content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

Frictieloze funnels: de sleutel voor meer omzet

by Marcel Nanning | Last Updated: 5 november 2021

In een wereld van instant gratification zijn razendsnelle funnels onmisbaar. Een funnel die stroperig is, levert een belabberde gebruikerservaring op. Dat heeft direct effect op de resultaten. In dit artikel duiken we in de wereld van snelle funnels en geven we tips om jouw funnel te laten vlammen!

Wat zijn funnels?

Een funnel is een aaneenschakeling van campagnestappen die er voor zorgt dat de prospect met zo min mogelijk drempels tot actie kan overgaan, met een voordeel voor beide partijen. De funnel vertegenwoordigt een proces dat van breed naar smal gaat, ofwel; van veel mensen naar minder mensen. Het is een veelgebruikte term in marketing en sales.

frictieloze funnel content marketing

Waar bestaat een funnel uit?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Veelgebruikte funnels bestaan vaak uit de volgende stappen:

1. Advertising (Google ads, LinkedIn ads, Facebook ads) & SEO-content

Doordat je site gevonden wordt in de zoekmachines of jouw advertenties opvallen, komen bezoekers op jouw landingpage. Het gratis weggeven van content is populair als top-of-funnel methodiek. Middels advertising en SEO-content worden bezoekers geconfronteerd met een interessante whitepaper, e-book, e-course of bijvoorbeeld een infographic. Hierdoor wordt een maximale CTR gerealiseerd vanuit advertising.

2. Landingpages met lead magnet (weggever) en formulier

Vanuit de advertentie of website landen bezoekers op een pagina met meer uitleg over de weggever en een formulier. Dit soort landingpages kunnen op verschillende manieren opgesteld worden. Je kunt ze opzetten vanuit je bestaande CMS. Dit heeft echter een aantal nadelen:

Daarom zie je dat marketeers vaak uitwijken naar speciale landingpage-software om snel en vanuit best practices goed converterende landingpages te ontwikkelen. Een voorbeeld van een dergelijke tool is Adpage.io. Met deze tool bouw je in no-time en zonder technische kennis landingpages voor funnels die razendsnel laden op de telefoon of desktop browser van jouw bezoeker.

3. Opvolging

Nu de bezoekers contactgegevens heeft achtergelaten en de lead magneet heeft ontvangen kun je de lead gaan opvolgen. De leadmagneet smaakt naar meer (als het goed is) waardoor de kans groot is dat de ontvanger openstaat voor jouw aanbod. Het aanbod moet dus wel in lijn zijn met het interessegebied van de lead (en dus de leadmagneet). Je kunt in deze fase een aanbod doen voor een product/dienst. Er kunnen uiteraard ook nog stappen tussen zitten.

Misschien biedt je eerst nog een weggever aan om later met een aanbod te komen. Je kunt ook proefversie van het product of de dienst aanbieden. Het gaat er om dat je in deze fase de volgende stap zet in het versterken van de relatie met de lead en eventueel een oplossing aanbiedt voor zijn/haar probleem met jouw product of dienst.

Bekijk een voorbeeld van een advertising-funnel in deze case study.

Funnel-varianten

We hebben een eenvoudig voorbeeldje van een funnel besproken. Er zijn in b2b veel varianten van dit soort funnels te vinden waarbij funnels uit meerdere stappen bestaan of waarbij er verschillende stromingen worden ingericht. Op basis van acties v an de doelgroep (een klik in een mail, een klik op een landingpage, het bezoeken van een pagina op de website) kunnen verschillende funnels worden geactiveerd.

Final thought

Hoe je de funnels ook inricht; houd rekening met een soepele, frictie loze gebruikerservaring door scherpe teksten, een doordachte vormgeving, een waardevol aanbod en razendsnelle laadtijden van pagina’s.

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.