B2B beslissers maken in verschillende fases van hun beslisproces veelvuldig gebruik van bronnen op internet. Doelgerichte content die inspeelt op de informatiebehoefte van de doelgroep is dan ook ideaal voor je sales. Zo kun je content zien als je online voelsprieten naar de markt. We weten ook dat qua sociale media Linkedin leading is. Meer dan 80% van de B2B professionals zit op Linkedin. Gevolgd door Twitter (twee op de drie B2B professionals). Maar de uitdaging is wat plaats je nou voor zinvolle content op deze kanalen als je leads wil genereren?

In deze blog ga ik in op 3 vormen van B2B content die ideaal zijn om via social media op een kwalitatieve manier in contact te komen met je doelgroep. Vergeet dus de oude, roestige, ineffectieve sales tools en vernieuw je sales toolkit met effectieve content en sociale media!

Sterke content als bronpunt

Als je social media zakelijk inzet dan wil je dit natuurlijk doen met kwalitatieve content om op deze manier ook inhoudelijk in contact te komen met je doelgroep op jouw vakgebied. Bedenk hiervoor een content platform. Voor het gemak neem ik even een onderzoek naar huidige behoeften en toekomstige behoeften in je markt. Dit kan zijn vanuit ICT, auto leasing, beveiliging, een cateringbedrijf, een administratiekantoor, maakt niet uit. Ik zal laten zien hoe je dit naar populaire content kunt vertalen in de vorm van blogs, infographics en video.

Blog

Een goede manier om te bloggen vanuit je onderzoek is stellingen te gebruiken uit het onderzoek en per stelling een blog te schrijven vanuit een verkoopadviseur. Liefst ook door hem geschreven vanuit zijn expertise. Dit deelt de verkoopadviseur via zijn sociale netwerken. Oftewel Linkedin en Twitter. Omdat het gaat om een stelling zul je op Twitter en Linkedin (ideale content voor groepen!) ook eerder reacties en interactie uitlokken wat het effect natuurlijk alleen maar versterkt. En voor je het weet zijn je verkoop adviseurs in gesprek over hun expertise met je doelgroep.
NB: onder al je blogs plaats je een call to action waarbij geïnteresseerden het onderzoek als whitepaper kunnen downloaden. Op deze manier werk je meteen op een gerichte manier naar leads toe.

Infographic

De infographic is hét voorbeeld van visuele B2B content die supergoed gewaardeerd wordt en gedeeld wordt op social media. Thema’s van het onderzoek vertaal je naar pictogrammen. Paar grafiekjes. Uitgelichte insights. Misschien nog wat quotes. Huistijlsausje eroverheen. Logootje en logo van eventuele co-partners en delen maar! Zo makkelijk kan het zijn, want als je goede content hebt is het een invuloefening voor een goede vormgever. Het mooie aan infographics is dat ze het niet alleen goed doen op sociale media, maar dat je ook kans hebt dat het overgenomen wordt door andere blogs of portals in je branche. En zo vergroot je met een goede infographic niet alleen je bereik, maar ook je autoriteit!
De infographic is overigens ook zeer geschikt voor het visualiseren van je corporate story of je jaarverslag

Video

Video is content voor gevorderden. Simpelweg omdat het nog de ver-van-mijn-bed-show is voor de meeste B2B bedrijven. Vanuit je onderzoek is het interessant om mini-interivews te doen met opinieleiders over de resultaten van het onderzoek en hun visie daarop te laten geven. Op het moment dat je het filmpje deelt via Linkedin en Twitter en je vermeldt via mentions daarbij de betreffende opinieleiders is de kans natuurlijk groot dat ze het allemaal zullen delen in hun netwerk. Zo vergroot je dus op een eenvoudige manier het bereik van je content in je domein. En dan kan het hard gaan!

Van content naar contact

Via sterke content en slimme inzet van social media vergroot je niet alleen je bereik, maar kom je ook op een kwalitatieve manier in contact met je doelgroep. Om tot een effectieve, salesgerichte B2B content strategie te komen gebruik ik dit model.

B2B content model

Lees ook: