Heeft adverteren op lineaire tv nog zin?

door Redactie | Last Updated:   12 april 2024

Tags:

Over de rol van lineaire tv als het gaat om nieuws en actualiteiten

Terwijl digitale platformen en sociale media het nieuws sneller dan ooit verspreiden, blijft lineaire tv een belangrijk medium voor de verspreiding van nieuws en actualiteiten. Ondanks de opkomst van on-demand streamingdiensten, speelt lineaire televisie nog steeds een grote rol in het informeren van de maatschappij. De betrouwbaarheid, toegankelijkheid en het collectieve karakter van lineaire uitzendingen, maakt lineaire tv nog steeds een bijzonder fenomeen. Maar is het daarmee interessant genoeg voor jou als marketingmiddel?

tv nieuws

Betrouwbaarheid en directheid

Lineaire televisie wordt door veel mensen in verband gebracht met betrouwbaarheid en directheid in nieuwsvoorziening. Tijdens belangrijke gebeurtenissen schakelen mensen instinctief over naar lineaire nieuwszenders voor onmiddellijke updates. De nieuwsbulletins en live verslaggeving bieden een gevoel van vertrouwen en zekerheid. Dit is moeilijk te evenaren door online nieuwsfeeds en sociale media, waar de informatieoverload en de verspreiding van nepnieuws zorgen voor verwarring en wantrouwen. De bekende zenders zijn nog altijd een betrouwbare een veelbekeken bron voor nieuwsvergaring.

Gemeenschappelijke kijkervaring

Een ander uniek aspect van lineaire tv is de gemeenschappelijke kijkervaring. Belangrijke gebeurtenissen, zoals verkiezingen, nationale feestdagen, muziekevenementen of grote sportevenementen worden momenten waarop hele gemeenschappen samenkomen. Deze gedeelde ervaringen versterken het gevoel van collectieve betrokkenheid.

lineaire tv verbroedert

Zo worden EK- en WK-wedstrijden van het Nederlands Elftal steevast door meer dan 7 miljoen Nederlanders bekeken en trekt het dagelijkse 20:00 uur journaal altijd meer dan een miljoen kijkers. Ook het Eurovisie Songfestival behoort tot de evenementen waar we een gemeenschappelijke kijkervaring van maken met meerdere miljoenen tv-kijkers. Deze cijfers worden allemaal gemeten door het NMO onderzoek. Ga jezelf maar na: zit jij niet met je bord op schoot de kijken naar die spannende bergrit van de Tour de France?

Ook bij lokale zenders is dit een bekend fenomeen. In Brabant bijvoorbeeld worden carnavalsoptochten bijvoorbeeld goed bekeken door mensen uit de provincie.

Toegankelijkheid voor iedereen

Toegankelijkheid is een ander sterk punt van lineaire televisie. Het is beschikbaar voor iedereen met een televisie, ongeacht of men toegang heeft tot het internet of geabonneerd is op een streamingdienst. Dit maakt lineaire tv een inclusief medium. Vooral voor ouderen is lineaire tv vaak de primaire bron van informatie, waardoor zij op de hoogte blijven van het laatste nieuws.

Educatieve rol en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Naast het brengen van nieuws en actualiteiten, vervult lineaire televisie ook een educatieve rol. Door middel van documentaires, reportages en discussieprogramma’s zorgt het voor verdieping en context bij het nieuws. Lineaire tv-zenders bij onder andere de publieke omroep, nemen deze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus.

Conclusie

Terwijl we navigeren door een wereld vol informatie, biedt lineaire tv nog steeds een ankerpunt van vertrouwen en gemeenschappelijkheid. Het blijft een belangrijk medium voor het verspreiden van nieuws en actualiteiten. Terwijl we midden in onze digitale revolutie zitten, bewijst lineaire televisie keer op keer onvervangbaar te zijn. Daarmee is het ook voor de marketeer een interessant medium om te overwegen bij het behalen van specifieke marketingdoelstellingen.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.