4 succesfactoren voor B2B-bedrijven (naast hele goede producten én dienstverlening)

door Redactie | Last Updated:   18 september 2023

In het huidige digitale tijdperk is het hebben van een succesvol B2B-bedrijf meer dan alleen het leveren van kwaliteitsvolle producten of diensten en een hele goede service. Het vereist een strategische benadering van groei, branding, contentontwikkeling en automatiseringshulpmiddelen. Dit artikel zal vier cruciale manieren bespreken om je B2B-bedrijf te laten groeien en bloeien in de moderne wereld.

Succesfactor #1. Growth hacking

De eerste manier waarmee jij je B2B-organisatie succesvol kunt laten worden, is growth hacking toe te passen. Growth hacking is een proces van snel experimenteren met verschillende marketingkanalen en productontwikkeling-inspanningen. Met als doel: het vinden van de meest efficiënte manieren om je bedrijf te laten groeien.

Hierbij worden verschillende strategieën en tactieken getest. Het is doorgaans verstandig om dit samen aan te pakken met een Growth Agency zoals Sprints en Sneakers. Zij hebben ervaring met het inzetten van de juiste experimenten, passend bij jouw specifieke bedrijfsmodel. Met growth hacking kun je dus snel nieuwe klanten krijgen, de omzet verhogen en je klantenbestand uitbreiden.

Rendement investering in groei

De rendementen uit deze acties kunnen vervolgens weer geïnvesteerd worden om groei te realiseren. Ook kunnen B2B-bedrijven met aantoonbaar succesvolle groeistrategieën eenvoudiger extern kapitaal aantrekken om een verdere groei te financieren.

Succesfactor #2. Een sterk merk creëren

Het scheppen van een sterk merk is de tweede manier om je B2B-bedrijf tot een succes te maken. Een merk is niet alleen een logo of slogan, het is de totale perceptie van doelgroepen van jouw bedrijf. Een sterk merk draagt bij aan vertrouwen en geloofwaardigheid, creëert een positief beeld in het hoofd van klanten, en onderscheidt je van de concurrentie.

2018 B2B giant Salesforce is sponsor van IndyCar 500 – Photo credits salesforce.com.

Door middel van consistente merkbouw-activiteiten kun je een merkidentiteit opbouwen die herkenbaar en betrouwbaar is. Denk aan:

Natuurlijk hoef je niet direct F1 te sponsoren. Het gaat er vooral om dat je aansluiting zoekt bij de interessegebieden van de doelgroep en de kenmerken van jouw merk. Uiteraard hoort bij die overweging ook de verwachtte impact in relatie tot het budget.

Fans worden ambassadeurs

Een sterk merk kan klantloyaliteit bevorderen wat kan leiden tot herhaalde aankopen en blijvende groei voor je B2B bedrijf. Bovendien kan een sterk merk ambassadeurs opleveren; iemand die ‘fan’ is van jouw merk zal jouw bedrijf sneller aanbevelen aan anderen.

Succesfactor #3. Het ontwikkelen van content strategieën

Het ontwikkelen van effectieve contentstrategieën is de derde cruciale stap om je B2B-bedrijf te laten groeien. Contentstrategie gaat over het creëren en beheren van bruikbare, relevante content die waarde toevoegt voor je klanten en je bedrijf onder de aandacht brengt.

Denk hierbij aan blogposts, whitepapers, e-books, webinars en social media posts die gericht zijn op de behoeften en interesses van je doelgroep.

b2b succesfactor content marketing

Customer Journey

Door kwalitatief hoogwaardige en nuttige content te leveren, kun je jezelf positioneren als een autoriteit in je branche, het vertrouwen van klanten winnen, en hen stimuleren om actie te ondernemen. Effectieve contentstrategieën kunnen in iedere fase van de Customer Journey het verschil maken. Zoals:

Succesfactor #4. Automatisering toepassen

In het huidige digitale tijdperk stellen automatiseringstools bedrijven in staat om efficiënter te werken, kosten te besparen en de klantenservice te verbeteren. Deze tools kunnen een breed scala aan taken automatiseren, van e-mailmarketing en social media management tot klantrelatiebeheer en facturering.

b2b succesfactor automatisering

Door routinetaken te automatiseren, kun je kostbare tijd vrijmaken die anders besteed zou worden aan handmatige processen. Daarnaast kunnen automatiseringstools je helpen om consistente, gepersonaliseerde communicatie met je klanten te bevorderen, wat kan leiden tot betere klantrelaties en meer omzet.

Slimmer, sneller en beter!

Door het slim toepassen van automatiseringstools kan je B2B bedrijf efficiënter werken, je klantenservice verbeteren en je bedrijfsresultaten verbeteren. Deze tip ligt over de eerste drie prioriteiten heen: gebruik automatisering bij growth hacking, branding én content marketing om een voorsprong te nemen op de concurrent.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.