? klik hier

Spencer Johnson – Wie heeft mijn kaas gepikt?

Samenvatting

Veranderingen gaan snel tegenwoordig en komen vaak onverwacht. Hoe gaat u daarmee om? Ziet u een verandering als een uitdaging of wordt u erdoor verlamd? De vier personages in ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ worden geconfronteerd met ingrijpende veranderingen; elk reageert anders als zijn Kaas plotseling op is.

lees verder….

Dit boek aanschaffen? klik hier.

 

brand_expedition_coverMartijn Arets – Brand Expedition

Een reis langs europa’s meest inspirerende merken

Samenvatting

Waar we ook gaan en staan, we worden altijd omringd door merken. Toch vragen we ons zelden af hoe ze zijn ontstaan. Welke filosofie hield de oprichter van een merk er op na? Welke factoren droegen bij aan het succes? Wat ging er goed? Wat niet? En hoe zorgt een merk ervoor dat het ook in de toekomst succesvol blijft? Lees verder…

Dit boek aanschaffen? klik hier

klanten zijn net mensenJos Burgers – Klanten zijn eigenlijk nét mensen!

Samenvatting

Iedereen heeft klanten; de één binnen de eigen organisatie, de ander daarbuiten. Wij bestaan bij de gratie van onze klanten, want uiteindelijk betalen zij ons salaris, de volgende vakantie of de nieuwe auto. Tenminste, als ze tevreden zijn. ‘Klanten zijn eigenlijk nét mensen!’ laat zien wat er zoal mis kan gaan in het contact met de klant, hoe u dit kunt voorkomen en hoe het óók kan. Met zijn scherpzinnige, humoristische columns houdt Jos Burgers u een spiegel voor. Wie zijn klanten denkt te kunnen verleiden met fraaie kleurenbrochures en dure woorden, zal versteld staan van de 100 eyeopeners in dit boek. U zult voortaan op een andere manier naar klanten kijken! Lees verder…

Dit boek aanschaffen? klik hier

Merkenmanagement KotlerMarketingMarketingmanagement, de essentie – Philip Kotler

Samenvatting

‘Marketingmanagement, de essentie’ biedt een volledige introductie in modern marketingmanagement. De nieuwste concepten en onderzoeksresultaten komen aan bod. Zo wordt veel aandacht besteed aan holistische marketing en is de impact van technologische ontwikkelingen op hedendaagse marketing in deze vierde editie een belangrijk thema.

Marketingmanagement in theorie & praktijk

De aandacht voor de relatie tussen theorie en praktijk is een van de succesfactoren van dit boek. Ieder hoofdstuk opent met een praktijkvoorbeeld waarin wordt besproken hoe marketingmanagers de kernconcepten toepassen in hun eigen bedrijf. Zo krijgt de lezer een kijkje in de keuken bij onder andere TNT, IKEA en Colruyt. In deze editie zijn ook twee doorlopende cases opgenomen over Westmalle en Triodos Bank. Aan het eind van ieder hoofdstuk keren we terug bij een van deze bedrijven om de opgedane kennis te toetsen aan de praktijk.

Dit boek is zowel geschreven voor studenten in het hoger onderwijs als voor marketeers in de praktijk. De toevoeging van lokale cases en voorbeelden maken dit boek onmisbaar voor iedereen die in België en Nederland op het gebied van marketing actief is of wil worden.

Lees verder…

Verkrijgbaarheid & meer informatie

b2b coverSteve Minett – B2B Marketing (Engels)

A radically different approach for business-to-business marketers

Samenvatting

Steeds beter wordt beseft dat marketing gericht op individuen (B2C) anders is dan marketing gericht op ondernemingen (B2B). Uiteraard zijn B2C en B2B beide wel gericht op het tegemoet komen aan behoeften van klanten. De wijze waarop dit gebeurt is echter verschillend. B2B wordt voortgestuwd door productontwikkeling en technologische vooruitgang, terwijl B2C vooral wordt gedreven door mode en trends. Lees verder…

Dit boek direct aanschaffen? klik hier

 

biemansW.G. Biemans – Business Marketing Management, strategie, planning en implementatie

Samenvatting

Marketing wordt meestal geassocieerd met consumentenproducten. Maar veruit de meeste commerciële transacties vinden plaats op de zakelijke markt en de meeste studenten komen uiteindelijk te werken in een bedrijf dat op de zakelijke markt opereert. Vandaar dat de interesse voor business marketing sterk toeneemt. Maar business marketing verschilt aanzienlijk van consumentenmarketing. De traditionele marketinginstrumenten zijn op zakelijke markten wel bruikbaar, maar worden vaak heel anders ingezet. Lees verder….

Dit boek aanschaffen? klik hier

Lees ook: 

Marketing en businessboeken voor op vakantie (die ik aanbeveel!)

En verder in deze categorie: https://www.b2bmarketeers.nl/communicatie-boeken/