Dit zijn de belangrijkste voordelen van een MACH-architectuur

door Redactie | Last Updated:   3 mei 2022

MACH staat volop in de belangstelling. Wat is het precies – en belangrijker nog – welke kansen biedt deze architectuur voor je omnichannel klantbeleving? In deze blog vertellen we je wat de belangrijkste voordelen zijn van MACH bij de keuze voor een Commerce platform. 

Amazon is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van een organisatie die de MACH-architectuur al in een vroeg stadium heeft omarmd, net als Uber. Beide partijen zeggen niet meer zonder de architectuur te kunnen en beter dan ooit in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van hun klanten. Maar wat is MACH precies?

Definitie van MACH

MACH is een paraplubegrip en staat voor Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless. Veel moderne Commerce platforms zijn gebouwd volgens de MACH-architectuur en dat geldt ook voor het platform van Propeller Commerce. MACH begon als een manier om grotere webapplicaties en mobiele kanalen te ontwerpen door gebruik te maken van componenten van verschillende softwareleveranciers. Inmiddels is deze visie dieper het hele IT-landschap binnengedrongen. 

Kenmerkend voor de MACH-architectuur zijn openheid en interoperabiliteit. Er is geen sprake meer van monolieten, maar van beheersbare componenten, ook wel (micro)services genoemd, die aan elkaar worden gekoppeld via API’s (Application Programming Interfaces).

Altijd up-to-date door SaaS

Omdat je gebruik maakt van een Software-as-a-Service (SaaS)-model hoef jij je als organisatie niet druk te maken over upgrades, schaalbaarheid en flexibiliteit. Services vervangen, verbeteren of beter beveiligen gaat relatief eenvoudig, zonder dat alles helemaal op de schop moet. Jouw klanten merken hier dus helemaal niets van. 

De MACH-architectuur biedt, in tegenstelling tot een klassiek on-premise platform, dat vooral vraagt om een vastomlijnde aanpak, de mogelijkheid tot een hogere verandersnelheid. Geen overbodige luxe in deze tijd van technologische ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen en sterk veranderende klantbehoeftes. 

Headless-architectuur voor optimale winkelervaring

We hebben het hier dus om een future-proof oplossing voor online retailers. Doordat de front-end losgekoppeld is van de back-end van je e-commerce-platform vanwege de Headless-architectuur, zijn organisaties beter in staat om omnichannel te verkopen en een optimale persoonlijke online winkelervaring te bieden. Kies zelf met welk CMS je wilt werken of welk direct verkoopkanaal je in wilt zetten. Met behulp van API’s worden bovendien alle relevante data uitgewisseld en beschikken organisaties altijd over de juiste, actuele informatie. 

De hierboven genoemde componenten – Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless – vormen samen een flexibel, schaalbaar en agile Commerce-oplossing. MACH-technologie stelt online retailers in staat om een best-of-breed aanpak te kiezen bij het ontwerp en de configuratie van een e-commerce-platform.

Snel inhaken op trends

Organisaties kiezen voor iedere functionaliteit de best beschikbare technologie en zijn niet langer overgeleverd aan ineffectieve componenten van een totaaloplossing van een grote leverancier. En is er iets beters op de markt gekomen? Met behulp van MACH-architectuur kan je veranderingen doorvoeren zonder dat dit je business verstoort. Je kunt altijd snel inhaken op de laatste trends en je ecosysteem continu blijven verbeteren.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.