Interieurtips voor een creatieve en productieve werksfeer op kantoor

door Redactie | Last Updated:   28 juni 2019

Om de motivatie van de creativiteit en productiviteit van medewerkers te stimuleren zijn er enkele stappen die je als ondernemer, werkgever of Team Lead kunt ondernemen. B2b marketing kan immers alleen op de juiste manier plaatsvinden wanneer men op de werkvloer al gestimuleerd wordt in het plezier hebben in het werk dat gedaan moet worden.

Wist je dat de inrichting van een kantoorpand al veel kan doen voor de motivatie en stimulatie van je medewerkers/collega’s? Iedereen wil natuurlijk een fijne werkplek waar hij of zij ongestoord kan werken. Een plek waar je na kunt denken, kunt sparren met collega’s en waar je gemotiveerd wordt. Daarom in dit artikel enkele tips voor het aanpassen van en omgaan met interieur om de productieve werksfeer op een b2b marketing kantoor of afdeling te verhogen.

Inrichten op het ‘nieuwe werken’

Hoewel de meningen verdeeld zijn over het nieuwe werken is deze manier van je werk doen absoluut niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Het nieuwe werken houdt onder andere in dat men geen vaste werkplekken meer heeft, maar dat er gebruik wordt gemaakt van flexibele werkplekken waar je wanneer je maar wilt aan kunt schuiven met je laptop.

Ook betekent deze manier van werken dat men gedeeltelijk thuis of op afspraak werkt zodat er minder sprake is van kantoorbezetting. Naar verwachting zal over vijf jaar tot 15% minder kantoren worden gebruikt omdat werknemers flexibeler worden. Hierop kun je een kantoorinrichting nu al gedeeltelijk inrichten.

Kijk naar de functies van je werknemers: wie is er veel weg voor afspraken en wie moet er sowieso iedere dag zijn? Maak voor de mensen die bijvoorbeeld 2 of 3 dagen op kantoor zijn een ruimte met werkplekken zoals een lange hoge tafel of meerdere verstelbare bureaus met comfortabele stoelen en een stroomaansluiting. Voeg hierbij ook enkele stilteruimtes toe waardoor men zelf kan kiezen op welke manier zij willen werken.

Zo’n werkplek op kantoor is te vergelijken met een flexwerkplek die we tegenwoordig op stations in Nederland zien: ze hebben een toegankelijk en vrij karakter waarbij men een eigen manier van werken kiest. Het nieuwe werken zorgt op deze manier al voor meer positiviteit op de werkvloer omdat men hun eigen schema kan indelen.

Richt het geheel ergonomisch in

Daarnaast is het van groot belang om te kijken naar het ergonomisch inrichten van het kantoor, zodat de werkplek toegankelijk is voor iedereen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld niveauverschillen en andere oneffenheden moet vermijden. Ook moet je hierbij kiezen voor kantoormeubels die geschikt zijn voor verschillende houdingen. Wanneer je een hele dag op kantoor bent is het prettig om een beetje te kunnen bewegen. Kies daarom voor verstelbare bureaus waardoor de werknemer zowel staand of zittend kan werken. Bij dit soort bureaus kan men ook zelf bepalen hoe hoog ze de tafel willen zetten. De ene collega is namelijk kleiner dan de andere. Let er hierbij ook op dat er genoeg ruimte rondom het bureau is, zodat hij of zij even kan rekken en strekken wanneer dat nodig is.

Dergelijke kantoormeubels kun je met een Viking kortingscode vandaag nog aanschaffen. Hier vind je allerlei kantoorartikelen voor de beste prijzen.

Wanneer we naar ergonomisch inrichten kijken gaat het nog veel verder dan het veranderen van enkele meubelstukken zoals een bureau en een bureaustoel. Wist je bijvoorbeeld dat de hoogte van het beeldscherm en de hoogte van het toetsenbord ook erg belangrijk is? Zet daarom op de werkplekken bluetooth toetsenborden neer en kies voor laptophouders die men eventueel zou kunnen gebruiken wanneer ze dat willen. Zorg er ook voor dat er een aparte muis beschikbaar is en kies voor een bureaustoel met verstelbare armleuningen.

Heb je medewerkers of collega’s die veel moeten bellen? Schaf dan voor die werknemers een draadloze headset aan zodat ze zich zo min mogelijk in rare houdingen hoeven te bewegen.

Zorg voor voldoende en goede kantoorverlichting

Omdat je een groot deel van je week op kantoor doorbrengt, is het van groot belang dat je werkomgeving op de juiste manier is ingericht. Dat betekent ook dat er moet worden gekeken naar de kantoorverlichting. Omdat onze hersenen ons biologische ritme bepalen op basis van de hoeveelheid en wat voor soort licht er binnenkomt, is het belangrijk om kantoorverlichting op de juiste manier af te stellen. Licht bepaalt namelijk voor een groot deel hoe je je voelt en hoe energiek je bent. Kies daarom voor zoveel mogelijk natuurlijk licht, waar dat kan.

Verander kleine ramen in grote ramen en zorg voor voldoende lichtinval bij de werkplekken. Ook met behulp van een lichtplan op kantoor kun je de motivatie van je werknemers verhogen.

Je kunt met zo’n plan namelijk de kantoorverlichting afstemmen op de biologische klok van je werknemers zodat ze zich de hele dag energiek voelen. Dit gebeurt met speciale kantoorlampen en een afgestemd plan. Richt de lichtbronnen altijd op de muren of gericht op een plek, maar nooit direct op je werknemers om irritatie te voorkomen.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat er in de ochtend zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van warm licht om goed wakker te kunnen worden. In de middag is meer helder en blauw getint licht gewenst ter stimulatie van de productie op de werkvloer.

Werken jullie regelmatig in de avond door? Dan is het aan te raden om ‘s avonds te kiezen voor een zachte gele gloed.

Heb jij nog tips voor een goed ingerichte werkplek en een interieur waar de creativiteit en productiviteit van een b2b marketeer het beste tot zijn recht komt?

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.