Tags: b2b e-commerce, b2b pakketten
In Nederland groeit het aantal zelfstandig ondernemers met het jaar met diversiteit wat betreft werk: van freelance copywriters tot aan ondernemers met een eigen (web)winkel. Het aantal webshops is de afgelopen tien jaar verzesvoudigd, waarvan een groot deel door zelfstandigen is opgericht. Bij het runnen van een webshop komen verschillende belangrijke dingen kijken omtrent de verzending van producten. Omdat het een zakelijke verzending betreft, is het aan te raden om je in te lezen over dit onderwerp. Daarom vind je in dit artikel alle informatie die je nodig hebt omtrent het versturen van zakelijke pakketten.
Kies voor een vaste verzenddienst
Het maakt niet uit of je over een goedlopende B2B webshop of over een B2C webshop beschikt; in beide gevallen is het prettig om te weten dat je zakelijke pakketten snel en goed worden verstuurd. Als eigenaar van een webshop heb je over het algemeen geen extra tijd over die je kunt steken in het inpakken en versturen van pakketjes via de normale postdienst. Hier kun je natuurlijk iemand voor aannemen of je kiest ervoor om dit uit handen te geven aan een externe verzenddienst. Hierdoor houd jij meer tijd over om te steken in de groei van je onderneming. Het ligt hierbij uiteraard aan de grootte van je webshop; een eigenaar van een kleinere webwinkel zal meer tijd hebben om zelf pakketten op de post te doen dan iemand van een grote webshop. Check daarom diverse aanbieders via internet en vraag aan andere webshophouders via welke dienst zij dagelijks een pakket versturen. Hierbij is het van groot belang dat je het verzendbedrijf vertrouwt en dat ze snel en effectief werken.
Maak goede deals met je verzenddienst
Heb je eenmaal een goede partner op het gebied van verzenden gevonden? Dan kun je aan de slag gaan. Begin direct met nadenken over hoe je op een zo efficiënt mogelijke manier zoveel mogelijk pakketten voor een voordelige prijs kunt versturen. Onderhandelen met aanbieders? Ja hoor, waarom niet? Verzenddiensten rijden zelf immers ook niet graag met halflege busjes; maak daarom duidelijke afspraken over eventuele deals. Bij sommige aanbieders krijg je bijvoorbeeld korting wanneer je een x aantal pakketten laat versturen of wanneer je werkplek bijvoorbeeld bij een van de aanbieders op de route ligt. Daarom kan het zeker geen kwaad om vervoerders met elkaar te blijven vergelijken zodat je uiteindelijk de beste deal te pakken hebt. Tussendoor een keer overstappen van aanbieder is dan ook absoluut normaal wanneer je voor de scherpste prijs wilt gaan. Zo kun je aardig wat geld besparen wat je weer uit kunt geven aan je webshop.
Zakelijke pakketten versturen: verzendkosten bepalen
Bij het versturen van pakketten aan zakelijke klanten komen uiteraard verzendkosten kijken. Jij moet als eigenaar van een webshop dergelijke kosten betalen aan de verzenddienst die voor jou aan de slag gaat. Sommige webshophouders berekenen deze prijs bovenop het product dat wordt afgenomen in een online winkel en anderen bieden gratis verzendkosten aan. Verplaats je als eigenaar eens in de rol van de klant; waarschijnlijk koop je zelf ook af en toe wat online. Kies je sneller voor een webshop waar je geen verzendkosten hoeft te betalen of maakt je dat niet uit? Uit onderzoek blijkt dat 60% van de mensen eerder koopt bij een webwinkel waar ze geen verzendkosten hoeven te betalen. Wanneer dat voor jou als zelfstandig ondernemer rendabel is, is het dus zeker een aanrader om dergelijke kosten voor zakelijke pakketten af te schaffen. Natuurlijk is dat per webwinkel verschillend en moet je voor jezelf goed kijken of het kan of niet.
Goedkoper verzenden door pakketgrootte
Tot slot nog een tip om pakketten goedkoper te versturen aan de hand van het verpakkingsmateriaal. Geld besparen waar dat kan is als webwinkel altijd voordelig. Kijk bij het versturen van zakelijke pakketten daarom naar de grootte van de doos waar het in verstuurd wordt. Hierop kun je namelijk ook aardig wat geld besparen, helemaal wanneer je dagelijks tientallen pakketten moet versturen. Zo is een brievenbuspakket een stuk goedkoper dan wanneer je een klein product in een grote doos verstuurt. Het voordeel hiervan is ook nog eens dat de ontvanger niet thuis hoeft te zijn om het pakket te ontvangen. Bij een brievenbuspakket kan ook Track & Trace worden aangevraagd waarmee je altijd kunt checken waar het pakket is. Dat is in het geval van een webshop wel zo handig om op die manier eventuele diefstal en fraude tegen te gaan. Twijfel je over bepaalde verpakkingsproducten? De door jou gekozen verzenddienst kan je meer informatie geven over het algehele proces van zakelijke pakketten versturen.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een MACH-architectuur
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een MACH-architectuur
5 tips voor fabrikanten voor een betere digitale klantreis (met voorbeelden)
5 tips voor fabrikanten om de digitale klantreis te verbeteren (met voorbeelden). Ppersonalisatie, integratie en meer!
Meer personalisering in B2B e-commerce
Bedrijven brengen volledig gepersonaliseerde in b2b e-commerce aan. Daarmee bieden ze verbeterde online shopping ervaringen voor b2b klanten.
Datagedreven innoveren binnen B2B e-commerce: growth hacking is het antwoord!
b2b onderzoek: duizenden webshops zijn onveilig
Veel webshops krijgen geen updates en securitypatches meer en zijn dus onveilig. Duizenden B2B webshops lopen gevaar.
Case uit de praktijk: Verander je business model en kom sterker terug dan ooit tevoren
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.