B2B industriesector loopt achter met e-commerce

door Marcel Nanning | Last Updated:   6 januari 2016

Bijna de helft van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland verkoopt haar producten niet via online kanalen. Een kwart van deze B2B bedrijven stelt niet van plan te zijn een online salesportal te implementeren. Dat blijkt uit de Sana B2B e-Commerce Monitor 2015, een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce.

Volgens het onderzoek zijn de belangrijkste drempels voor B2B bedrijven om een e-commerce kanaal op te zetten de IT-beveiliging, de integratie met het ERP-systeem en de beschikbaarheid van real time orderinformatie. “Er is veel koudwatervrees bij B2B-bedrijven”, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “Ook denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen wel degelijk het geval is.”

In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”

Verschillen tussen b2b sectoren in Nederland

Met name in de industriesector lopen bedrijven achter op het gebied van b2b e-commerce. In deze sector verkoopt bijna twee derde de producten niet online. Bij andere sectoren zoals B2B-modebedrijven of containers & verpakkingen is een online verkoopkanaal weer meer gemeengoed. Van de industriële bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40% aan van plan te zijn om uiterlijk in 2017 te investeren in het online verkoopkanaal. Schipperus: “In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”

b2b sales ecommerce

Gebruiksvriendelijkheid b2b shop voorop

Bedrijven die aan de slag gaan met een webshop, richten zich op de eerste plaats op gebruiksvriendelijkheid en het verbeteren van de klantenservice. Pas daarna komt de eis dat de B2B e-commcerce-oplossing meer omzet moet genereren. “Bedrijven zien in dat een webshop er in de eerste plaats is voor hun klanten”, zegt Schipperus. “Maar natuurlijk moet de investering wel worden terugverdiend.”

b2b salesportal 2

Vergelijking b2b e-commerce met buitenland

Nederlandse B2B bedrijven doen het goed in vergelijking met hun buitenlandse collega’s. In onderstaande landen zijn B2B webshops het best vertegenwoordigd. Tussen haakjes staat het percentage B2B-bedrijven met een B2B Web store.

1. Verenigde Staten (64%)
2. Nederland (52%)
3. Verenigd Koninkrijk (50%)
4. Duitsland (47%)
5. België (47%)

b2b map nl

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.