Tags: sales
Zelfs al je denkt dat je niet communiceert, dan communiceer je toch. Non-verbaal communiceer je namelijk altijd. Niet communiceren is onmogelijk. Communicatie gaat dus verder dan alleen woorden. Let op je non-verbale communicatie om een betere verkoper te zijn.
Non-verbale communicatie
Wat is de betekenis van non-verbale communicatie nu eigenlijk? Het gaat om alles wat je met je lichaam communiceert, los van het praten zelf. Dat dit een belangrijk deel is van de manier waarop mensen communiceren, is bijvoorbeeld te herkennen door het feit dat mensen blijven gebaren tijdens het praten terwijl ze iemand aan de telefoon hebben. De persoon aan de andere kant van de lijn kan degene die tegen hem praat immers helemaal niet zien. Ook het deel van de communicatie dat verloren gaat bij het communiceren via tekst (bijvoorbeeld via e-mail of WhatsApp) is een goede illustratie van de waarde van non-verbale communicatie. Het overbrengen van nuances die communiceren wat je nu écht wil zeggen gaat op die manier niet, waardoor er gemakkelijk miscommunicaties kunnen ontstaan.
Lichaamstaal kan een hoop verpesten
Klanten willen voelen dat je het beste met ze voor hebt. Lichaamstaal speelt daarbij een belangrijke rol wanneer je face to face bent met een klant. Als je niet oplet, kun je met de verkeerde lichaamstaal een hoop verpesten bij de klant. We kunnen immers vaak slecht verbergen wat we echt voelen omdat het eruit komt in onze lichaamstaal. Als een klant jou op de zenuwen werkt of je een slechte dag hebt, dan kan zich dat uiten in een frons op je gezicht, rollen met de ogen of het ontbreken van een glimlach. Ook is een nep-glimlach makkelijk te herkennen omdat je ogen niet meedoen. Dit zijn signalen die gemakkelijk op te pikken zijn voor een klant en die die bereidheid om geld uit te geven bij jouw bedrijf flink kan doen verminderen. De Amerikanen hebben niet voor niets het concept van ‘service with a smile’ gecultiveerd.
Belangrijke punten in non-verbale communicatie
Wanneer je communiceert met een klant, wil je dat deze zich persoonlijk gewaardeerd voelt en jou vertrouwt. Om met dat laatste te beginnen: ook je uiterlijk is daarbij van belang als onderdeel van de non-verbale communicatie. Je wilt serieus overkomen en serieus genomen worden, en daarvoor moet je jezelf een zakelijke uitstraling aanmeten met een lichaamshouding die zelfvertrouwen uitstraalt. Daarnaast schep je vertrouwen door tijdens het communiceren je handpalmen te laten zien.
Om een klant zich persoonlijk gewaardeerd te laten voelen, is het van belang om de fysieke afstand tussen jullie beiden klein te houden en je dienstbaarheid in je gezicht te laten zien. Dat betekent dat je vasthoudt aan een zo oprecht mogelijke glimlach. Ook als er in je hoofd iets anders rondgaat. Ook kan het een positief non-verbaal gebaar zijn om iemand even aan te raken op de arm.
Non-verbale communicatie is iets waar je aan kunt werken, hoe zeer het ook geautomatiseerd kan lijken. Je kunt oefenen voor de spiegel, maar het is beter om feedback te vragen aan anderen. Zo kun je meer bewustzijn creëren van wat je nu precies communiceert, belangrijke aandachtspunten herkennen en daar mee aan de slag gaan. Het is wel degelijk de moeite waard om op deze manier aandacht te besteden aan je non-verbale communicatie om een betere verkoper te worden, want we zeggen vaak véél meer met ons lichaam dan uit onze mond komt en waarvan we bewust zijn.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
3 slimme tools voor het maken van een sales funnel
Met een sales funnel check je bijvoorbeeld eenvoudig de stappen naar geslaagde en gerichte reclame in B2B marketing.
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
Wat is een goede sales pitch en wat is daar voor nodig? Tips & voorbeelden!
Tips voor een sterke sales pitch! Hoe wordt jij een goede verkoper die overal een goed verkoopverhaal kan afleveren voor meer resultaat!
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren: Offerte software, CRM, Project management, Lead identificatie software ?
Marketing over sales: “We praten wel, maar zitten nog niet echt op een lijn.”
Idealiter zijn marketing en sales een geoliede machine die samenwerken aan het maximaliseren van het bedrijfsresultaat. In de praktijk werkt het met deze sales en marketing alignment vaak anders.
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.