Tags: column
Een tijdje terug kreeg ik van een vriend de vraag: waar zit nu je verdienmodel met www.b2bmarketeers.nl? Wat is je financiĂ«le doelstelling? Een normale vraag. Maar hij bracht mij wel uit balans, want ik heb geen verdienmodel. B2bmarketeers.nl is opgezet als collectief platform met als doel; de vetste, meest inspirerende content website voor b2b marketeers worden waar vakgenoten content kunnen delen, vinden en bespreken. Toch zet hij me aan het denken; moet ik een verdienmodel hebben? Wat voor waardes kunnen dat zijn en in hoeverre heeft dit dan invloed op de kwaliteit van de dienstverlening?Â
Waarde discussie
Blijkbaar ben ik niet de enige die hier mee worstelt; Er is een wereldwijde discussie gaande over het anders zien van waarde. Hoe denken we nu, na de financiële crisis over waardecreatie en geld? Deze zoektocht wordt zichtbaar in verschillende discussies. Een concreet voorbeeld over de waarde van diensten en content zien we concreet terug in het artikel van Edwin Vlems op Marketingfacts over het gratis delen van content.
Hoeveel is een land waard?
Het gratis delen van content of wat dan ook, is voor veel mensen een uitdagend concept. Niet zo gek overigens, want we zijn er vanaf de eerste munt (770 vc) collectief in getraind om waarde te bepalen aan de hand van een valuta; geld, goud of spullen. Deze systemen zitten diep in onze maatschappij geworteld. Dit zien we ook terug ons taalgebruik; ââVoor wat, hoort watâ, âvoor niets gaat de zon opâ, âniets voor nietsâ, âboter bij de visâ en ga zo maar door. We zien het ook terug in de politiek. We meten de welvaart van een land aan de hand van de financiĂ«le status, het BNP. Onze Minister President riep letterlijk op tot meer consumeren, waarmee de regering openlijk het concept; âgeld (=bezittingen) maakt gelukkigâ omarmt. Overigens zien we ook op dit niveau wel verschuivingen ontstaan. De politiek kijkt, onder druk van doorgaans de linkse partijen, steeds meer naar cijfers rondom het algemene geluksgevoel, de collectieve gezondheid en de ecologische status van een land.
Dat bezittingen of geld niet altijd gelukkig maken zien we prachtig terug in de eerder op deze site besproken film The Wolf Of Wallstreet over multimiljonair Jordan Belfort. Vel zelf je oordeel, maar ik krijg niet de indruk dat we in deze film een zielsgelukkig persoon volgen.
SEOmoz
Een mooi voorbeeld van gratis content delers is bijvoorbeeld dĂ© SEO/Marketing authoriteit van de USA; Moz (voorheen SEOmoz). Zij hebben met waardevolle gratis content veel fans verzameld door het gratis publiceren van de legendarische Whiteboard Friday filmpjes. Achteraf kun je dus beredeneren dat deze content helemaal niet gratis is geweest; wij hebben er met z’n allen voor betaald door er naar te kijken (know) en ‘fan’ te worden (like/trust). Dit effect hadden ze waarschijnlijk nooit kunnen kopen met betaalde advertising.
Waardebepaling achteraf
Nadenkend over de vraag van mijn vriend, moest ik ook denken aan Nils Roemen van Durftevragen die ik een keer heb zien spreken bij een congres. Zijn denkrichting gaat uit van het helpen van elkaar zonder vooraf uit te gaan van een financiële vergoeding. Een tip van Nils is ook om eens een project aan te vliegen met als voorwaarde dat er GEEN geld in het spel mag zijn. Ongelofelijk om te zien wat je zonder geld voor elkaar krijgt en hoe je een win-win situatie creëert voor alle betrokken partijen. Een element van zijn visie is ook waardebepaling achteraf. Geef aan het eind van het project iets wat jij het waard vond. Dat kan geld zijn, maar ook iets anders; een training bijvoorbeeld.
Collaborative Economy
Ook heb ik over dit ontwerp contact gehad met Martijn Arets bekend van o.a. de Brand Expedition en onderzoeker van de nieuwe crowd ontwikkelingen, die hij samenvat onder Collaborative Economy. Hij heeft me ooit gewezen op de verschillende vormen van âWaardeâ die je kunt halen uit projecten, los van euroâs. Stel je idee, je dienst of product voorop en probeer eens los van geld te denken. Wat zijn mooie waardevolle zaken die je gelijk kunt stellen met hetgeen je geleverd hebt?
Wat is B2bmarketeers.nl waard?
Terug naar b2bmarketeers.nl. Als ik kijk naar de investeringen die in het platform zijn gedaan, is het grootste component; tijd. Al beschouw ik het niet echt als investering, althans niet als kostenpost, want ik heb er plezier in. Dat is misschien wel de grootste waarde. Naast plezier heb er al veel voor terug gekregen. Door dit platform op te zetten, bloggers te activeren en zelf te bloggen heb ik vooral veel geleerd. Over SEO bijvoorbeeld. Of over content marketing. Daarnaast is mijn netwerk uitgebreid met interessante mensen op allerlei posities, wie weet wat voor waarde daar nog in zit. De site heeft me ook een vorm van autoriteit opgeleverd, waardoor mensen me nu weten te vinden die ik anders nooit zou ontmoeten. En ik mag naar allerlei mooie events, en daar ook vooraan zitten!
Als je deze zaken moet uitdrukken in geld heb ik geen idee hoeveel het zou zijn, dat is ook voor iedereen anders wellicht. Daarmee kom ik ook op het lastige van een waardesysteem, anders dan geld. Want hoe maak je meetbaar of je niet op weg bent om failliet te gaan (qua tijdsinvestering of het weggeven van je toegevoegde waarde door gratis content te delen). Hoe maak je SMART dat je op de goede weg zit? Dat je per saldo meer waarde krijgt dan dat je consumeert?
Het antwoord!
Op dit moment ben ik erg tevreden over de ontwikkelingen van b2bmarketeers.nl. Maandelijks bezoeken duizenden vakgenoten de site, regelmatig bieden nieuwe bloggers zich aan, er ontstaan leuke discussies en ik leer elke dag iets bij. Ik heb overigens ook weleens wat geld verdiend met de site, bijvoorbeeld via affiliate linkjes, of een keer een advertentie. Maar welke vorm van waardebepaling ga ik nastreven in de toekomst? En welke doelstellingen kan ik daar aan verbinden? Dat zien we dan wel weer. Voor alsnog heb ik 1 doelstelling; de vetste b2b marketingsite van Nederland neerzetten, samen met alle b2b marketing vakidioten van Nederland. Is dat SMART genoeg?
Foto: www.slimbeleggen.nl
Boekentips:
Jordan Belfort –Â The Wolf of Wall Street
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
The Wolf of Wall Street; de Foie Gras techniek van Jordan Belfort
The Wolf of Wall Street; de Foie Gras techniek van Jordan Belfort
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Van klassieke marketing naar klasse marketing
Van klassieke marketing naar klasse marketing
Italiaanse vrienden
Goede marketing hoeft niet duur te zijn
marketingbudget
Hoe laat is het? Tijd om adverteren serieus te nemen!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.