Tags: e-commerce, persbericht
Bijna de helft van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland verkoopt haar producten niet via online kanalen. Een kwart van deze B2B bedrijven stelt niet van plan te zijn een online salesportal te implementeren. Dat blijkt uit de Sana B2B e-Commerce Monitor 2015, een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce.
Volgens het onderzoek zijn de belangrijkste drempels voor B2B bedrijven om een e-commerce kanaal op te zetten de IT-beveiliging, de integratie met het ERP-systeem en de beschikbaarheid van real time orderinformatie. “Er is veel koudwatervrees bij B2B-bedrijven”, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “Ook denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen wel degelijk het geval is.”
“In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”
Verschillen tussen b2b sectoren in Nederland
Met name in de industriesector lopen bedrijven achter op het gebied van b2b e-commerce. In deze sector verkoopt bijna twee derde de producten niet online. Bij andere sectoren zoals B2B-modebedrijven of containers & verpakkingen is een online verkoopkanaal weer meer gemeengoed. Van de industriële bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40% aan van plan te zijn om uiterlijk in 2017 te investeren in het online verkoopkanaal. Schipperus: “In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”
Gebruiksvriendelijkheid b2b shop voorop
Bedrijven die aan de slag gaan met een webshop, richten zich op de eerste plaats op gebruiksvriendelijkheid en het verbeteren van de klantenservice. Pas daarna komt de eis dat de B2B e-commcerce-oplossing meer omzet moet genereren. “Bedrijven zien in dat een webshop er in de eerste plaats is voor hun klanten”, zegt Schipperus. “Maar natuurlijk moet de investering wel worden terugverdiend.”
Vergelijking b2b e-commerce met buitenland
Nederlandse B2B bedrijven doen het goed in vergelijking met hun buitenlandse collega’s. In onderstaande landen zijn B2B webshops het best vertegenwoordigd. Tussen haakjes staat het percentage B2B-bedrijven met een B2B Web store.
1. Verenigde Staten (64%)
2. Nederland (52%)
3. Verenigd Koninkrijk (50%)
4. Duitsland (47%)
5. België (47%)
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Beste Werkgevers 2013; SAS, ORMIT en Q42
Beste Werkgevers van Nederland 2013
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025. Belangrijke conclusies uit onderzoek
18% meer vacatures op het gebied van marketing en communicatie
18% meer vacatures op het gebied van marketing en communicatie
HubSpot opent vestiging in Amsterdam op zoek naar groei
HubSpot opent vestiging in Amsterdam op zoek naar groei. De marketing automation en CRM-sterspeler zoekt naar groei in Nederland
Kwart van Nederlandse ondernemers doet zaken over de grens
Ondernemers over de grens
Steelcase Solutions en OCS Workplaces integreren sales- en supportactiviteiten

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.