CPL of Cost per Lead is een model dat staat voor het bedrag dat er per lead gerekend wordt en wordt gebruikt om de waarde van een campagne uit te drukken. Een CPL-afspraak wordt vaak gebruikt in online marketing campagnes (b2b en b2c) waarbij men niet op clicks (CPC) of op basis van views afrekent (CPM), maar op basis van het aantal bedrijven dat een actie heeft verricht. Een actie kan zijn:
- Het downloaden van een digitaal product zoals een e-book of whitepaper. Om dat product te downloaden laat de lead gegevens achter in een formulier. Daarmee is er een lead gegenereerd.
- Het inplannen of accepteren van een afspraak. Dan staat Cost per Lead voor een bepaald bedrag per ingeplande afspraak. Dit kan bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek zijn met een verkoper of sales consultant
- Het aanmelden voor en deelnemen aan een webinar. Het staan de Costs per Lead voor een webinar aanmelding.
- Het inschrijven voor een gratis trial van een product of dienst. Dit is een veelgbruikte methode in de SaaS-wereld waarbij prospects worden verleid om een softwareproduct gratis te proberen. Vaak wordt er dan afgerekend per lead en spreekt men dus over een CPL-model.
Waar moet je op letten bij het inzetten van een CPL-model?
Zowel voor de adverteerder als voor de publisher of marketingpartij is er een aantal zaken om op te letten bij het inzetten van een CPL-model in marketing campagnes. Er kan namelijk discussie ontstaan over een aantal elementen:
- De kwaliteit van de lead. Je kunt een hoop ingevulde formulieren leveren maar als dit allemaal personen zijn die niet tot de doelgroep behoren heb je er niet zoveel aan.
- De beschikbare informatie over de lead; er kan discussie ontstaan over de vorm waarop de lead wordt opgeleverd. Worden er formulierresultaten doorgestuurd? Zo ja, welke database-velden horen daar dan bij?
- Leads zijn al in beeld bij de klant; er kan ook discussie ontstaan over leads die ook al op een andere manier in contact zijn met de klant. Het is verstandig om hier vooraf goede afspraken over te maken en gesteggel over leads te voorkomen.
Hoe zorg je dan voor een vloeiend CPL-model?
Maak afspraken over de verwachtte resultaten op detail niveau. Dus; het aantal leads, de kwaliteit van de leads, wanneer er uitbetaald wordt en wat de succesfactoren zijn. Een goede CPL-campagne is doorgaans een samenwerking tussen de klant en de publisher of het marketingbureau. Als jij als marketingbureau de commitment aangaat met een klant om leads aan te leveren en per lead betaald wordt, is informatie van de klant onmisbaar. Je neemt tenslotte een deel van de campagneverantwoordelijkheid over. Er zullen dus zaken uitgewisseld moeten worden zoals:
- De USP’s van het product of de dienst en de leverancier
- Marketingmiddelen en teksten
- Een contactpersoon bij de klant voor inhoudelijke vragen ter aanscherping campagne
Een CPL-model kan interessant zijn voor zowel adverteerders als voor publishers en marketingbureau’s. Je gaat samen werken aan een succesvolle campagne en deelt samen de verantwoordelijkheid voor het succes. Het kan ook lastig zijn als zaken niet goed zijn afgesproken.
Lees ook: