Tags: website
Je leeft in een wereld van multimedia, waarin je de informatie werkelijk via allerlei platformen en kanalen krijgt aangeleverd. Het nadeel van deze snelle informatie is dat het geduld van de gemiddelde gebruiker een flink stuk korter is geworden.
Alles draait om snelheid, waarbij bijna de helft van de consumenten verwacht dat een website binnen 2 seconden laadt, duurt dit langer dan zullen 40% van de bezoekers de zoekactie ergens anders voortzetten. Zeg nu zelf, waarom wachten op het boemeltreintje terwijl je kan instappen bij een sneltrein.
Snelle laadtijden geeft bedrijven en ook consumenten een prettige gebruikerservaring. Is dit niet het geval verlaat men de website om het bij de concurrent verder te gaan proberen.
Voor grote webwinkels betekent een vertraging van één seconde in laadtijd per webpagina een enorm verschil maken in zowel conversie als vindbaarheid in Google.
Het is de kunst bezoekers tevreden en vast te houden
Het mag duidelijk zijn dat iedereen snelle resultaten wilt verwachten, ongeacht welk multimedia apparaat we ook gebruiken. Bedenk hoe jezelf internet gebruikt en altijd op zoek bent naar snelle antwoorden met directe resultaten. Heeft je website een trage laadtijd dan is dat niet alleen lastig voor klanten, maar als je een trage website hebt dan je concurrenten in de zoekresultaten, dan kan dit invloed hebben op je posities in Google.
Sinds Google de laadsnelheid van webpagina’s in zijn algoritme heeft opgenomen en als een factor meet, betekent dat wanneer deze een trage laadsnelheid heeft hier ook qua SEO nadeel van kan ondervinden. En met de introductie van Core Web Vitals hebben ze snelheid en performance alleen maar belangrijker gemaakt.
Er kunnen verschillende oorzaken invloed hebben op de laadtijd
Een pagina die afbeeldingen bevat in optimale HD-kwaliteit zal langzaam worden geladen. Er kunnen te veel grote bestanden op staan die moeten worden gedownload, of er wordt teveel Javascript weergegeven, dit maakt een pagina ook langzamer.
Een veel voorkomend probleem is dat sommige webmasters hun pagina’s zo ontwerpen dat deze pas functioneren nadat de volledige inhoud is gedownload. Bij de meeste gebruikers volstaat het menu plus de inhoud van wat ze zoeken en besteden verder geen tijd aan het nog te downloaden extra’s.
Dus voor het page speed optimaliseren van een webpagina houdt dan rekening met:
- Paginagrootte ‒ Als de pagina vol staat met HD-afbeeldingen zal deze traag laden, je kunt dan overwegen om gecomprimeerde afbeeldingen te gebruiken, waardoor de kwaliteit toch behouden blijft en de pagina er aantrekkelijk uit blijft zien.
- Kwaliteit van code – De kwaliteit van de code is een belangrijke factor als het gaat om snelheid. Hoe slechter de website of webshop is geprogrammeerd, des te meer kans op traagheid. Zorg dus voor schone geoptimaliseerde code.
- Thema’s en plug-ins ‒ Zorg altijd voor de laatste bijgewerkte versies. Gebruik niet een te complexe thema met veel plug-ins, deze kunnen de laadsnelheid aanzienlijk verlagen.
- Een goede webhosting ‒ Stem deze af op de grootte van je bedrijf en naar de functionaliteit van de website. Alle waar is naar zijn geld, te goedkoop kan leiden tot een langzame laadsnelheid.
Tot Slot: Om je paginasnelheid te analyseren kun je PageSpeed Insights gebruiken, om zo de score van de laadtijd te bedenken. Deze geeft dan ook gelijk aan waar de knelpunten zitten.
Foto door zhang kaiyv via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een nieuwe website? Een website migratieplan bespaart een hoop ellende
Een nieuwe website? Een website migratieplan bespaart een hoop ellende. Lees hier onze tips voor een website migratieplan!
Muziek op je website, iedereen vindt er iets van
Achtergrond muziek op je website
Hier moet een goede b2b website aan voldoen
In dit artikel wordt duidelijk wat je absoluut moet vermijden en waar je op moet letten wanneer je een b2b website laat maken.
Wat is een PWA en wat zijn de voordelen?
Progressive Web Apps, ofwel PWA’s, zijn webpagina’s die lijken op apps die men kan openen via een browser op mobiele apparaten.
Het inzetten van apps; de voordelen voor b2b marketeers
Een aantal voordelen die apps in een b2b omgeving opleveren zoals e-commerce, handige tools, betere service en branding voor jouw organisatie
Spinnenwebscan: website quickscan
website quickscan
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.