Data Mixologist Steve Kemish: “Marketing Data Is a Culture, Not a Project”

door Marcel Nanning | Last Updated:   18 januari 2024

Tags: ,

Parrot conferentie spreker Steve Kemish is een meermaals bekroonde marketeer met twintig jaar ervaring in alle aspecten van digitale marketing. In de afgelopen jaren heeft hij met zijn werk onder andere de B2B Marketing awards (6 keer), Database Marketing awards (twee keer), New Media Age awards, Revolution Digital Marketing awards en CRN awards gewonnen.

Bij IMG maakt hij deel uit van een team van ervaren en gepassioneerde marketeers die merken helpen op het gebied van data, vraagontwikkeling en merkbekendheid met behulp van on- en offline technieken. Hij heeft gewerkt aan digitale marketing en strategie met vele wereldwijde merken, waaronder BP, Colgate, ITV, Lego, Bayer, British Airways en Oracle.

Je kunt Steve’s keynote zien op 20 februari op de Parrot conferentie in Amsterdam.

OK, Steve, kom maar op met jouw elevator pitch!

‘Mijn achtergrond en ervaring liggen op twee vlakken: data en technologie. Ons bureau bestaat uit een verzameling mensen die met B2B-organisaties werken en hen helpen hun martech zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren. We beschrijven onszelf als data mixologists of data bartenders in de B2B-wereld.’

Wat is de grootste uitdaging voor B2B-organisaties als het gaat om data?

‘De waarheid over gegevens is hoe slecht hun gegevens zijn, niet of ze slechte gegevens hebben. Er zijn altijd manieren om ze te verbeteren. En het tweede probleem is dat organisaties vaak technologie hebben gekocht om dataproblemen op te lossen, terwijl ze die in feite alleen maar erger maken. Er zijn dus nogal wat uitdagingen, maar de kern ervan is gewoon erkennen dat je gegevens altijd beter kunnen en dat je de basis op orde moet hebben. Dit geeft je een veel betere kans om slim en creatief te zijn met hoe je het gaat toepassen.’

Veel organisaties hebben te weinig gegevens. Is het niet gevaarlijk om beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op statistisch ongeldige experimenten en gegevens?

‘Met big data is het makkelijker. Ik denk dat de meeste organisaties worstelen met kleine of middelgrote gegevens. Je kunt altijd een test doen, ook al kun je het statistisch niet bewijzen, testen is beter dan helemaal niet testen. En als docent leer ik mijn studenten dat testen een cultuur is, geen project. En als je je daarin kunt verdiepen, word je een betere marketeer met betere resultaten, ook al kun je het niet altijd onderbouwen.’

‘Mensen gebruiken de uitdrukking testen en leren, maar ze hebben de neiging om het “leren” een beetje te vergeten. Als je aan het testen bent en je registreert het niet, dan moet je stoppen met testen omdat je in het donker aan het rondrijden bent. Het is geen grote klus om een heel eenvoudige spreadsheet te maken die bijhoudt wat je met elke campagne hebt gedaan.’

AI is nu echt een hot item. Hoe moet AI worden gebruikt op marketingafdelingen?

AI als hulpmiddel op de marketingafdeling zou eerder in de lagere rangen moeten zitten dan in de hogere rangen. AI in deze context is als een artworker in plaats van een creatieve ontwerper, het is een heel goed hulpmiddel om de saaie maar essentiële of de weinig intellectuele inhoud sneller te creëren, want dat is wat AI kan in vergelijking met mensen. Het is geen vervanging voor kwaliteitsinhoud van een mens.’

‘AI kan een synergie vormen met mensen, maar mensen moeten er de leiding over hebben in plaats van ze alles te laten doen. Een heel goede copywriter met een paar AI-assistenten, niet andersom. Mensen zijn erg goed in het herkennen van AI en begrijpen instinctief dat de tekst door AI is geschreven, zelfs zonder het te analyseren.’

Je kunt Steve’s keynote op 20 februari bijwonen op de Parrot conferentie in Amsterdam.

Gebruik de code ‘b2bmarketeers20’ voor 20% korting op tickets!

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.