B2B & Sociale Media Trends 2018

De sociale media hebben de wereld van digitale marketing goed wakker geschud de laatste tijd. Opeens zijn marketeers wereldwijd geobsedeerd met het idee om met hun publiek via sociale media samen te werken. En met miljoenen gebruikers over de hele wereld is sociale media vandaag zonder twijfel één van de beste manieren om het internet door te breken. Onderzoek wees uit dat B2B-marketeers sociale media op de tweede plaats zetten (met 40% van de stemmen) wat betreft de beste manieren om succesvolle content marketing te creëren in 2017.

Sortlist werkt dagelijks samen met B2B-organisaties. We hebben zelf veel enorm succesvolle initiatieven gezien wat sociale media betreft. Bovendien kennen we allemaal de statistieken:

  • 57% van de aankoopbeslissingen worden genomen nog voor de klant met de aanbieder in contact komt. (Bron)
  • 80% van de beslissingsnemers van een bedrijf krijgen liever informatie binnen over een bedrijf door middel van artikels dan via reclame. (Bron)
  • 94% van de B2B-kopers onderzoeken een product eerst online voor ze het kopen. (Bron)

Toch weten veel B2B-bedrijven niet hoe ze dit moeten aanpakken en zijn ze niet in staat om hun gewenste resultaten te bereiken op vlak van sociale media. Waarom? Hieronder vindt u een paar mogelijke redenen, inclusief trends en verschuivingen die men kan verwachten voor 2018.

1. Steeds meer bedrijven adopteren sociale media marketing, maar velen zonder strategie.

Dit jaar is het aantal gebruikers van sociale media met ongeveer 11% gestegen, m.a.w. zijn er 219 miljoen mensen bijgekomen. Sociale media toegang via mobiel is ook met 17% gegroeid, wat betekent dat er nu 283 miljoen gebruikers zijn. Bijgevolg zien we ook een stijging in de uitgaven aan sociale media. In 2016 hebben sociale media marketeers ongeveer 11% van het marketingbudget aan sociale media uitgegeven. Er wordt verwacht dat deze groei dit jaar zelfs rond de 20% zal liggen, wat ongezien is! Het wordt dus duidelijk één van de belangrijkste marketingkosten, samen met content en search engine marketing.

Alhoewel de meeste organisaties inspanningen maken op vlak van B2B sociale media, zijn er echter nog te veel marketeers die er niet aan denken om een strategie uit te werken. Toch is dit noodzakelijk: een strategie helpt om uw streefdoelen om te zetten in concrete plannen en om deze doelen effectief te behalen. Om deze reden moet u goed nadenken en een coherente strategie ontwikkelen: wat wilt u bereiken, hoe wilt u dat aanpakken, wat zijn de beschikbare middelen … Een ervaren marketeer aanwerven kan men geen strategie noemen. Indien u sociale media wil gebruiken, doe het dan goed – anders loopt u zelfs het risico negatief beoordeeld te worden door uw publiek.

2. Focus op de klantenervaring

Klantenervaring is uiteraard zeer belangrijk in B2B-marketing. Een verslag van McKinsey toont aan dat B2C-bedrijven qua klantenervaring een beoordeling krijgen tussen 65 en 85%, terwijl B2B-bedrijven slechts een gemiddelde halen van onder de 50%. Dit is exact waarom we volgend jaar kunnen verwachten dat meer B2B-marketeers zich hierop zullen focussen. Hoe kan men hieraan werken? Door de klant simpelweg van A tot Z te begeleiden in het koopproces en hen een positieve ervaring te geven.

Hiervoor moet het bedrijf uiteraard een sterke aanwezigheid hebben op de sociale media, websites en blogs. Het is heel belangrijk dat het topmanagement een sterk online merk bezit – ze moeten de waarden en de expertise van het bedrijf aantonen en vertrouwen wekken. Sinds dit jaar volgen ook 46% van de klanten hun favoriete merken op hun mobiel, wat betekent dat u ervoor moet zorgen dat uw website en andere platformen hiervoor aangepast zijn en gebruiksvriendelijk zijn.

