Door Dennis Reurings, founder van Youwe

Het is 2010. De eerste organisaties beginnen serieus met online. En hét buzzword is ‘multichannel’.

Je móest op meerdere kanalen te vinden zijn. Zo kwam er een online of e-commerce-afdeling met aan het hoofd – meestal – een e-commerce manager. Het is dus vooral de e-commerce manager die zich van oorsprong bezighoudt de B2B / B2B2C e-commerce omgeving.

De e-commerce manager was & is veelal verantwoordelijk voor de resultaten van het e-commerce kanaal, het functioneren van het e-commerce team, het uitzetten van de lange termijn e-commerce strategie en het genereren van traffic en conversie op het e-commerce platform. Soms werd het domein van de e-commerce manager uitgebreid naar ‘online service & communicatie’ tot zelf de logistieke afhandeling van de e-commerce orders. Hij gaf over het algemeen leiding aan het online (e-commerce) team en heeft een sterke achtergrond & mening over hoe de e-commerce business gemaximaliseerd kon worden en welke online strategie hiertoe zou moeten leiden.

Waarom de rol van e-commerce manager verdwijnt?

Inmiddels is het 2018. De term multichannel is al hopeloos verouderd. Multichannel suggereert namelijk dat online een ‘apart’ kanaal is. Vandaag verwacht die klant echter op elk kanaal een gelijke behandeling. De dienstverlening gaat ‘cross channel’. En als we dan ook alle acties, prijsstellingen en marketingacties gelijk willen trekken en ongeacht het kanaal dezelfde boodschap en behandeling willen aanbieden, hebben we het over ‘omnichannel’.

Het bekijken van de e-commerce omgeving als ‘standalone‘ portaal is kansloos. De e-commerce omgeving is inmiddels integraal onderdeel van de business en is in de kern van elke afdeling ingebed. Het is niet langer een apart kanaal met aparte manager, die dit als ‘eiland’ organiseert het is eenvoudigweg de business. De e-commerce successen zijn zeker bij B2B organisaties een mix tussen marketing, sales, productdataverrijking & de e-commerce (online) afdeling. Natuurlijk ondersteund door een excellente service en logistiek.

Daarmee is ook de rol van de e-commercemanager veranderd. Niet langer is het de manager van het het e-commerce platform iemand die nieuwe kanalen en diensten opstart, maar een ‘scrummanager’ of projectmanager, die de doorontwikkeling van het e-commerce platform organiseert. En de e-commercemanager? Die wordt meer digitalisering officer, adviseur digitalisering.

De online kanalen komen qua aansturing weer bij marketing en sales te liggen, geholpen door de scrummaster digitale projecten.

E-commerce manager wordt digital transformist of chief digitaliserings officer 

Naarmate organisaties dus meer volwassen worden in digitalisering, komt de aansturing weer traditioneler te liggen bij sales en marketing. Natuurlijk vraagt dit van de directies sales en marketing het vermogen mee te gaan met het huidige tijdsperk & het online kanaal volledig te integreren in de salesprocessen. Maar wat gebeurd er met de e-commerce manager?

De e-commerce manager is ooit e-commerce manager geworden omdat hij bijzondere interesse voor nieuwe technologieën & digitale ontwikkelingen had en tevens begrijpt welke IT-Infrastructuur er benodigd was. Nu de e-commerce integraal onderdeel is geworden van de organisatie dient hij geupgrade te worden naar de functie van ‘Digital transformist’. Hij kan met zijn kennis van digitale trends icm zijn begrip dat bedrijfsdoelen voorop staan icm het feit dat hij in staat is mensen te enthousiastmeren & te laten veranderen van een enorme betekenis zijn voor het bedrijf als aanjager en vergroter van het digitalisering IQ binnen de organisatie. Geef de e-commerce manager de verantwoording voor de verdere ‘digitalisering van het bedrijf’! of indien hij niet capabel genoeg geacht wordt… downgrade hem naar projectmanager ‘doorontwikkeling e-commerce platform.

Afbeelding: www.shutterstock.com