Misschien ken je het wel: je hebt een hoop werk te doen en je begint vol goede moed aan je takenlijstje. Je denkt dat je alles in een dag af kunt hebben, maar uiteindelijk blijk je er helemaal naast te zitten. Wat gaat hier mis? De kans is groot dat je niet goed bent in time management. Het goede nieuws is ten eerste dat heel veel mensen hier niet goed in zijn, maar ook dat je heel eenvoudig kunt aanleren hoe je beter kunt plannen. In dit artikel laten wij je daarom graag zien hoe je kunt zorgen dat je meer uit je dag haalt, hoe je een realistische planning maakt en hoe je zorgt dat je ook na een lange dag werken, nog energie over hebt.
1. Leer plannen
Het klinkt misschien eenvoudig: leer goed plannen en je kunt meer uit je dag halen. Toch is dit veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want waar let je op bij het maken van een goede planning? Ten eerste moet je weten hoeveel werk je moet doen. Dan moet je weten of iedere taak veel werk omvat, of dat het juist snel gedaan kan worden. Vervolgens is het de kunst om te zorgen dat je deze taken op een prettige manier afwisselt. Wanneer je namelijk leert om kleine en grote taken af te wisselen, kost dit minder energie. Als je namelijk een aantal intensieve taken achter elkaar moet uitvoeren, dan ben je snel door al je energie heen. Het is daarom beter om te zorgen dat je je taken op een prettige manier afwisselt.
2. Deel je tijd in blokken in
Multitasking lijkt vaak efficiƫnt, maar het kan leiden tot afleiding en verminderde productiviteit. In plaats daarvan kun je je tijd indelen in blokken. Werk bijvoorbeeld 25 minuten geconcentreerd aan een taak, gevolgd door een korte pauze van 5 minuten. Dit staat bekend als de Pomodoro-techniek. Het helpt je gefocust te blijven en geeft je de nodige rust om scherp te blijven.
3. Haal de afleiding weg
Een van de beste time management tips die wij je kunnen geven, is het weghalen van alle vormen van afleiding. Het is namelijk helemaal niet handig om steeds weer naar je telefoon te grijpen wanneer je aan het werk bent. Ook hoef je niet iedere tien minuten je sociale media te checken. Installeer daarom een programma op je computer waarmee je notificaties uit kunt zetten. Check ook alleen in de ochtend je mail en pas aan het eind van de dag weer. Je zult zien dat je zo rust creƫert waardoor je je werk goed kunt uitvoeren.
Het is namelijk veel beter om een tijdje geconcentreerd aan je werk te gaan, dan om steeds weer opnieuw te moeten opstarten nadat je even was afgeleid. Laat daarom ook je collegaās weten dat je even niet gestoord wenst te worden. Je zult zien dat zij dit heel goed begrijpen.
4. Leer āneeā te zeggen
Het kan moeilijk zijn, maar soms moet je āneeā zeggen tegen taken of verzoeken die je niet kunt accommoderen. Overbelasting kan leiden tot stress en verminderde prestaties. Prioriteer je eigen taken en wees niet bang om anderen te vertellen dat je momenteel niet beschikbaar bent.
5. Gebruik time management tools
Verschillende digitale hulpmiddelen kunnen je ondersteunen bij time management. Er zijn apps voor het maken van to-do lijsten, het bijhouden van tijd, het organiseren van je agenda en het beheren van projecten. Experimenteer met verschillende tools en ontdek welke het beste bij jouw behoeften passen.
6. Maak je werk zichtbaar
De beste manier om overzicht te bewaren over je werk, is door je taken zichtbaar te maken. Koop daarom een whiteboard en hang deze aan de muur in je kantoor. Schrijf al je taken op en je weet altijd precies wat je nog moet doen. Bovendien is het ook heel prettig om te zien dat taken afgestreept zijn, dus ook daar ga je zeker een goed gevoel van krijgen.
Veel succes met je nieuwe manier van werken!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Rita Verdonk mist Het Nieuwe Werken
het nieuwe werken: een verandering in werk waardoor we niet meer afhankelijk zijn van het werken op kantoor.
De voordelen van fysieke planborden voor marketeers
De voordelen van fysieke en digitale planborden voor marketeers: Scrum, KANBAN, social media planning: alles wat je moet weten over planborden
Marketeer, zit jij de hele dag? Check dan deze 5 redenen voor een zit-sta bureau
In dit artikel worden vijf goede redenen uitgelicht waarom de aanschaf van een zit-sta bureau een slimme keuze is.
Hybride werken implementeren? Regel deze zaken!Ā
Hybride werken implementeren? Regel deze zaken!Ā Lees onze tips voor een prettige en productieve werkomgeving
Veilig werken in een kantooromgeving: praktische tips
Ontdek praktische tips om de gezondheid en het welzijn van werknemers te waarborgen, en creƫer een veilige werkomgeving voor iedereen.
Interieurtips voor een creatieve en productieve werksfeer op kantoor
Om de motivatie van de creativiteit en productiviteit van medewerkers te stimuleren zijn er enkele stappen die je als ondernemer, werkgever of Team Lead kunt ondernemen voor het interieur.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.