3. Meer interactieve inhoud op het voor u geschikte platform

Gebruik video’s, blogs, livestreams van evenementen zoals bijvoorbeeld een product demo, Q&A-sessies, webinars … en deel deze op sociale media. 71% van de online marketeers gebruiken visuele middelen in hun sociale media marketing. Maar, 64% van de bedrijven gebruiken enkel de analytics tools die inbegrepen zijn in het sociale media platform. Probeer te begrijpen hoe sociale media marketing werkt en hoe dit een impact kan hebben op uw leads en op uw omzet. Investeer in gevorderde tools die een duidelijker en kwaliteitsvol inzicht geven opdat u een goed geïnformeerde strategie kan leiden.

Bovendien is werelds meest actieve sociale platform met het grootste aantal gebruikers misschien niet het beste voor u. B2B sociale media gaat eerder over zaken bijleren dan over emoties. Het gaat eerder over oplossingen geven aan de vragen van uw (potentiële) klanten dan over het vertellen van hoe geniaal uw producten en diensten zijn. Dit is het verschil tussen B2B sociale media en B2C. Het doel is verschillend, waardoor het platform ook verschillend is. De keuze van sociale platform is van cruciaal belang voor uw sociale strategie. Informeer u dus voldoende over de verschillende platformen.

4. Nieuwe vooruitgangen in sociale media reclame

Gebruikers worden tegenwoordig overspoeld met reclame waardoor ze er nog amper naar kijken. Om deze reden moet u ervoor zorgen dat uw reclame in het oog springt en de gebruikers zin hebben om ernaar te kijken. Sociale media reclame genereert nu ongeveer 11 miljard dollar omzet op een jaar tijd. Sociale netwerken implementeren steeds meer nieuwe functies die de wijsheid van marketeers testen. Hou daarom de belangrijkste sociale netwerken zoals Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn goed in het oog en blijf mee met de nieuwigheden. Het doel is namelijk om uw doelgroep beter te bereiken – maak er dus gebruik van.

Indien u met de veronderstelling start dat u sociale media gedurende drie maanden zal “uitproberen” om daarna te beslissen of u hiermee verder gaat of niet – begin er dan niet eens aan. B2B sociale media neemt veel tijd in beslag: de verkoopscycli zijn vrij lang en beslissingen worden niet louter op basis van één artikel gemaakt. Het is dus van groot belang om deze initiatieven op lange termijn in te plannen.

5. Real-time reactiviteit, intern en extern

Wees constant op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Mensen delen en tweeten via sociale media constant wat er gebeurt. Maak dus gebruik van deze hashtags, sleutelwoorden, onderwerpen … om actuele en innemende inhoud te creëren en te delen. Probeer ook zo snel mogelijk de vragen van uw (potentiële) klanten te beantwoorden. Ze waarderen dit echt.

B2B-organisaties moeten er ook voor zorgen dat er een zeer sterke synergie is tussen verkoop en marketing – deze moeten absoluut samenlopen zodat je nieuwe klanten kan aantrekken. Uw marketing moet de verkoopcampagnes goed begrijpen en op basis hiervan op een specifieke doelgroep focussen. Indien het verkoopteam zich bijvoorbeeld tot een bepaalde industrie richt, dan moet uw aanwezigheid op sociale media uw kennis en ervaring over deze sector versterken dankzij artikels, webinars, eBooks … Andersom moet het verkoopteam het marketingteam nauw opvolgen om de juiste prospecten te contacteren.

Met deze informatie zou u erin moeten slagen om niet enkel de valkuilen van sociale media te vermijden, maar ook om te anticiperen op de trends van dit najaar – om zo een goede start van het jaar 2018 te kunnen vieren!