Tags: b2b, e-commerce
Door Dennis Reurings, founder van Youwe
Het is 2010. De eerste organisaties beginnen serieus met online. En hét buzzword is ‘multichannel’.
Je móest op meerdere kanalen te vinden zijn. Zo kwam er een online of e-commerce-afdeling met aan het hoofd – meestal – een e-commerce manager. Het is dus vooral de e-commerce manager die zich van oorsprong bezighoudt de B2B/B2B2C e-commerce omgeving.
Verantwoordelijk voor resultaat
De e-commerce manager was en is veelal verantwoordelijk voor de resultaten van het e-commerce kanaal, het functioneren van het e-commerce team, het uitzetten van de lange termijn e-commerce strategie en het genereren van traffic en conversie op het e-commerce platform. Soms werd het domein van de e-commerce manager uitgebreid naar een ‘online service & communicatie’ tot zelfs de logistieke afhandeling van de e-commerce orders.
Hij gaf over het algemeen leiding aan het online (e-commerce) team en heeft een sterke achtergrond en mening over hoe de e-commerce business gemaximaliseerd kan worden en welke online strategie hiertoe zou moeten leiden.
Waarom de rol van e-commerce manager verdwijnt?
Inmiddels is het 2018. De term multichannel is al hopeloos verouderd. Multichannel suggereert namelijk dat online een ‘apart’ kanaal is. Vandaag verwacht die klant echter op elk kanaal een gelijke behandeling. De dienstverlening gaat ‘cross channel’. En als we dan ook alle acties, prijsstellingen en marketingacties gelijk willen trekken en ongeacht het kanaal dezelfde boodschap en behandeling willen aanbieden, hebben we het over ‘omnichannel’.
E-commerce als stand-alone portaal
Het bekijken van de e-commerce omgeving als ‘stand–alone‘ portaal is kansloos. De e-commerce omgeving is inmiddels integraal onderdeel van de business en is in de kern van elke afdeling ingebed. Het is niet langer een apart kanaal met een aparte manager, die dit als ‘eiland’ organiseert het is eenvoudigweg de business.
De e-commerce successen zijn zeker bij B2B-organisaties een mix tussen marketing, sales, productdataverrijking en de e-commerce (online) afdeling. Natuurlijk ondersteund door een excellente service en logistiek.
E-commerce regisseur
Daarmee is ook de rol van de e-commercemanager veranderd. Het is niet langer de manager van het e-commerce-platform die nieuwe kanalen en diensten opstart, maar een ‘scrummanager’ of projectmanager die de doorontwikkeling van het e-commerce-platform organiseert. En de e-commercemanager dan? Die wordt meer digitalisering officer of adviseur digitalisering.
De online kanalen komen qua aansturing weer bij marketing en sales te liggen, geholpen door de scrummaster digitale projecten.
De e-commerce manager wordt digital transformist of chief digitaliserings officer
Naarmate organisaties dus meer volwassen worden in digitalisering, komt de aansturing weer traditioneler te liggen bij sales en marketing. Natuurlijk vraagt dit van de directies sales en marketing het vermogen mee te gaan met het huidige tijdsperk en het online kanaal volledig te integreren in de salesprocessen, maar wat gebeurt er met de e-commerce manager?
Digital transformist
De e-commerce manager is ooit e-commerce manager geworden, omdat hij bijzondere interesses voor nieuwe technologieën & digitale ontwikkelingen had en tevens begrijpt welke IT-infrastructuur er nodig was. Nu de e-commerce integraal onderdeel is geworden van de organisatie dient hij geüpgraded te worden naar de functie van ‘Digital transformist’.
Hij kan met zijn kennis van digitale trends in combinatie met zijn begrip dat bedrijfsdoelen voorop staan en het feit dat hij in staat is mensen te enthousiasmeren en te laten veranderen van een enorme betekenis zijn voor het bedrijf als aanjager en vergroter van het digitalisering IQ binnen de organisatie.
Geef de e-commerce manager de verantwoording voor de verdere ‘digitalisering van het bedrijf’! Of indien hij niet capabel genoeg geacht wordt, downgrade hem dan naar projectmanager ‘doorontwikkeling e-commerce platform.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
3 Fases van digitale volwassenheid voor B2B organisaties
In welke fase van digitale volwassenheid staat uw organisatie nu echt? Waar staat u in de drie fasen van B2B digitale volwassenheid
Interview | CEO Bruynzeel Storage Group over klantgericht werken en nieuwe Marketing
Interview | Igor la Vos, CEO Bruynzeel Storage Group BV over klantgericht werken en nieuwe Marketing. Marketing Automation, samenwerking en klantcampagnes
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
B2B MARKETING TRENDS VOOR 2016
B2B MARKETING TRENDS VOOR 2015
Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Lees hier tips om direct aan de slag te gaan
Field sales en webshop samenbrengen in de ideale omnichannel-mix
Wat is ervoor nodig om zowel klanten als salesmedewerkers de webshop te omarmen als onderdeel van de ideale omnichannel-mix?

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.