Hoe jij met jouw LinkedIn profiel meer kwalitatieve leads genereert

door Boyd Visser | Last Updated:   25 mei 2022

Geschreven door Boyd Visser met medewerking van de co-auteurs Pieter Res en Jason van der Drift

Heb je je ooit afgevraagd wat een ijzersterk LinkedIn profiel maakt dat ervoor zorgt dat mensen je aan hun netwerk willen toevoegen, met je in contact willen komen en willen samenwerken? In dit artikel vind je een uitgebreide omschrijving van hoe jouw LinkedIn profiel er idealiter uit moet zien, zodat jij ook kunt zorgen voor kwalitatieve leadgeneratie via dit platform.

Het goede nieuws is dat er enkele elementen zijn die nooit veranderen. Zolang je daar aandacht aan besteedt, is de basis gegarandeerd in orde.

De belangrijkste elementen:

En als nice-to-have, je cover story die mij als onbekende op jouw profiel vertelt wie je bent. Het idee is dus dat je dit optimaliseert.

Kopregel

De meeste mensen zijn zich er wel van bewust dat hun kopregel op LinkedIn profielen verschijnt, bijvoorbeeld wanneer iemand het profiel bezoekt. Maar de waarheid is dat kopregels de hele tijd in het middelpunt staan. Ze staan naast je foto en naam, waar je ook verschijnt op dit platform. Dus als je een bericht plaatst in de feed, zien mensen je naam, foto én je kopregel. Als je reageert op berichten van mensen, zien ze dit wederom direct onder je naam.

Als Growth Hacking agency hebben wij  een experiment uitgevoerd met de kopregel van onze business developer. Wanneer hij benoemde dat hij de rol van sales verantwoordelijke vervulde, was de acceptatiegraad ten opzichte van zijn huidige kopregel 29% lager.

Kortom: mensen zijn overduidelijk sneller geneigd om een sales persoon te weigeren in plaats van te accepteren

Vertelt jouw kopregel enkel welke functietitel jij vervuld? Tijd om dit aan te passen en een buitenstaander meer over jouw expertises of een aantal relevante onderwerpen te vertellen die in lijn staan met jouw functie!

Neem bijvoorbeeld onderstaande uitgewerkte kopregel als voorbeeld en vul voor jezelf in:

“Ik help {{Doelgroep X}} met {{probleem X}} door middel van {{oplossing Y}}”

Onze business developer Pieter Res heeft zijn kopregel momenteel op deze manier ingericht. Hij benoemt specifiek waar hij verantwoordelijk voor is en hoe hij zijn expertise laat terugkomen in de Sales Podcast.

Linkedin kopregel voorbeeld

Of je kunt er voor kiezen om in jouw kopregel (net zoals Juul Beekers) een aantal vakgebieden/expertises te benoemen.

Linkedin profiel voorbeeld kopregel 2

Bas Wenneker heeft het op deze manier ingericht. Hij heeft zijn kopregel uitgeschreven. Ook dit zorgt voor aantrekking.

Linkedin profiel voorbeeld kopregel 3

Voor iedere persoon en rol werkt een andere kopregel het beste. Ons advies is dan ook om te testen wat voor jou het beste resultaat oplevert. Test dit aan de hand van het versturen van connectieverzoeken en kijk bij welke kopregel je een hogere acceptatiegraad heeft.

Info

Ik neem aan dat wanneer je een connectie verzoek ontvangt van een onbekend persoon, je in jouw hoofd dwaalt met de vraag:

“Wie is dit? En wat wilt deze persoon van mij?”

Dus is het zaak om gemene delers zoals bijvoorbeeld interesses, sector en werkzaamheden op verschillende manieren terug te laten komen.

Neem als voorbeeld hiervoor het info-stuk van Louis van den Oord. De eerste drie zinnen worden getoond voor een profielbezoeker, die in dit geval inspelen op zijn doelgroep.

Linkedin profiel info

Direct daaronder gaat hij in op iets persoonlijks wat relevant is voor zijn huidige functie.

linkedin profiel info uitgebreid

Zorg er in élk geval voor dat je volgende vragen kunt beantwoorden middels jouw info-stuk:

Zorg dat je net als Louis afsluit met een een call-to-action in de vorm van een connectie verzoek of mail.

Ervaringen

Zie je LinkedIn profiel als een goed geschreven CV. Je LinkedIn profiel is een profiel van jezelf die moet aansluiten bij het vakgebied(en) waarin je actief en/of geïnteresseerd bent. Dus onthoud voor je ervaringen:

Neem hiervoor als voorbeeld Roy van Zoggel. Hij heeft consistent bij iedere functie vermeld wat zijn verantwoordelijkheden zijn geweest. Op deze manier komt een voor Roy onbekende profielbezoeker meer te weten over zijn achtergrond.

linkedin profiel ervaring

Bonustips LinkedIn Profielen

Kijk eens naar de URL van jouw profiel. Wellicht staat daar jouw naam met een aantal willekeurige cijfers en letters. Wil je beter vindbaar zijn voor jouw netwerk? En er voor zorgen dat dit er netter uitziet?

Ga naar je profiel en in de rechterbovenhoek zie je “Openbare profiel en URL bewerken” hier kun je jouw URL aanpassen naar bijvoorbeeld enkel jouw naam en achternaam.

Een andere functie waarvan je je misschien niet realiseert dat die beschikbaar is voor je LinkedIn profiel is de mogelijkheid om je profiel aan te maken in een taal die verschilt van je standaard profiel.

Om dit in te schakelen ga je naar je profiel en in de rechterbovenhoek zie je “Profiel toevoegen in een andere taal” hier kun je dit vervolgens inregelen naar jouw gewenste taalprofiel.

Het voordeel hiervan is dat je sneller gevonden wordt door de mensen die de taal spreken die terugkomt op jouw profiel.

Test Linkedin profiel aanpassingen zelf

Probeer uit, test en evalueer de resultaten. Neem de resultaten mee voor een verdere optimalisatie van jouw LinkedIn profiel, zodat je kan zorgen voor een effectievere communicatiestrategie op dit belangrijke platform.

Boyd Visser is Growth Hacker bij Red Panda Works. Hij heeft een passie voor zoekmachineoptimalisatie en alles wat te maken heeft met digitale content. In zijn vrije tijd leest hij graag blogs en boeken over digitale technologie en marketing en past hij deze technieken graag toe in de praktijk.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.