Uit een rapport van McKinsey over datacultuur blijkt dat organisaties die informatie uit gegevens van hun klantdata halen en toepassen beter presteren dan hun concurrenten. Dit klinkt logisch, maar toch baseert maar liefst 55% van de bedrijven besluitvorming nog steeds niet op data. Ook marketeers lijken minder ‘data savvy’ dan je zou denken. Zo heeft 61% van de marketingmanagers nog geen dashboard met data waar alle informatie over campagnes en prestatie-indicatoren samenkomen. Een fors percentage. Met alle data die ruim voorhanden is, kun je je afvragen of marketeers het zich nog wel kunnen veroorloven om geen gebruik te maken data-analyse?

55% van de bedrijven baseert besluitvorming nog steeds niet op data.

Om direct maar het antwoord op de vraag te geven: dit is uiteraard ‘nee’. Maar weinig andere beroepsgroepen kunnen zoveel profiteren van data. In de wereld van de marketeer is het kennen van de consument van je product of dienst de basis van je werk. Het genereren van verlangen en de concrete vraag naar een product of dienst is immers een stuk lastiger als je de doelgroep die je hebt gedefinieerd onvoldoende kent. Als niet bekend is wat hij of zij leuk vindt, welke persoonlijke relaties iemand heeft en welke recreatieve gewoonten er zijn, kun je niet half zo effectief zijn met je marketinginspanningen als wanneer je dat wel zou weten.

Stap naar inzichtelijk maken van data

De data die je nodig hebt om gericht te werk te gaan is doorgaans ruim voorhanden. Zowel  in je eigen database als online waar consumenten vrijwillig content genereren en publiceren. Bij het inrichten van campagnes kun je er bovendien redelijk eenvoudig voor zorgen dat de KPI’s automatisch in kaart worden gebracht. Hoe zet je dan de stap naar het inzichtelijk maken en uiteindelijk benutten van deze informatie (uiteraard binnen de lijnen van de AVG)? De reden waarom marketeers vaak terughoudend zijn als het gaat om data-analyse is omdat de drempel om te starten vaak hoger lijkt dan deze daadwerkelijk is.

De crux zit hem meer in hoe je uit die analyses op een heldere manier inzichten haalt waar je vervolgens actie op kunt ondernemen.

Als je eenmaal een tool in huis hebt, is het uitvoeren van een goede analyse een kwestie van het combineren van de juiste data en daarmee een analyse draaien. De crux zit hem meer in hoe je uit die analyses op een heldere manier inzichten haalt waar je vervolgens actie op kunt ondernemen. Want een analyse kan interessante cijfers opleveren, maar als je daarna alsnog naar een excel sheet of een onduidelijke grafiek moet kijken en op basis daarvan je beslissingen moet maken, schiet je er nog niet veel mee op.

Datavisualisatie vertelt een verhaal

Daarom is het niet eens zozeer een vraag of marketeers nog kunnen wachten met data-analyse. De stap die de data echt bruikbaar maakt komt pas na de analyse, want hoe presenteer je de resultaten die uit de analyse komen? Datavisualisatie kan hierbij het verschil maken. Hiermee wordt de data over je doelgroep en/ of campagneresultaten niet simpelweg omgezet in cijfers, maar vertelt de data een verhaal dat je kan helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.

Met datavisualisatie zie je in één oogopslag welke doelgroep het meest kansrijk is en op welke campagne er bijsturing nodig is. Zo haal je op een redelijk eenvoudige manier het meeste uit je data. Bovendien creëer je daarmee een datacultuur die niet gebaseerd is op wie er het best met datatechnologie kan omgaan, maar een omgeving waarin iedereen kan profiteren van waardevolle inzichten. Een uitgelezen kans, waar je vast niet langer mee wilt wachten.

Afbeelding: www.shutterstock.com