Een Content Marketing Business Case in 4 stappen

door Marcel Nanning | Last Updated:   4 april 2024

Content Marketing is inmiddels een breed gedragen vorm van marketing. Maar ondanks de groeiende overtuiging voor de kracht van Content Marketing, wordt er van de marketeer een goede Content Marketing business case verwacht. Je zult dus de ROI van Content Marketing moeten aantonen om voldoende budget en draagvlak te verkrijgen. Hoe stel je een goede Content Marketing business case op?

content marketing business case cijfers

1. Breng de huidige marketingmix en opbrengsten in kaart

Er komen al leads binnen, er zijn al marketingmiddelen succesvol. Er is reeds een ROI. Stap hier niet zomaar overheen. Je Content Marketing strategie zal een aanvulling zijn op of een vervanging van de bestaande marketingmix. Als je in kaart brengt welke marketingmiddelen er ingezet worden en hoe deze bijdragen aan de te behalen doelstellingen, kun je duidelijker doelen bepalen voor de Content Marketing inzet. Is er behoefte aan meer naamsbekendheid?

Liggen er juist kansen op het converteren van websitebezoekers? Stokt het ergens in de funnel en kun je daar met Content Marketing de juiste push aan geven? Door de marketingdoelstellingen en resultaten te kwantificeren kom je beslagen ten ijs. Denk in termen van:

Deze oefening kan interessante inzichten opleveren en hiermee kun je je intuïtie onderbouwen. Bepaalde gaten die je verwacht te dichten middels Content Marketing worden aantoonbaar.

2. Verzamel content marketing succesverhalen, het liefst van concurrenten!

Je bent overtuigd van de kracht van Content Marketing. Maar jouw directie is er misschien minder mee bekend. Onderbouw je Content Marketing business case dus met succesverhalen van andere bedrijven. Als er directe concurrenten tussen zitten, trigger je bovendien een ander systeem: wij laten ons toch niet inhalen? Op b2bmarketeers.nl of andere blogsites vind je voldoende cases van bedrijven die Content Marketing succesvol hebben ingezet.

Een van de mooiste en heldere voorbeelden is dat van Marcus Sharidan. De zwembadverkoper die bijna failliet ging en besloot alle vragen van zijn doelgroep te beantwoorden op zijn website. Hiermee heeft hij een van de eerste heldere Content Marketing cases neergezet, zonder het te weten.

business doelen vs content doelen

3. Koppel de Content Marketing Business Case aan de doelstellingen van de directie

Een organisatie is meer dan alleen marketing. Welke corporate doelstellingen zijn er en aan welke van die doelstellingen draagt het Content Marketing plan bij. Als het bedrijf een nieuw product lanceert en je daar met Content Marketing een bestendige basis voor kunt leggen ligt daar een kans. Door de Content Marketing doelstelling te koppelen aan commerciële doelstellingen in de Content Marketing Business Case maak je het onderdeel van iets groters waar je allemaal aan mee werkt.

DirectiedoelstellingenContentmarketingdoel
1. Verhogen van de omzetLead asset inzetten voor meer SQL’s in huidige markt
2. Vergroten van de klantloyaliteitKlantsite opzetten voor loyaliteitsprogramma
3. Uitbreiden van de marktaandeelContent vertalen, aanpassen en inzetten in andere landen
4. Verbeteren van de merkbekendheidContent genereren voor Social Media

content marketing long term

4. Ben realistisch, Content Marketing heeft tijd nodig

Althans, Content Marketing is vanuit zichzelf geen kip met gouden eieren. Er zijn veel factoren die bijdragen aan het wel of niet succesvol inzetten van marketingmiddelen, dat geldt ook voor Content Marketing. Ben voorzichtig met uitspraken over de verwachtte opbrengsten, Content Marketing heeft tijd nodig om haar werk te doen. Je kunt korte en lange termijn opbrengsten opnemen in het ROI plaatje. Een simpel voorbeeld; een nieuwe tekst op b2bmarketeers.nl gaat pas na een paar maanden goed ranken in Google en views, kliks, downloads of andere conversies opleveren. Content Marketing is een spel van zaaien en oogsten.

content marketing budget

Vaag om budget én uren

Een belangrijk onderdeel van Content Marketing is kennis. Om bijvoorbeeld een goede whitepaper te maken, heb je kennis nodig. Er zit heel veel kennis in de organisatie waar klanten van zullen smullen. Maar de mensen met die kennis hebben het in de regel druk met hun eigen werkzaamheden. Als je een engineer, productspecialist, ingenieur, programmeur of ander kenniskanon wil interviewen bijvoorbeeld, moet daar wel de ruimte voor zijn. Het scheelt een hoop als het er niet ‘even bij moet’ en het vanuit de directie geregeld wordt zodat de bijdrage aan de Content Marketing activiteiten worden ingepast in de dagelijkse werkzaamheden.

Natuurlijk is er ook budget nodig. Je wilt wellicht een content hub opzetten zoals een blogomgeving. Of een youtubekanaal starten. Je zult misschien gebruik moeten maken van een copywriter. Of een onderzoek willen doen om over te publiceren. Deze kosten kun je vrij goed in kaart brengen. Als een organisatie nog niet veel doet met Content Marketing is het raadzaam om klein te beginnen. Door successen te boeken kun je de Content Marketing business case toetsen en eenvoudiger meer budget krijgen om de Content Marketing activiteiten uit te breiden.

Conclusie

Het opstellen van een overtuigende Content Marketing business case is van vitaal belang om binnen de organisatie voldoende budget en steun te verwerven. Dit vereist het aantonen van de ROI van Content Marketing, wat begint met het in kaart brengen van de huidige marketingmix en het verzamelen van succesverhalen van andere bedrijven om het potentieel te onderstrepen. Het koppelen van de business case aan de doelstellingen van de directie en het realistisch zijn over verwachtingen, samen met het aanvragen van zowel budget als uren, vormen essentiële stappen om het management te overtuigen van de waarde van Content Marketing en zo de benodigde steun te verkrijgen voor deze effectieve marketingstrategie.

Meer over Content Marketing:

Foto: www.shutterstock.com

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.