Tags: b2b, e-commerce
Door Dennis Reurings, founder van Youwe
Het is 2010. De eerste organisaties beginnen serieus met online. En hét buzzword is ‘multichannel’.
Je móest op meerdere kanalen te vinden zijn. Zo kwam er een online of e-commerce-afdeling met aan het hoofd – meestal – een e-commerce manager. Het is dus vooral de e-commerce manager die zich van oorsprong bezighoudt de B2B/B2B2C e-commerce omgeving.
Verantwoordelijk voor resultaat
De e-commerce manager was en is veelal verantwoordelijk voor de resultaten van het e-commerce kanaal, het functioneren van het e-commerce team, het uitzetten van de lange termijn e-commerce strategie en het genereren van traffic en conversie op het e-commerce platform. Soms werd het domein van de e-commerce manager uitgebreid naar een ‘online service & communicatie’ tot zelfs de logistieke afhandeling van de e-commerce orders.
Hij gaf over het algemeen leiding aan het online (e-commerce) team en heeft een sterke achtergrond en mening over hoe de e-commerce business gemaximaliseerd kan worden en welke online strategie hiertoe zou moeten leiden.
Waarom de rol van e-commerce manager verdwijnt?
Inmiddels is het 2018. De term multichannel is al hopeloos verouderd. Multichannel suggereert namelijk dat online een ‘apart’ kanaal is. Vandaag verwacht die klant echter op elk kanaal een gelijke behandeling. De dienstverlening gaat ‘cross channel’. En als we dan ook alle acties, prijsstellingen en marketingacties gelijk willen trekken en ongeacht het kanaal dezelfde boodschap en behandeling willen aanbieden, hebben we het over ‘omnichannel’.
E-commerce als stand-alone portaal
Het bekijken van de e-commerce omgeving als ‘stand–alone‘ portaal is kansloos. De e-commerce omgeving is inmiddels integraal onderdeel van de business en is in de kern van elke afdeling ingebed. Het is niet langer een apart kanaal met een aparte manager, die dit als ‘eiland’ organiseert het is eenvoudigweg de business.
De e-commerce successen zijn zeker bij B2B-organisaties een mix tussen marketing, sales, productdataverrijking en de e-commerce (online) afdeling. Natuurlijk ondersteund door een excellente service en logistiek.
E-commerce regisseur
Daarmee is ook de rol van de e-commercemanager veranderd. Het is niet langer de manager van het e-commerce-platform die nieuwe kanalen en diensten opstart, maar een ‘scrummanager’ of projectmanager die de doorontwikkeling van het e-commerce-platform organiseert. En de e-commercemanager dan? Die wordt meer digitalisering officer of adviseur digitalisering.
De online kanalen komen qua aansturing weer bij marketing en sales te liggen, geholpen door de scrummaster digitale projecten.
De e-commerce manager wordt digital transformist of chief digitaliserings officer
Naarmate organisaties dus meer volwassen worden in digitalisering, komt de aansturing weer traditioneler te liggen bij sales en marketing. Natuurlijk vraagt dit van de directies sales en marketing het vermogen mee te gaan met het huidige tijdsperk en het online kanaal volledig te integreren in de salesprocessen, maar wat gebeurt er met de e-commerce manager?
Digital transformist
De e-commerce manager is ooit e-commerce manager geworden, omdat hij bijzondere interesses voor nieuwe technologieën & digitale ontwikkelingen had en tevens begrijpt welke IT-infrastructuur er nodig was. Nu de e-commerce integraal onderdeel is geworden van de organisatie dient hij geüpgraded te worden naar de functie van ‘Digital transformist’.
Hij kan met zijn kennis van digitale trends in combinatie met zijn begrip dat bedrijfsdoelen voorop staan en het feit dat hij in staat is mensen te enthousiasmeren en te laten veranderen van een enorme betekenis zijn voor het bedrijf als aanjager en vergroter van het digitalisering IQ binnen de organisatie.
Geef de e-commerce manager de verantwoording voor de verdere ‘digitalisering van het bedrijf’! Of indien hij niet capabel genoeg geacht wordt, downgrade hem dan naar projectmanager ‘doorontwikkeling e-commerce platform.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Het belang van een goede routing in je groothandel
Een hogere omzet, tevreden personeel en een grote kans op terugkerende klanten: lees onze tips voor een optimale groothandel routing.
Schrijf je in voor de B2B Marketing Award 2016
Schrijf je in voor de B2B Marketing Award 2016
3 Fases van digitale volwassenheid voor B2B organisaties
In welke fase van digitale volwassenheid staat uw organisatie nu echt? Waar staat u in de drie fasen van B2B digitale volwassenheid
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips!
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips! Lees ze hier zodat jij de juiste aanpak kiest!
Hoe geef je je B2B e-commerce omzet een flinke boost? Experts geven advies!
Naar alle waarschijnlijkheid wil je zo veel mogelijk uit je B2B webshop halen. Ook qua omzet. Daarom hebben wij een aantal sprekers van het Groothandel E-commerce Event gevraagd wat volgens hen de manier is om je B2B e-commerce omzet een flinke boost te geven
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.