Zonder oud geen nieuw: het belang van traditionele data voor marketing


Marketing data

Zonder de dikke geen dunne, zonder Love geen Marriage en zonder oude geen nieuwe media. Onlosmakelijk met elkaar verbonden en gecombineerd het sterkst. Tenminste, dat is mijn overtuiging. Steeds vaker zie ik traditionele middelen en kanalen echter naar de achtergrond verdwijnen. Demand generation, het hele proces van segmentatie tot marketing qualified lead, is echter pas succesvol als de basis in orde is. En daarvoor moet u wellicht toch iets verder kijken dan alleen Twitter of LinkedIn.

First things firts

Tien tips voor meer Twitter-followers, in zes stappen meer uit uw LinkedIn-profiel of hoe meet u de ROI van social media? Om maar eens wat koppen te noemen. Ook voor de b2b-markt geldt inmiddels dat social media onmisbaar is in de marketingmix, en terecht. Maar levert het ook genoeg gekwalificeerde leads op? Of is het nog vooral veel zenden en weinig interactie? In het algemeen kunnen we stellen dat er een aantal basisverschillen zijn tussen traditionele en social media:

Traditioneel

Sociaal

Zo hard en vaak mogelijk roepen

Luisteren en bijdragen

Adverteren

Mond-tot-mond reclame


😎 Marketing Tooltips van de maand!


👇

Het product en de dienst pushen

Uw boodschap gebruiken om mensen te trekken

Het domineren van de markt

Een community creëren binnen uw markt

Leads opvolgen

Lead nurturing

 

Deze verschillen hebben allemaal betrekking op de manier waarop u uw product, service of organisatie onder de aandacht probeert te brengen. In de praktijk kun je traditionele marketing combineren met traditionele tools, maar ook met social media. En waarom zou u kiezen als het elkaar juist versterkt?

Doelgroep markeren

Het moeilijkste onderdeel van social media marketing is het gericht benaderen van de doelgroep. Waar zit die, staat die open voor informatie en bovendien, is Piet de Vries op LinkedIn wel echt Piet de Vries? De marketing manager van die ene grote prospect, is die niet onlangs ergens anders gaan werken? Zolang deze informatie nergens geregistreerd staat, bijvoorbeeld in een CRM-systeem, haalt u niet het gewenste resultaat uit uw campagnes. Want e-mails, direct mails, post en telefoontjes, blijven allemaal zonder effect als u niet de juiste persoon contacteert.

Volgens mij zou een succesvolle campagne opgedeeld moeten worden in een aantal stappen, waarbij traditioneel en sociaal elkaar afwisselen.

  1. Stel de doelgroep(en) vast.
  2. Zorg voor een up-to-date database. Maakt u gebruik van uw eigen CRM-systeem, verzeker u er dan van dat de gegevens niet verouderd zijn of vergelijk de gegevens met die in een externe database en vul indien mogelijk aan.
  3. Maak een grondige segmentatie.
  4. Breng in kaart waar uw doelgroep zich bevindt.
  5. Start met de follow-up: zowel on- als offline.
  6. Breng de vergaarde informatie centraal samen in het CRM-systeem voor vervolgacties.

ROI uit marketing

Voor een hogere ROI op leadgeneratie-activiteiten is één van de belangrijkste stappen het in kaart brengen van de markt. Bedenk wie de doelgroep is en waar deze zich bevindt en zorg er vervolgens voor dat u een betrouwbaar overzicht heeft van de gewenste contactpersonen. Durft u uw handen in het vuur te steken voor contactinformatie die u online vindt? Een traditionele database, die bestaat uit getoetste en up-to-date informatie, zorgt ervoor dat u maximaal kunt profiteren van nieuwe middelen. Geen verspilling van tijd en geld door het benaderen van de verkeerde personen, maar een gerichte start. Was vroeger alles beter? Zeker niet. Maar laat het ‘verleden’ niet te vroeg los.

Data-picture by Shutterstock

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Previous Op zoek naar nieuwe b2b-inzichten? Bezoek met korting het B2B E-commerce Congres op 28 oktober
Next Het hockeystickeffect van b2b Content Marketing

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *