Wat is CPL (of Cost per Lead) en hoe werk je er mee?

CPL of Cost per Lead is een model dat staat voor het bedrag dat er per lead gerekend wordt en wordt gebruikt om de waarde van een campagne uit te drukken. Een CPL-afspraak wordt vaak gebruikt in online marketing campagnes (b2b en b2c) waarbij men niet op clicks (CPC) of op basis van views afrekent (CPM), maar op basis van het aantal bedrijven dat een actie heeft verricht. Een actie kan zijn:

Waar moet je op letten bij het inzetten van een CPL-model?

Zowel voor de adverteerder als voor de publisher of marketingpartij is er een aantal zaken om op te letten bij het inzetten van een CPL-model in marketing campagnes. Er kan namelijk discussie ontstaan over een aantal elementen:

Hoe zorg je dan voor een vloeiend CPL-model?

Maak afspraken over de verwachtte resultaten op detail niveau. Dus; het aantal leads, de kwaliteit van de leads, wanneer er uitbetaald wordt en wat de succesfactoren zijn. Een goede CPL-campagne is doorgaans een samenwerking tussen de klant en de publisher of het marketingbureau. Als jij als marketingbureau de commitment aangaat met een klant om leads aan te leveren en per lead betaald wordt, is informatie van de klant onmisbaar. Je neemt tenslotte een deel van de campagneverantwoordelijkheid over. Er zullen dus zaken uitgewisseld moeten worden zoals:

Een CPL-model kan interessant zijn voor zowel adverteerders als voor publishers en marketingbureau’s. Je gaat samen werken aan een succesvolle campagne en deelt samen de verantwoordelijkheid voor het succes. Het kan ook lastig zijn als zaken niet goed zijn afgesproken.

Lees ook:

Wat is een prospect

Wat is een lead

Wat is een suspect

Wat is acquisitie?

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.