💎 NEW! Promoot jouw bureau op b2bmarketeers.nl via ons partnerprogramma!
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Test de snelheid van je website

door Marcel Nanning | Last Updated:   4 juli 2013

Tags:

De performance van de website is van belang voor de vindbaarheid van de site. Om de snelheid van je website te meten en eventuele bottlenecks aan te pakken zijn er verschillende gratis tools beschikbaar.

GTmetrix voor uitgebreide website snelheid insights

Ik vind de tool van GTMetrix een aanrader. Deze analyseert gratis de snelheid van de website, gespecificeerd in verschillende pagina’s en onderdelen. Ook geeft de tool weer welke aandachtsgebieden prioriteit hebben i.v.m. de wegingsfactor.

Google Pagespeed voor basic website snelheid informatie

Een andere belangrijke tool is die van Google: Google Pagespeed. Google geeft hiermee inzichten in de belangrijkste aspecten op basis waarvan de algoritmes sites beoordelen als het gaat over de laadtijd.

Tips voor een snellere website

  1. Zorg dat je geen grote afbeeldingen invoegt.
    Ik houd maximaal 100kb aan per afbeelding. Er zijn tools die je kunt gebruiken om afbeeldingen automatisch te schalen. Over het algemeen raad ik deze af omdat je er geen controle over hebt. Het invoeren van bestanden met de juiste bestandsgrootte houdt de database schoon en de snelheid van de website op orde.
  2. Werk met een CDN om de site sneller aan te kunnen bieden.
    Een CDN is een content delivery network. Deze dienst maakt een kopie van jouw website en biedt deze aan op servers over de hele wereld. Als iemand jouw site vervolgens benaderd hoeft de informatie niet geheel ingeladen te worden vanuit een server aan de andere kant van de wereld. Het CDN zorgt er voor dat delen van jouw site ingeladen worden vanaf servers in jouw buurt. Hierdoor heb je kans op een betere snelheid van de website.
  3. Gebruik zo min mogelijk grafische effecten.
    Alle effecten die jouw website moet tonen vragen om laadtijd. Daardoor kan jouw website dus langzamer worden. Vaak voegen grafische effecten weinig toe aan de beleving van jouw site. In de meeste gevallen kun je ze dus het beste weglaten.
  4. Optimaliseer de technische aspecten van de website.
    Er gaat veel tijd verloren aan het inladen van websites waarvan de html/CSS en JAVA niet geoptimaliseerd zijn. Er zijn ad-ons en plug-ins voor verschillende CMS-systemen beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Je kunt hier het beste over in overleg met de technische specialist van jouw website
  5. Zorg voor een goede hosting-partij.
    Zelf werk ik met one.com voor snelle hosting. De hosting-partij kan je vaak ook helpen bij het oplossen van snelheid issues. One.com biedt verschillende levels voor hosting-abonnementen. Als je site groeit, kan het abonnement met je meegroeien zodat je altijd beschikt over voldoende capaciteit. Ook heeft deze hosting-partij een eigen CDN die je bij bepaalde abonnementen gratis kunt inzetten.

Veel succes met de website optimalisatie!

Meer over website snelheid:

eboekhouden
Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.