Hoeveel klanten heeft u?

door Marcel Nanning | Last Updated:   12 november 2021

Het lijkt een eenvoudige vraag, maar hier gaat een definitievraag aan vooraf. We kennen verschillende definities van het woord klant. In de praktijk zien we een oerwoud aan klantdefinities.

 Een klant is:

Definitie waar je iets aan hebt?

De definitie die het meest concreet is, vind ik het meest waardevol: ‘iemand waar je ooit een factuur naar hebt verstuurd’. Hier gaan we uit van klanten omdat er daadwerkelijk een transactie is geweest. Er is een dienst/product geruild tegen een waarde, in dit geval geld. Het is tevens een zeer technische definitie. Deze zegt dus niets over de waarde van de klant. Of belangrijker nog; de waarde die jij biedt voor de klant.

Deze definitie van een klant gaat echter lang niet altijd op. Een social media network zoals Twitter bijvoorbeeld, ziet haar gebruikers als klant. Ze hebben echter geen factuurrelatie met elkaar. Overigens is er wel sprake van een ruil; persoonsgegevens in ruil voor toegang tot de dienstverlening. De echte klanten van Twitter zouden de adverteerders en data-aankopers kunnen zijn.

Klanten van verenigingen en stichtingen

Verenigingen en stichtingen zien hun leden of clienten als klant. Ook hier geldt; er is lang niet altijd een transactionele verhouding. Veel stichtingen leveren diensten die gratis zijn voor de mensen die ze benutten. Denk aan: De Voedselbank of Het Leger Des Heils. Hier speelt overigens wel een andere stakeholder een rol; de sponsor. Dit kunnen particuliere doneren, organisaties of overheidsinstanties zijn. Dit soort organisaties zal de afnemer van de dienst en de sponsor of donor als klant zien.

definitie klant funnel

Als we hier iets dieper induiken en kijken naar de donoren kun je zeggen dat dezelfde principes opgaan als voor de commerciele klanten.

Klantwaarde 

Terug naar de klant. Het loont om klanten een bepaalde waarde toe te kennen. Op basis van omzetcijfers/winstcijfers of bijvoorbeeld de frequentie van afname. Of wellicht het aantal aangedragen leads of de omvang van de klant tov andere bedrijven in zijn/haar branche.

Klantcontactstrategie op basis van klanttype

Dit helpt je om scherper te marketen en verschil aan te brengen in de aandacht die bepaalde klanten wel of niet krijgen. Het scherpt je dus in het inzetten van de immers altijd schaarse resources, want klanten zijn zeker niet altijd koning. Je kunt dus een klantcontactstrategie opstellen op basis van het type klant.

Grote, belangrijke klanten nodig je uit voor exclusieve round table sessies, worden bezocht door de CEO en hebben regelmatig persoonlijk contact met account managers. Kleine klanten worden voorzien van waardevolle contactmomenten via e-mail of uitnodigingen voor grotere events.

Boeken over klanten/prospecting

Artikelen over klanten:

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.