De decembermaand is traditiegetrouw een drukke tijd voor online ondernemers. Natuurlijk wil je dat jouw webshop dan optimaal functioneert. Een technische storing kun je nooit helemaal voor zijn, maar je kunt je wel op andere manieren goed voorbereiden op de drukke tijd rond de kerstdagen. Welke vier zaken moeten sowieso op orde zijn om de piekperiode zo goed mogelijk door te komen?

Problemen met de webshop, het overkomt ook de beste en de grootste. Afgelopen zomer was het raak tijdens Amazon Prime Day. De ultieme shopdag voor leden van Amazon Prime werd meermaals geteisterd door service-interrupties. Volgens Similar Web daalde het bezoekersaantal elk uur met 12,6 procent. Bovendien kostte de onderbreking naar schatting 195 miljoen pond alleen al bij de verkopen in Groot-Brittannië. De negatieve berichtgeving en het omzetverlies illustreren het belang van een robuuste webshop in piekperiodes.

Trage inlaadtijd en uitval hebben uiteraard impact op de sales en de conversie van klanten in jouw webshop. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om jouw e-commerce voor te bereiden op piekperiodes, zoals de decembermaand.

1. Zorg voor een krachtige en stabiele infrastructuur

Hoe mooi een aanbieder het ook kan presenteren, voor webhosting bestaat er geen ‘one-size-fits-all’-pakket. De keuze voor een webhoster is van vitaal belang voor de laadcapaciteit van jouw webshop. RAM, opslag, CPU-toewijzing en zelfs locatie zijn serieuze zaken om te overwegen. Laat je niet verleiden door simpelweg voor de goedkoopste oplossing te kiezen, want je wilt niet dat jouw e-commerce ondermaats presteert op het moment dat het er echt toe doet.

2. Optimaliseer ‘load balancing’

De webshop moet in staat zijn om een hoge belasting aan te kunnen. Als je met één machine werkt, zoals veel B2B-organisaties doen, zorg dan voor voldoende schijfruimte, geheugen en redundantie. Natuurlijk kunt u ook de belasting verdelen, door te investeren in een tweede machine en zo stabielere en voorspelbare prestaties te garanderen.

3. Kies voor ‘lazy loading’

Foto’s, video’s en productbeschrijvingen zijn erg handig voor een klant die zijn keuze nog moet maken. Maar zoveel informatie kan wel zorgen voor een langzaam ladende webpagina. En laat dat nu net een van de grootste irritaties van klanten en conversie-killers van online shoppen zijn. Een oplossing hiervoor is ‘lazy loading’, waarbij een website niet in een keer in zijn geheel geladen wordt. Bepaalde elementen, zoals foto’s of reviews, verschijnen pas later op het scherm. Zo voorkom je dat klanten hun geduld verliezen bij een langzaam ladende webshop.

4. Regel mobiele optimalisatie

Een voor mobiel gebruik geoptimaliseerde website wordt steeds belangrijker. Google maakt dit jaar de overstap naar ‘mobile first indexing’, dit betekent dat de zoekmachinegigant in de zoekresultaten prioriteit geeft aan goede responsive websites. Daarnaast worden er ook steeds meer aankopen gedaan via mobiele websites. Adobe Analytics becijferde dat smartphones verantwoordelijk waren voor 44,6 procent van de site-bezoeken en 30 procent van de omzet van Cyber Monday vorig jaar. Zorg dat je website goed functioneert op elk formaat beeldscherm en vermijd pop-ups. Dit helpt bij het sneller inladen van een website, omdat een mobiele internetverbinding vaak trager is dan die van een laptop of desktop.

5. Overweeg online marktplaatsen

Vaak gaat er veel energie en tijd zitten in het trekken van bezoekers naar jouw webshop. Overweeg daarom ook het aanbieden van producten op bekende marktplaatsen. Naast het in balans houden van het bezoekersvolume tijdens pieken en het verkleinen van het risico op site-crashes, worden jouw producten ook getoond aan een breder publiek. Hiermee boor je een groep nieuwe klanten aan, die jouw producten wellicht nog nooit eerder had overwogen.

Ook B2B-shoppers hebben hoge verwachtingen, dus loop niet het risico om klanten te verliezen aan concurrenten door trage laadtijden of slechte mobiele optimalisatie. Onverwachte technische storingen kunnen er altijd zijn, maar het is belangrijk om jouw webshop zo robuust mogelijk te maken en zo te zorgen voor een consistente en bevredigende shopervaring voor jouw klanten. Ook tijdens de piekperiodes.

Afbeelding: www.shutterstock.nl