Tags: b2b
Een goed b2b bureau vinden is niet eenvoudig. Er zijn genoeg marketingbureauâs. Ook zijn er voldoende bureauâs business-to-business ervaring. Maar welk bureau is geschikt voor jouw job? De disciplines en specialismes van b2b bureauâs lopen nogal uiteen. Bovendien moet je nog maar zien of het bureau past bij jouw organisatie en wensen.
Tips voor het vinden van het juiste b2b bureau
Als b2b marketeer kun je niet alles zelf. In veel gevallen kies je er voor om samen te werken met andere specialisten. Bijvoorbeeld voor b2b online marketing, b2b telemarketing, marketing automation of content marketing. Projecten die je samen met een dergelijk b2b bureau oppakt kunnen een behoorlijke impact hebben op jouw marketing en het budget. Daarom is het zorgvuldig selecteren van een b2b bureau niet onderstandig. Een aantal tips voor het selecteren van een geschikt bureau voor jouw business-to-business klus.
1. Kies voor b2b focus
Business-to-business marketing is echt iets anders dan business-to-consumer marketing. B2b Marketing is een specialisme. Er zitten belangrijke verschillen in de mechanismes. Bij B2B Marketing ligt de nadruk vaak op disciplines als leadgeneratie, Account Based Marketing, b2b e-commerce, channel-marketing en reseller-marketing. In de B2C-marketing zijn dit doorgaans geen veelvoorkomende begrippen. Het kan een groot voordeel zijn om een bureau te kiezen dat ervaren is met deze mechanismes en tactieken; je spreekt dezelfde taal en kunt (met een beetje geluk) leren van ervaringen van eerdere projecten.
2. Referenten benaderen en ervaringen uitwisselen
Je kunt een bureau selecteren op de mensen, het onderbuik gevoel of de aansprekende uitstraling die het heeft. De keuze kan echter wat beter gefundeerd worden als er goede referenten beschikbaar zijn. Referenten met cases die aansluiting bij de b2b uitdaging die jij hebt. Probeer altijd een aantal referenten van het b2b bureau te spreken voordat je een keuze maakt; dit kan heel veel inzichtelijk maken over de werkwijze en aanpak van het b2b bureau. En over de manier waarop het bureau samenwerkt met de opdrachtgever.
3. Kennismaken; het belang van de klik!
Op papier kan een bureau naadloos aansluiten bij jouw organisatie en b2b marketing uitdagingen. Als er echter geen klik is, kan de samenwerking knap lastig zijn. Het samenwerken wordt zoveel eenvoudiger als er een goede klik is tussen het b2b bureau en de klant. Probeer vanaf het eerste contact te letten op de manier waarop men communiceert en in hoeverre de samenwerking verloopt zoals je dat zou wensen. Dit betekent overigens niet dat een b2b bureau het altijd maar eens moet zijn met jouw ideeën of voorstellen!
4. Start met een testproject
Overweeg je een samenwerking met een b2b content marketing bureau? Of misschien een Marketing Automation partner? Of een B2B telemarketing bureau? Je kunt altijd onderzoeken of er een testopdracht mogelijk is. Door een afgebakende test te doen kunnen zowel bureau als opdrachtgever aftasten hoe de samenwerking verloopt en of er een match is.
5. Raadpleeg een B2B bureau directory
Het kan enorm helpen om een b2b bureau te selecteren via een listing-site. Deze vind je op vakgerelateerde magazines en blogsites. Ook op b2bmarketeers.nl vind je het juiste bureau voor de juiste klus.
Kijk hier voor een lijst met b2b bureauâs, te filteren op het specialisme die jij nodig hebt.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe geef je je B2B e-commerce omzet een flinke boost? Experts geven advies!
Naar alle waarschijnlijkheid wil je zo veel mogelijk uit je B2B webshop halen. Ook qua omzet. Daarom hebben wij een aantal sprekers van het Groothandel E-commerce Event gevraagd wat volgens hen de manier is om je B2B e-commerce omzet een flinke boost te geven
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 “Digital is a culture not a department”
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 "Digital is a culture not a department"
Interview | CEO Bruynzeel Storage Group over klantgericht werken en nieuwe Marketing
Interview | Igor la Vos, CEO Bruynzeel Storage Group BV over klantgericht werken en nieuwe Marketing. Marketing Automation, samenwerking en klantcampagnes
Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je B2B-bedrijfâ
âIk vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat 'makkelijk'. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.â
Interview: B2B Marketeer Marlene Dekkers over 75 LinkedIn video’s
Interview: B2B Marketeer Marlene Dekkers over 75 LinkedIn-video's..en wat ze daar van heeft geleerd!
âContentmarketing is de lopende band van marketing gewordenâ

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.