Als b2b-marketeer houd je je ongetwijfeld bezig met online zichtbaarheid. Zoekmachineoptimalisatie is daar een essentieel onderdeel van. Wellicht heb je de drie pijlers van SEO al wel eens voorbij zien komen. We gaan dieper in op wat deze precies inhouden.

1. Techniek

De techniek is de basis van je SEO. Met techniek wordt, heel kort gezegd, bedoeld hoe je website technisch in elkaar steekt. En dit kan weer in een notendop worden samengevat door gebruikservaring. Als jouw website niet fijn is voor een gebruiker, schort er iets aan de techniek. En dan hebben we het niet alleen over de gebruikservaring op de desktop: tegenwoordig kun je niet meer zonder een website die op smartphones (en tablets) ook goed werkt. Dit wordt langzamerhand zelfs steeds meer een prioriteit. 

Een belangrijk punt is de snelheid van je website. Dit draagt bij aan een goede SEO,

maar is sowieso iets wat ervoor zorgt dat bezoekers wegklikken. Je zou je hier tenslotte waarschijnlijk zelf ook aan storen. Je kunt de snelheid allereerst zelf testen, door simpelweg naar de laadtijd te kijken. Die zou echt niet langer dan een paar seconden moeten zijn. Vervolgens zijn er tools die je precies kunnen vertellen waar jouw verbeterpunten op het gebied van snelheid liggen. Soms blijken dit dingen zijn die niet binnen een paar muisklikken zijn opgelost. Zo kan het bijvoorbeeld aan je hostingpartij liggen. Het kan echter ook eenvoudiger zijn om mee af te rekenen. In het geval van grote afbeeldingen bijvoorbeeld.

Ook als de code niet overzichtelijk is, heeft dat invloed op de SEO. Google hecht daarnaast veel waarde aan de structuur van je website. Hiërarchie is hierbij het sleutelwoord, dus zorg voor een duidelijke homepagina, een menu en verschillende categorieën. Een sitemap kan daarbij uitkomst bieden. Dit is in feite een overzicht van alle pagina’s op je website. Je kunt het vergelijken met een inhoudsopgave. Dit klinkt wellicht ingewikkeld, maar er zijn gelukkig vele handige tools waarmee je zo’n sitemap kunt maken. Vervolgens hoef je het alleen maar in te dienen bij Google. Daarnaast is ook de URL-structuur belangrijk.

Merk je dat je struikelt over techniek, dan is het wellicht het beste om voor WordPress te kiezen. Dat vergt namelijk weinig technische kennis. Het staat dan voor een groot deel al goed ingesteld, en als dat niet het geval is, verhelp je het eenvoudig met een plugin.

2. Content

De tweede pijler is content. Je kent ongetwijfeld de uitspraak Content is king van Bill Gates wel. Alhoewel Gates dit in 1996 zei, is het anno 2020 nog minstens zo relevant. Wat wel de laatste jaren steeds duidelijker wordt, is dat de content écht goed moet zijn. Simpelweg teksten met een hoop zoekwoorden de lucht in slingeren werkt niet meer. Google wordt steeds beter in het herkennen van relevante content. Natuurlijk zijn zaken als zoekwoorden, tussenkopjes en meta-omschrijving nog steeds belangrijk, dus schroom zeker niet om hier veelvuldig gebruik van te maken. Maar besteed ook zeker aandacht aan de content zelf! Het doel moet waardevolle content zijn, iets waar bezoekers daadwerkelijk iets aan hebben. Bedenk voordat je begint met schrijven waar potentiële bezoekers op zoeken en wat ze willen vinden.

Voeg relevante afbeeldingen en/of video’s toe om je content verder aan te kleden. Heb je eenmaal goede content geschreven, dan kun je deze vervolgens delen via andere kanalen en zo ook weer bezoekers naar je website trekken. Bovendien creëer je zo de mogelijkheid dat andere mensen naar jouw site gaan linken, wat ons op het volgende punt brengt.

3. Links

Linkbuilding is de derde pijler. Dit is nog steeds een ontzettend belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Je scoort namelijk een stuk hoger in Google als relevante blogs/websites linken naar jouw website: zogenaamde ‘backlinks’. De vraag rijst dan hoe je hieraan komt. Je kunt je aanmelden voor startpagina’s of zelf websites benaderen, door bijvoorbeeld een linkruil voor te stellen of een gastblog aan te bieden. Maar linkbuilding uitbesteden is ook mogelijk. Het verkrijgen van backlinks kan namelijk een lastige klus zijn en als je het verkeerd doet, straft Google je daarvoor. Er is dus zelfs een kans dat je lager in de zoekresultaten komen te staan. Een extern bureau heeft de nodige kennis, een groot netwerk en neemt het werk voor je uit handen.

Foto door Ray Bilcliff via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!