Wat is een kassasysteem en waarom is het belangrijk?

door Marcel Nanning | Last Updated:   1 januari 2022

Als je een horeca of retail onderneming aan het opstarten bent, heb je veel aan je hoofd. Naast het concept, de locatie en de inrichting zijn er nog een aantal technische aspecten die je moet bekijken. Een belangrijk aspect hiervan is en kassasysteem. Een kassasysteem heeft een hele hoop voordelen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je efficiënter en conform de wetgeving werkt. In dit artikel leggen we uit wat een kassasysteem is en waarom het onmisbaar is bij het runnen van je onderneming. 

Wat is een kassasysteem?

Een geïntegreerd kassasysteem is het hart van iedere retail of horeca zaak. Het is de plek waar je klanten afrekenen en werknemers inzicht krijgen in de verkoopgegevens, tafels, menu’s en andere dingen die van belang zijn. Met een kassasysteem heb je controle over je financiële situatie en voldoe je gelijk aan alle wetgeving. Alle transacties worden opgeslagen en deze kun je voorleggen bij controles. Een ander groot voordeel is dat een kassasysteem makkelijk te koppelen is met veel andere systemen. 

Een kassasysteem in de retail

Heb je een winkel dan kun je met een kassasysteem efficiënter werken. Zo kun je makkelijker grip houden op je voorraad. Je kunt bijvoorbeeld inkooplijsten maken en besteladviezen per leverancier opvragen. Filter je voorraad op datum en krijg inzicht in je minimale en maximale voorraad. Met een kassasysteem voor winkel hoeft niemand uit te rekenen hoeveel wisselgeld een klant terugkrijgt. Sommige kassasystemen geven namelijk een visuele weergave op de kassa van biljetten en munten, wat de kans op fouten met wisselgeld kleiner maakt. Ook kassasystemen voor winkels zijn te koppelen met externe diensten zoals je boekhoudpakket

Een kassasysteem in de horeca

Een kassasysteem in de horeca is bijna onmisbaar. Met een horeca kassasysteem zie je gelijk bij welke tafels de bestelling moet worden opgenomen door de plattegrond. De plattegrond bij een kassasysteem kan zelf worden ingedeeld en is vaak te bekijken in 2D of in 3D. Vaak is het ook mogelijk om in plaats van een lijst de tafels in een overzichtelijke lijst te laten zien. Een kassasysteem zorgt er ook voor dat je gasten van extra service kunt voorzien. Het splitsen van de bon, omdat iedereen apart wil betalen is met een kassasysteem geen probleem. 

Keukenmanagement

Met een kassasysteem kun je ook gebruik maken van keukenmanagement. Dit onderdeel helpt je team in de keuken om efficiënter samen te werken. Door het gebruik van kleuren en iconen kun je gelijk de situatie in de keuken overzien. De keukenschermen van het kassasysteem kunnen direct met de kassa communiceren. Op de tafelplattegrond kun je zien dat de bestelling klaar is voor een bepaalde tafel. De bediening meldt vervolgens dat de bestelling wordt geserveerd.

Bestellen met QR

Met QR kunnen gasten de QR code op het menu scannen en bekijken op hun telefoon. Ze kiezen vanaf de digitale menukaart en kunnen gelijk betalen. Vervolgens komt de bestelling binnen bij de bar of bij de keuken. Het gebruik van bestellen via QR bespaart tijd en irritatie. Door het gebruik van bestellen met QR is er minder personeel nodig om bestellingen op te nemen. Daarnaast kunnen medewerkers fysiek afstand houden van de gasten, wat erg handig is in de huidige tijd waarin we te maken hebben met een pandemie.

Kassasysteem uitbreiden

Veel kassasystemen kun je uitbreiden met extra software modules. Zo gebruik je precies dat wat je nodig hebt voor jouw onderneming. met een module voor urenregistratie kun je precies zien welke medewerkers er in-en uitgeklokt zijn. Alle gewerkte uren van medewerkers staan overzichtelijk op een rij. Wil je restaurant gaan afhalen en bezorgen? Dan kun je je kassasysteem uitbreiden met een module die je hierbij ondersteunt. Met een kassasysteem gebruik je alleen die functionaliteiten die jouw zaak nodig heeft om efficiënter te kunnen werken. 

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.