Tags: e-commerce, persbericht
Bijna de helft van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland verkoopt haar producten niet via online kanalen. Een kwart van deze B2B bedrijven stelt niet van plan te zijn een online salesportal te implementeren. Dat blijkt uit de Sana B2B e-Commerce Monitor 2015, een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce.
Volgens het onderzoek zijn de belangrijkste drempels voor B2B bedrijven om een e-commerce kanaal op te zetten de IT-beveiliging, de integratie met het ERP-systeem en de beschikbaarheid van real time orderinformatie. âEr is veel koudwatervrees bij B2B-bedrijvenâ, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. âOok denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen wel degelijk het geval is.â
âIn de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiĂ«nt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.â
Verschillen tussen b2b sectoren in Nederland
Met name in de industriesector lopen bedrijven achter op het gebied van b2b e-commerce. In deze sector verkoopt bijna twee derde de producten niet online. Bij andere sectoren zoals B2B-modebedrijven of containers & verpakkingen is een online verkoopkanaal weer meer gemeengoed. Van de industriĂ«le bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40% aan van plan te zijn om uiterlijk in 2017 te investeren in het online verkoopkanaal. Schipperus: âIn de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiĂ«nt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.â
Gebruiksvriendelijkheid b2b shop voorop
Bedrijven die aan de slag gaan met een webshop, richten zich op de eerste plaats op gebruiksvriendelijkheid en het verbeteren van de klantenservice. Pas daarna komt de eis dat de B2B e-commcerce-oplossing meer omzet moet genereren. âBedrijven zien in dat een webshop er in de eerste plaats is voor hun klantenâ, zegt Schipperus. âMaar natuurlijk moet de investering wel worden terugverdiend.â
Vergelijking b2b e-commerce met buitenland
Nederlandse B2B bedrijven doen het goed in vergelijking met hun buitenlandse collegaâs. In onderstaande landen zijn B2B webshops het best vertegenwoordigd. Tussen haakjes staat het percentage B2B-bedrijven met een B2B Web store.
1. Verenigde Staten (64%)
2. Nederland (52%)
3. Verenigd Koninkrijk (50%)
4. Duitsland (47%)
5. België (47%)
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
DSM wint Kristalprijs voor meest transparante jaarverslag
dsm
Zamro en WĂŒrth genomineerd als âBeste B2B webshop 2018â
Zamro en WĂŒrth genomineerd als âBeste B2B webshop 2018â
Budget opent 150 nieuwe verhuurlocaties
Budget opent 150 nieuwe verhuurlocaties
FD Mediagroep neemt belang in opleidingsplatform Springest
FD Mediagroep, bekend van onder andere het FD, BNR Nieuwsradio en Company Info, heeft een strategisch belang genomen in Springest.
Klantenreviews steeds populairder
Waarom zijn er dan nog steeds zoveel webshops en adverteerders die online hun reputatie niet meten?
Steelcase Solutions en OCS Workplaces integreren sales- en supportactiviteiten

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.