4 gouden tips om meer te halen uit je klantcase

door Martijn Meijer | Last Updated:   20 juni 2013

De klantcase is bij B2B-bedrijven een populaire manier om een product of dienst in de schijnwerpers te zetten. Maar hoewel het maken van een goede klantcase met de nodige inspanningen gepaard gaat, zie je vaak dat er daarna niet veel meer mee gebeurt. Terwijl een klantcase (ook wel succesverhaal, success story of case study genoemd) een ideale manier is om je als bedrijf te onderscheiden, de naamsbekendheid te verbeteren en je te positioneren. In dit artikel laat ik daarom zien hoe je meer uit een klantcase kan halen.

1. VERTEL EEN AANSPREKEND EN ONDERSCHEIDEND VERHAAL

Een goede klantcase heeft een aansprekend en onderscheidend verhaal. Zo’n case is niet zomaar gemaakt. Als je het goed aanpakt, heb je voorafgaand aan het interview met de klant al nagedacht over de insteek van de klantcase, gesproken met sales, de historie van de klant doorgenomen en vragen voorbereid. Voor een optimale interactie en beeld bij de situatie neem je het klantinterview het liefst af bij de klant op locatie. Daarna moet het interview worden uitgewerkt. De goedkeuringsronde bij de klant vraagt de nodige tijd en intern moeten de handen op elkaar. Misschien heb je nog een fotograaf nodig voor professioneel beeldmateriaal. En vergeet niet de ontwerper die de teksten en beelden gaat verwerken in een professioneel uitziende klantcase.

2. DE VORM TELT!

Een klantcase moet uitnodigend en inspirerend zijn. Licht tastbare resultaten (liefst gekwantificeerd!) en positieve, authentieke ervaringen uit met opvallende kopjes en citaten. De commerciële boodschap hoort erbij maar houd de focus op de klant. Beschrijf in zijn/haar woordgebruik kort en bondig wat de onwenselijke situatie was en wat voor oplossing werd gezocht. Maak duidelijk wat de rol van jou als leverancier is geweest en laat de klant over de voordelen ervan vertellen. Een goede vuistregel is dat de case in 2 minuten gelezen moet kunnen worden!

3. ZORG VOOR EEN PLAN ACHTER JE KLANTCASE

Je ziet het, een klantcase is een project op zich. Dus is het slim om ook een plan te hebben om het maximale uit zo’n investering te halen. Want een klantcase is een uitstekend middel om je verkoopproces te ondersteunen en te professionaliseren. Wat praat er nu makkelijker dan een getuigenis in woord en beeld van een bestaande klant? De klantcase kan ook helpen om je verhaal tussen de oren van de klant te krijgen en met slimme PR gelijk je naamsbekendheid te verbeteren.

Concreet kan je een aantal commerciële doelen nastreven met klantcases:

4. PROMOTEN EN DELEN VIA ALLE KANALEN!

Als de klantcase klaar is, volgt het moment van de waarheid: publiceren, communiceren en delen. En hier wordt de boot nogal eens gemist. Het wereldkundig maken van de klantcase blijft vaak bij het eenmalig afdrukken van de case en het plaatsen van een PDF op de website van het bedrijf. Daarom bij deze nog enkele tips voor de marketingcommunicatie rondom klantcases:

Met bovenstaande aanpak en tips weet ik zeker dat klantcases beter bijdragen aan leadgeneratie, een beter verlopend verkoopproces en effectieve PR. Maar natuurlijk zijn opmerkingen en aanvullende tips meer dan welkom!

 

Meer over artikelen klanten

wat is een klant?

– Meer uit de klant halen

– klantreviews steeds populairder

– Leads genereren

Boeken over klanten

– klanten zijn eigenlijk net mensen

Martijn Meijer is marketing consultant en werkt als freelance marketeer vanuit zijn b2b marketingbureau: Meilleur Marketing. Martijn is business-tobusiness marketing specialist en expert in productmarketing, online marketing en social media. Hij richt zich vooral op softwarebedrijven, ICT leveranciers en zakelijke dienstverleners. Website: meilleurmarketing .
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.