Artifical Intelligence is een van de meest bepalende ontwikkelingen van deze tijd. Een ontwikkeling die zijn weerga niet kent binnen de B2B-omgeving. Ondanks dat er al veel studies gedaan zijn door marketeers, blijft dit een onderwerp waar nog veel winst te behalen valt. Voor B2B marketing is er een hoop potentieel als het gaat om brand-management, informatieverwerking en het transformeren van diensten.

Digitale marketing

Uit onderzoekt blijkt dat 60 tot 70% van de Europeese inwoners tegenwoordig liever online winkelt. De totale inkomsten van online advertenties hebben de traditionele kranten en TV advertenties ruim overschreden. In mijn ogen ook een belangrijke indicator dat B2B marketeers hun focus moeten verleggen naar het ontwikkelen van sterke pre-sales strategieën door de inzet van moderne methoden voor B2B marketing zoals kunstmatige intelligentie.

Google vertrouwt op machine learning-technologie om dagelijkse bezigheden makkelijker te maken. Denk aan de nieuwe Google assistent, welke afgelopen maand in het Nederlands is gelanceerd. Deze Google assistent is een geweldig voorbeeld van de ontwikkelingen binnen computerintelligentie. Met behulp van spraakherkenning en natuurlijk taalverwerking helpt het mensen bij hun dagelijkse bezigheden, zoals kalenderbeheer, vergaderingen en het plannen van persoonlijke uitstapjes.

Om tegemoet te komen aan de wensen van klanten in de B2B omgeving moeten bedrijven hun klanten veel beter leren kennen. Of het nu zakelijke klanten zijn of eindgebruikers, elke klant laat een overvloed aan informatie na bij het bezoeken van een website. Denk aan klikgedrag, het online klikken , chatgesprekken en e-mailcommunicatie. Als het gaat om het verwerken van deze informatie zouden bedrijven gebruik kunnen maken van Kunstmatige Intelligentie.

Voorbeelden van Kunstmatige Intelligentie in de B2B markt

Chatbots
Een voorbeeld van Artifical Intelligence in de B2B omgeving zijn de geavanceerde chatbots die tegenwoordig gebruikt worden. Deze kunnen zo slim ingericht worden dat een groot deel van de bezoekersvragen hiermee wordt afgevangen. Bovendien kan de chatbot informatie geven aan de marketeer over hoe vaak deze aangeroepen wordt, welke vragen er worden gesteld en waar dus wellicht meer content over geproduceerd moet worden.

Voorspellingen
Ook de toepassing van AI op het maken van analyses en het doen van voorspellingen zien we steeds meer. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen welke potentiële klanten relatief eenvoudig kunnen worden omgezet naar klanten op basis van analyses op andere prospects en klanten.

ERP en CRM software
In softwarepakketten zoals CRM en ERP systemen zien we AI toepassingen komen. Een voorbeeld van AI in ERP software, is het automatisch herkennen van voorwerpen in productafbeeldingen. Hierdoor kun je een hele badge afbeeldingen uploaden en het ERP systeem zet de afbeeldingen automatisch bij de juiste producten in de productkaart van het ERP systeem. Het systeem herkent namelijk dat er een tafel op staat die rood is en getypeerd kan worden als salontafel. De nieuwe afbeelding en de productgegeven zijn één op één door te zetten naar de e-commerce omgeving zodat ze via de webshop getoond kunnen worden aan de websitebezoeker. Een veelvoorkomende actie is hiermee een heel stuk eenvoudiger geworden. Dit zijn voorbeelden van AI binnen de B2B markt en de toepassing van AI in B2B zal in de toekomst alleen maar verder uitbreiden.

Conclusie

We zien in de B2C omgeving al dat klanten automatisch relevantie suggesties ontvangen op basis van eerder bezoek- of bestelgedrag. Hier zijn ook al voorbeelden van te zien in B2B omgevingen.  Door pro-actief gebruik van Artifical Intelligence kunnen B2B marketeers meer gegevens verzamelen en analyseren van bestaande klanten, leveranciers, partners, distributeurs en eindklanten. Maar ook veelvoorkomende acties eenvoudiger maken. Al met al kan ik rustig zeggen dat we steeds meer beweging zien in de B2B marketing met betrekking to Artifical Intelligence. Erkennen dat AI een groot potentieel heeft om marketing vorm te geven is absoluut noodzakelijk. Bedrijven zullen moeten beslissen om samen te werken met de juiste technologiepartner om hen te helpen bij de overgang van AI binnen hun marketingstrategieën.

 

Afbeelding: www.shutterstock.com