Starten als freelance marketeer: tips & stappenplan

door Marcel Nanning | Last Updated:   31 oktober 2022

Tags:

Werken voor verschillende klanten, de vrijheid om je eigen tijd in te delen, de spanning van het ondernemen…klinkt dat aantrekkelijk in jouw oren? Dan overweeg jij waarschijnlijk een carrière als zelfstandig ondernemer. Heb jij de ambitie om aan de slag te gaan als freelance marketingadviseur, online marketeer, content marketeer, copywriter of marketing projectmanager? Dan gaat er veel op je afkomen. Moet ik iets gaan doen aan mijn pensioen? Heb ik verzekeringen nodig zoals een Aansprakelijkheidsverzekering ZZP’er? Hoe kom ik aan klanten?

Hier geven we antwoord op in dit artikel. Dit artikel is gebaseerd om mijn eigen ervaringen als freelance marketeer. Dus duik goed voorbereid in de wereld van ondernemen en start met deze stappen en tips!  

Stap 1: Leg de kern van je ambitie vast

Er komt veel op je af de komende tijd. Je gaat ondernemen en mag je eigen boontjes gaan doppen. Je krijgt ook te maken met tegenslag. Alle klanten komen tegelijk of je kunt juist geen klanten vinden, een klant betaalt niet, je krijgt griep terwijl een klant aan je trekt of de onduidelijkheid maakt je onzeker. Wat het ook is; tegenslagen kunnen een hoop lol uit je hoopvolle ambities halen. Op dat soort momenten is het altijd fijn om terug te kunnen vallen op de kern van je ambitie; de reden waarom jij bent gaan ondernemen en waar je over een jaartje wilt staan. Door dit ergens vast te leggen en hier af en toe naar te kijken, blijf je op koers.

💡 Tip: Schrijf kort op wat je ambitie is, print het uit, lijst het in en zet het op je bureau. Dan blijf jij op koers!

Stap 2: Maak een businessplan (desnoods op 1 a4)

Voordat je gaat nadenken over een logo, website of ludieke marketingactie is goed slim om stil te staan bij je algehele businessplan. Je kunt hier een traditionele vorm voor aanhouden (aan te raden als je externe financiering wilt aantrekken bijvoorbeeld) of kiezen voor een pragmatischere vorm. Hierin leg je onder andere vast:

In deze fase kun je ook bepalen in welke bedrijfsstructuur je gaat werken (BV, eenmanszaak, VOF). Door deze zaken vast te leggen, is het eenvoudiger om invulling te geven aan alle taken die je voor je hebt.

💡 Tip: Een handig hulpmiddel voor het opstellen van een businessplan, is het Business Model Canvas van Alexander Ostwalder.

business model canvas freelance marketeer

Stap 3: Werk gestructureerd vanaf de start

Omring jezelf met de juiste tools om goed van start te gaan zodat je overzicht houdt. Een van de tools waar ik veel aan heb gehad is projectmanagement software. Je loopt de hele dag rond met 101 taken die je nog wilt aanpakken de komende tijd. Door deze vast te leggen in een tool als Trello, Asana of Onenote zorg je vanaf de start voor orde in jouw week. Ook handig als je samenwerkt met anderen.

weekplan freelance marketeer

💡 Tip: Ben je op zoek naar een toffe tool met structuur én vrijheid voor planning en brainstrom? Probeer dan Milanote om taken te structureren en notities vast te leggen.

Stap 4: Boekhouding

Het is vanaf het eerste moment belangrijk dat je een strakke boekhouding bijhoudt. Dat betekent: het inboeken van alle verkoopfacturen en inkoopfacturen. Je moet periodiek aangifte gaan doen van de omzetbelasting, daar heb je een goed overzicht van de inkoop, verkoop en btw voor nodig. Ook moet je op basis van deze gegevens de inkomstenbelasting gaan betalen. Er is voor een freelance marketeer (zeker in het begin) niet mis met een administratie in een spreadsheetprogramma zoals Excel. Ook de facturen kun je opmaken in een willekeurig programma zoals MS Word.

Als je echter veel inkoop- en verkoopfacturen moet inboeken is dit omslachtig. Bovendien is de kans op fouten volgens deze werkwijze veel groter. In de meeste gevallen is het dus verstandig om direct te starten met een boekhoudpakket. Voor een relatief laag bedrag per maand kun jij aan de slag met een prima oplossing.

💡 Tip: Kijk voor meer informatie over dit onderwerp ons uitgebreide artikel over boekhoudprogramma’s voor ZZP’ers.  

Stap 5: Verzekeringen & pensioen

Afhankelijk van je werkzaamheden, is het verstandig je te laten informeren over de verschillende verzekeringen. Een aantal opties om te overwegen:

Aansprakelijkheidsverzekering

Ik noemde de aansprakelijkheidsverzekering al even. Hiermee kun je risico’s afdekken zoals: beschadigd eigendom van de klant, verwonding van personen of schade door een gebrekkige service. Er zijn verschillende van dit soort verzekeringen beschikbaar zodat je de juiste keuze kunt maken die past bij jouw risico-inschattingen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Als je in loondienst hebt gewerkt, heb je automatisch premie afgedragen om je te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid wegens ziektes. Als je als freelance marketeer aan het werk gaat, zul je hier zelf zorg voor moeten dragen. Dit soort verzekeringen bestaan in veel soorten. Van broodfondsen tot meer traditionele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De premies zijn o.a. afhankelijk van het verzekerde bedrag, de lengte van de uitkering en de start van de uitkering (pas na 3 maanden bijv.). Het kan je zo een paar honderd euro per maand kosten, maar het kan je ook veel leed besparen.

Pensioenopbouw

In loondienst werd jouw pensioenpremie ook automatisch afgedragen. Waarschijnlijk betaalde jouw werkgever ook mee aan de opbouw van jouw pensioen. Een zelfstandig marketeer heeft hier net als andere ZZP’ers zelf zorg voor te dragen. Er is overigens wel een aantal fiscale voordelen waar je als ZZP’er van kunt profiteren rondom het pensioensparen. Ook hier is het verstandig om te goed te laten adviseren.

Een aantal manieren om pensioen op te bouwen voor de zzp marketeer:

pensioen freelance marketeer

Het pensioenbeleggen staat niet bij iedere ZZP’er in de top van de prioriteiten. Het is voor de meeste niet het meest opwindende onderwerp. Bovendien gaat het bij het opbouwen van een pensioen al snel om grote bedragen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat veel ZZP’ers geen pensioenvoorziening hebben omdat ze het niet kunnen betalen. Toch is het aan te raden om hier op welke manier dan ook iets voor te regelen zodat je er na je carriere als freelance marketeer ook goed bij zit.

💡 Tip: Zoek een goede financieel adviseur in de regio om je te helpen bij het maken van keuzes rondom pensioen en het afdekken van eventuele financiële risico’s.

Stap 6: Breng je marketing & sales basics op orde

Website

Als je gaat starten als freelance marketeer is een minimale website wel een vereiste. Alleen al omdat een potentiële klant vaak even wilt zien waarmee hij of zij in zee gaat. Het is afhankelijk van je dienstverlening en je ambitie hoever je hier in gaat. Ik heb zelf veel geïnvesteerd in het opbouwen van een content platform (daar lees je nu dit artikel op) om via die weg klanten voor mijn diensten aan te trekken.

Voor een klein bedrag per maand leg jij een domeinnaam vast en bouw jij in een half uurtje je eigen website. Content Management Systemen zoals WordPress maken dit mogelijk. Voor een paar tientjes heb je een WordPress-thema dat jouw website en professionele uitstraling geeft.

Bijkomend voordeel van een website met een eigen domeinnaam: Je kunt ook een e-mailadres maken vanuit je webdomein; dit komt professioneler over dan jouw hotmail of gmail-adres.

freelance marketeer website

Linkedin

Je LinkedIn profiel is waarschijnlijk het allerbelangrijkste marketinginstrument. LinkedIn brengt ten slotte mensen samen rondom werk. Zorg dus voor een sterk profiel waar je ook regelmatig berichten op plaatst. Daarmee blijf je zichtbaar.

Freelance-marketplaatsen

Ben je op zoek naar freelance klussen? Dan kunnen online platforms die hierin bemiddelen uitkomst bieden. Dit zijn een soort marktplaatsen die opdrachtgevers en freelancers aan elkaar koppelen. Een aantal voorbeelden in Nederland:  

Netwerken

Naast de hele online wereld is er nog steeds een bloeiende offline wereld van netwerkmogelijkheden. Iedere stad en ieder dorp kent wel netwerkclubs waar lokale ondernemers met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Hier kun jij als zelfstandig marketeer vast interessante klanten ontmoeten.

💡Tip: Je kunt ook aan klussen komen door samen te werken met marketing bureau’s en recruitment bureau’s. Freelance Online Marketeers, Campaign Managers, Marketing Strategen en Content Marketeers zijn vaak welkom om mee te werken aan projecten.  

Het plezier van de freelance marketeer

Er komt veel kijken bij het starten als freelance marketeer. Je heb een hoop zaakjes te regelen, moet klanten zien te vinden, klanten tevreden houden en slim met je tijd en energie omgaan. Als dit echter op orde is en allemaal lekker loopt, wil je waarschijnlijk niets anders meer! Je werkt voor verschillende klanten, leert overal van en ervaart een geweldig gevoel van vrijheid. Dus: heel veel plezier met jouw ambities als freelance marketeer, zet ‘m op!

Foto ‘sprong’ door Quang Anh Ha Nguyen

Foto ‘website’ door Pixabay

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.