Vorig weekend was ik een dagje in de Efteling. Het duurde niet lang voor ik de Sprookjes-sprokkelaar tegen het lijf liep, een creatie van Paul van Loon en Prinses Laurentien. Een verhalenverteller die uit takken en twijgjes verhalen haalt en opschrijft in zijn boeken. Zijn doel is dat sprookjes en verhalen nooit verloren gaan en altijd doorverteld worden. Hij vertelt over Sterre, een eenzaam kind dat op zoek gaat naar een kasteel met een bibliotheek vol vergeten verhalen en sprookjes.
De Content-Sprokkelaar; avonturier & schatzoeker
De parallellen met de hedendaagse marketeer zijn zo gelegd. Marketeers zijn net als de sprookjes-sprokkelaar dagelijks bezig met het vinden, creëren en verspreiden van verhalen. Het zoeken van verhalen over de klant en zijn belevingswereld. Verhalen waarin de toehoorder zich kan herkennen, vaak ook met helden en wijsheden. Denk aan het klassieke heldenverhaal; die referentiecase waarin een bedrijf een probleem heeft dat door het reddende bedrijf met vakmensen verholpen wordt. Of het toverboek van de tovenaar; dat whitepaper met die speciale onderhoudstips van de meest ervaren specialist uit het bedrijf. Goede verhalen liggen misschien voor het oprapen, maar we moeten de nodige ontberingen doorstaan om ze te vinden. In sommige gevallen zelfs de meerkoppige draak verslaan om bij de content schat te komen.
Content Marketing en beleving
Er is nog een overeenkomst. Net als bij sprookjes gaat het bij Content Marketing ook over een beleving en hoe de lezer zich kan identificeren met het verhaal. Schets je de problemen die herkenbaar zijn, geef je oplossingen die aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Of weet je je doelgroep simpelweg te raken. Merkbeleving is niet alleen belangrijk in b2c marketing, steeds vaker zien we geweldige voorbeelden van b2b merken die merkbeleving centraal zetten in hun Content Marketing.
Verschillen zijn er ook. Het belangrijkste verschil is dat het bij Content Marketing gaat over echte, authentieke verhalen. En als het goed is, zijn de verhalen een stuk minder wreed.
Foto: VijfZintuigen, Carlo van Schijndel.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt
Een inspirerende lijst met marketing e-mail berichten die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.
Het Geheim Van De Content Marketing Waakvlam
Iemand vroeg me laatst; wat is het geheim van goede content marketing productie? Hoe kom je effectief aan inspiratie? Lees hier over de content waakvlam!
6 Direct toepasbare content marketing ideeën
Geef je marketing een boost met 6 direct toepasbare content marketing ideeën
B2B Marketing Trends voor 2015
B2B Marketing Trends voor 2015
Contentmarketing en de kunst van continu produceren
Contentmarketing kost nu eenmaal tijd, en zorgt bij veel professionals bovendien voor stress
8 tips voor B2B content marketing, inclusief voorbeelden
B2B content marketing is niet meer weg te denken. Wij geven in dit artikel 8 tips voor slimme en inspirerende B2B content marketing, met voorbeelden!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.