Waarom de rol van de e-commerce manager verdwijnt

door Dennis Reurings | Last Updated:   9 januari 2018

Tags: ,

Door Dennis Reurings, founder van Youwe

Het is 2010. De eerste organisaties beginnen serieus met online. En hét buzzword is ‘multichannel’.

Je móest op meerdere kanalen te vinden zijn. Zo kwam er een online of e-commerce-afdeling met aan het hoofd – meestal – een e-commerce manager. Het is dus vooral de e-commerce manager die zich van oorsprong bezighoudt de B2B/B2B2C e-commerce omgeving.

Verantwoordelijk voor resultaat

De e-commerce manager was en is veelal verantwoordelijk voor de resultaten van het e-commerce kanaal, het functioneren van het e-commerce team, het uitzetten van de lange termijn e-commerce strategie en het genereren van traffic en conversie op het e-commerce platform. Soms werd het domein van de e-commerce manager uitgebreid naar een ‘online service & communicatie’ tot zelfs de logistieke afhandeling van de e-commerce orders.

Hij gaf over het algemeen leiding aan het online (e-commerce) team en heeft een sterke achtergrond en mening over hoe de e-commerce business gemaximaliseerd kan worden en welke online strategie hiertoe zou moeten leiden.

Waarom de rol van e-commerce manager verdwijnt?

Inmiddels is het 2018. De term multichannel is al hopeloos verouderd. Multichannel suggereert namelijk dat online een ‘apart’ kanaal is. Vandaag verwacht die klant echter op elk kanaal een gelijke behandeling. De dienstverlening gaat ‘cross channel’. En als we dan ook alle acties, prijsstellingen en marketingacties gelijk willen trekken en ongeacht het kanaal dezelfde boodschap en behandeling willen aanbieden, hebben we het over ‘omnichannel’.

E-commerce als stand-alone portaal

Het bekijken van de e-commerce omgeving als ‘standalone‘ portaal is kansloos. De e-commerce omgeving is inmiddels integraal onderdeel van de business en is in de kern van elke afdeling ingebed. Het is niet langer een apart kanaal met een aparte manager, die dit als ‘eiland’ organiseert het is eenvoudigweg de business.

De e-commerce successen zijn zeker bij B2B-organisaties een mix tussen marketing, sales, productdataverrijking en de e-commerce (online) afdeling. Natuurlijk ondersteund door een excellente service en logistiek.

E-commerce regisseur

Daarmee is ook de rol van de e-commercemanager veranderd. Het is niet langer de manager van het e-commerce-platform die nieuwe kanalen en diensten opstart, maar een ‘scrummanager’ of projectmanager die de doorontwikkeling van het e-commerce-platform organiseert. En de e-commercemanager dan? Die wordt meer digitalisering officer of adviseur digitalisering.

De online kanalen komen qua aansturing weer bij marketing en sales te liggen, geholpen door de scrummaster digitale projecten.

De e-commerce manager wordt digital transformist of chief digitaliserings officer 

Naarmate organisaties dus meer volwassen worden in digitalisering, komt de aansturing weer traditioneler te liggen bij sales en marketing. Natuurlijk vraagt dit van de directies sales en marketing het vermogen mee te gaan met het huidige tijdsperk en het online kanaal volledig te integreren in de salesprocessen, maar wat gebeurt er met de e-commerce manager?

Digital transformist

De e-commerce manager is ooit e-commerce manager geworden, omdat hij bijzondere interesses voor nieuwe technologieën & digitale ontwikkelingen had en tevens begrijpt welke IT-infrastructuur er nodig was. Nu de e-commerce integraal onderdeel is geworden van de organisatie dient hij geüpgraded te worden naar de functie van ‘Digital transformist’.

Hij kan met zijn kennis van digitale trends in combinatie met zijn begrip dat bedrijfsdoelen voorop staan en het feit dat hij in staat is mensen te enthousiasmeren en te laten veranderen van een enorme betekenis zijn voor het bedrijf als aanjager en vergroter van het digitalisering IQ binnen de organisatie.

Geef de e-commerce manager de verantwoording voor de verdere ‘digitalisering van het bedrijf’! Of indien hij niet capabel genoeg geacht wordt, downgrade hem dan naar projectmanager ‘doorontwikkeling e-commerce platform.

 

Afbeelding: www.shutterstock.com

Inmiddels meer dan 15 jaar actief als ondernemer in de wereld van digitalisering, met de focus op het uitdenken van online strategieën, business modellen en het neerzetten van een succesvol eco-landschap. Altijd met focus op de mogelijkheden en kansen die digitalisering biedt voor organisaties en het vertalen van deze kansen naar concrete oplossingen. Specialiteiten: omnichannel, cloud, ERP, IoT, Big Data, marketing automation en PIM-systemen. Youwe
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.