Het lijkt een eenvoudige vraag, maar hier gaat een definitievraag aan vooraf. We kennen verschillende definities van het woord klant. In de praktijk zien we een oerwoud aan klantdefinities.

 Een klant is:

    • iemand met wie je ooit zaken hebt gedaan
    • iemand die voldoet aan een klantprofiel
    • iemand of een bedrijf waar je ooit een factuur naar hebt gestuurd
    • iemand of een bedrijf die ooit een factuur heeft betaalt
    • iemand die interesse heeft in jouw producten en/of diensten
    • een persoon of bedrijf waar je meer dan x euro aan hebt verdiend
    • Een persoon of bedrijf waar je potentieel zaken mee gaat doen binnen een bepaalde tijd
    • ……

Definitie waar je iets aan hebt?

De definitie die het meest concreet is, vind ik het meest waardevol: ‘iemand waar je ooit een factuur naar hebt verstuurd’. Hier gaan we uit van klanten omdat er daadwerkelijk een transactie is geweest. Er is een dienst/product geruild tegen een waarde, in dit geval geld. Het is tevens een zeer technische definitie. Deze zegt dus niets over de waarde van de klant. Of belangrijker nog; de waarde die jij biedt voor de klant.

Klantwaarde 

Het loont om klanten een bepaalde waarde toe te kennen. Op basis van omzetcijfers/winstcijfers of bijvoorbeeld de frequentie van afname. Of wellicht het aantal aangedragen leads of de omvang van de klant tov andere bedrijven in zijn/haar branche. Dit helpt je om scherper te marketen en verschil aan te brengen in de aandacht die bepaalde klanten wel of niet krijgen. Het scherpt je dus in het inzetten van de immers altijd schaarse resources, want klanten zijn zeker niet altijd koning.

Boeken over klanten/prospecting

De Wolf van Wall Street – Jordal Belfort

Van prospect naar klant 12 succesfactoren – Jan willem Seip

Meer klanten uit prospects (e-book) 

Artikelen over klanten: