Afgelopen jaren hebben veel bedrijven vaak hoge budgetten geïnvesteerd in digitale relcame. Hierdoor zijn ze online steeds beter zichtbaar geworden, bijvoorbeeld door artikelen op blogs te publiceren en door gebruik te maken van sociale netwerken en online advertentieplatforms. Ook voor B2B marketing is digitale marketing een manier om online zichtbaarheid te creëren. Alleen, in de praktijk blijkt digitale communicatie alleen niet voldoende om jezelf te onderscheiden van concurrenten. Om de marktpositie te verbeteren, is het wenselijk een synergie tot stand te brengen waarbij de voordelen van de digitale kanelen worden gecombineerd met die van traditionele offline promotie.

Offline communicatie is in feite altijd gebaseerd geweest op drukwerk. Maar deze offline tools kunnen op een moderne manier opnieuw worden gedefinieerd. Het verschil met de afgelopen jaren is dat het nu namelijk mogelijk is om printmateriaal direct online te creëren en te bestellen op digitale printsites zoals www.drukzo.nl. Het drukken van promotiemateriaal is nog lang niet overtroffen door bijvoorbeeld alleen digitale marketing. Flyers, brochures, visitekaartjes en banners zijn slechts enkele van de opties die een bedrijf vandaag de dag kan helpen bij de B2B marketing en het leggen van nieuwe contacten.

Voordelen van offline advertentiemogelijkheden

Hoewel online promotie een duidelijk omschreven doelgroep van potentiële klanten kan bereiken en eenvoudig geanalyseerd kan worden via statistische programma’s, biedt offline adverteren daarentegen de mogelijkheid andere belangrijke doelen te realiseren. Allereerst is het een vorm van adverteren waarbij je veel informatie over de producten of diensten kunt geven die je bekend wilt maken.

Dit is een voordeel dat je niet moet onderschatten. In feite wordt informatie op het internet uitgedrukt in korte en synthetische teksten, typisch voor een hit-and-run-communicatie en biedt het weinig ruimte voor verdieping in bepaalde kwesties. Hiervoor is offline communicatie dus onmisbaar.

Printmedia voor mond-tot-mondreclame

Een ander voordeel is dat een printmedia zoals een flyer of een brochure duurzaam is en kan worden bewaard om later opnieuw te lezen. Een voordeel dat het internet niet kan garanderen. Gedrukte marketing heeft ook het voordeel dat het onder mensen wordt gedeeld, waarbij het bijna werkt als een soort mond-tot-mondreclame.

Een gedrukte presentatie kan naar kantoor worden meegenomen en worden gedeeld met collega´s. Niet onbelangrijk als je bedenkt dat dit vaak de enige manier is om bepaalde doelgroepen te bereiken die statistisch gezien minder online zijn dan andere bevolkingsgroepen.

Zelf ontwerpen van promotiemateriaal

In deze digitale tijd is het mogelijk om zelf de creatie en publicatie van het benodigde promotiemateriaal te verzorgen. Online drukkers zijn gespecialiseerd in het online printen van drukwerk. Dankzij het aanbieden van een eenvoudig en intuïtief ontwerpprogramma, kun je op maat gemaakte producten bedenken met teksten, slogans, bedrijfsgegevens, foto’s en andere belangrijke informatie. Het hele proces verloopt via de computer, een laptop en zelfs smartphones zijn geschikt om ontwerpen te maken. En het materiaal wordt vervolgens binnen een zeer korte tijd bij jouw bedrijf geleverd. Deze nieuwe mogelijkheid van afdrukbeheer heeft het hele proces sneller en goedkoper gemaakt, waardoor een individueel bedrijf de mogelijkheid heeft om het materiaal tot in de kleinste details aan te passen.

De uitdaging van de toekomst is al begonnen: bedrijven moeten een zichtbaarheidsstrategie opzetten die hen zowel op het web als offline als hoofdrolspelers ziet. Het is alleen dankzij een integratie tussen digitale kanalen en offline promotie die er in feite naar streeft alle potentiële klanten te bereiken, waardoor je als bedrijf in de B2B branche de kans krijgen om de producten en diensten op een zo goed mogelijke manier te promoten.

Afbeelding: www.shutterstock.com