Ontvang jouw b2b updates. 2000+ b2b marketeers gingen je voor!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Hoe zet je een succesvolle webshop op?

by Redactie | Last Updated: 5 oktober 2021

De afgelopen schieten het aantal nieuwe webshops als paddenstoelen uit de grond. Sommige daarvan worden succesvol, anderen komen nooit echt van de grond. Misschien heb je er zelf wel eens over nagedacht om een webshop te beginnen, maar heb je het idee dat het zinloos is, want hoe onderscheid je jezelf van de rest? Toch is het heel goed mogelijk om een succesvolle webshop te beginnen. Met deze tips helpen we je op weg.

Een uniek product

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je een product verkoopt dat maar door weinig andere webshops verkocht wordt. Er mogen best een paar concurrenten zijn. Zijn die er helemaal niet, dan kan het zijn dat er te weinig vraag is naar het product. Je hebt dus een uniek product nodig, dat een kleine, betrokken doelgroep aanspreekt. Dit noemen we een nicheproduct. Zorg er wel voor dat je kiest voor een product waar je veel kennis over hebt, of waarbij de barrière om er kennis over te vergaren niet te groot is. 

Je website laten bouwen

Weet je welk uniek product je gaat verkopen? Dan is het tijd om je webshop te laten bouwen. Je kunt er een laten bouwen, maar een webshop beginnen kan ook bij website builders als het Nederlandse JouwWeb, Wix en Jimdo. Hier maak je binnen een handomdraai een eigen webshop. Het enige wat je hoeft te doen is je producten en de productomschrijvingen toevoegen. Koppel je eigen domein aan je webshop en je bent klaar om te starten.  

Content is king

Staat je webshop klaar? Dan begint nu pas het echte werk. Als mensen je winkel niet weten vinden verkoop je niet veel. Daarom moet je nu aan de slag om je webshop vindbaar te maken. Content is King. Je hebt hem vast wel eens gehoord, deze oneliner. Niets is minder waar. Of het nu gaat om gerichte productbeschrijvingen of informatieve content gericht op het beter vindbaar maken van je webshop, goede content is erg belangrijk. Zorg voor goede productbeschrijvingen die het product goed beschrijven en geen valse verwachtingen wekken. Goede productbeschrijvingen geven antwoord op alle mogelijke vragen die een potentiële koper eventueel zou kunnen hebben. Ook content schrijven om beter gevonden te worden in Google is belangrijk. Begeleid je potentiële kopers in hun zoektocht naar het product dat het beste bij hen past door te voorzien in goede informatieve content.

Social Media

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Op social media kun je grote groepen mensen bereiken. Een goede social media strategie is daarom erg belangrijk voor je naamsbekendheid en branding. Onderzoek op welke platforms jouw doelgroep zich bevindt en wees actief op dit platform. Creëer content die jouw doelgroep aanspreekt en reageer actief op reacties van je volgers. Bedenk zo nu en dan een leuke actie om meer verkeer naar je webshop te genereren. 

De beste service

Zorg ervoor dat je de allerbeste service biedt. Houd de levertijden zo kort mogelijk en beantwoord ook eventuele e-mail zo snel mogelijk. Zorg dat het duidelijk is hoe klanten contact met je kunnen opnemen. Eventueel via een chatfunctie op de website, de telefoon of per e-mail. Een goed retourbeleid is ook belangrijk. Vermeld op je website duidelijk hoe lang de levertijd is en hoe het retourbeleid werkt. Lever kwalitatief goede producten die overeenkomen met de productbeschrijvingen en foto’s. Doe net een beetje meer dan andere webshops en maak het persoonlijk. Voeg bijvoorbeeld bij iedere bestelling een handgeschreven kaartje toe of doe er iets anders persoonlijks bij. Kijk goed naar hoe je concurrenten het doen en kijk waar zij steken laten vallen. 

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.