Verhoog je conversie van bezoekers naar gouden leads

door Marcel Nanning | Last Updated:   1 september 2011

goudzoekerWe steken veel aandacht, tijd en geld in het genereren van websitebezoekers. Dit heeft weinig zin als er geen goede conversie plaatsvindt. Hoeveel van de duur verkregen websitebezoekers schrijven zich daadwerkelijk in voor een nieuwsbrief? Of plannen een gesprek in via de website? Oftewel; hoe conversiegericht is uw site en haalt u eruit wat er in zit?

De juiste bril

Door concrete doelgroepen te bepalen en de bril op te zetten die daar bij hoort, zet je een eerste en belangrijke stap. Is je doel: leadgeneratie (wat vrijwel altijd zo is), probeer dan alles af te wegen met dat doel in het achterhoofd. Of het nu gaat om een nieuwe functionaliteit, een stuk tekst of een online survey, vraag jezelf af: ga ik hierdoor meer leads genereren?

Goudzoeken

Je website is een filter waar uiteindelijk mooie kansen uit moeten komen. Daarvoor dien je de bezoeker hartelijk te ontvangen, aan de hand te nemen en te begeleiden naar je conversiemoment. Dit begint al bij de bron van het websitebezoek, zoals de Adwords of emailmarketingcampagne. Als de bezoeker na het klikken op een Adword  of een link in een email niet op een passende en vooral treffende landingpage terechtkomt, zal die snel weer ergens anders heen gaan. Een CMS dat het mogelijk maakt om eenvoudig landingpages (met zoekmachinevriendelijke URL;s) aan te maken is in dit geval zeer hulpzaam. Daaarmee kun je bij nieuwe campagnes snel sterke, doel(groep)gerichte landingpages online plaatsen.

Vormgeving

Als het gaat om vormgeving zou ik zeggen: belangrijk, maar inhoud is leading. Volg vooral de slimme adviezen van je (web!)onwerper en besteedt aandacht aan conversie verhogende trucjes, zoals: zit de inschrijfoptie voor de nieuwsbrief boven de vouw, is het contactformulier niet te lang, etc.

Wie schrijft die blijft

Ga vooral aan de slag met het stelselmatig genereren van doelgroepgerichte content. Ben kritisch naar jezelf en vraag je af; spreekt de content de doelgroep aan? Is de content boeiend? En niet te vergeten: is de content Google friendly? Er zijn handige tools om uit te zoeken welke zoektermen de doelgroep gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld de Google Keyword Tool om teksten aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.

Vul regelmatig de website aan met teksten, zoek hier een syteem voor. Maak bijvoorbeeld lange termijn afspraken met uw copywriter. Door veel relevante en aantrekkelijke content verhoog je de kans op (terugkerende) bezoekers binnen de doelgroep.

“leg de focus op wat de bezoeker krijgt, niet op welke actie je van ze verwacht!”

What’s in it for me

Dan komt de conversie. Een veel gemaakte fout is; de bezoeker lukraak vragen om gegevens. Als een bezoeker er niets voor terugkrijgt, is er doorgaans geen motiviatie om gegevens achter te laten. Door bij de conversiepunten uit te leggen wat de ‘beloning’is voor het achterlaten van gegevens, verhoog je de respons. Het ontvangen van een nieuwsbrief is op zichzelf niet interessant. Een voorsprong op de concurrent behalen doordat je de nieuwste kennis hebt van ontwikkelingen binnen de markt, is dat wel. Ofwel: leg de focus op wat de bezoeker krijgt, niet op welke actie je van ze verwacht. Dus: aan de slag met die site, op zoek naar het goud!

Prettige conversie!

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.