Tags: b2b marketing, cloud, column, marktbewerking
Tja, wat is nu de belangrijkste online ontwikkeling in de B2B marketing van het afgelopen jaar? Er is genoeg gebeurd. Ik dacht bijvoorbeeld meteen aan de wedloop tussen Google, Facebook, Twitter en LinkedIn, en wie er als eerste kwam met dé uitbreiding voor bedrijven? En dat dit eigenlijk heeft geresulteerd in een nog warriger web van mogelijkheden voor de marketeer.
Tools & technieken in b2b marketing
Of is de belangrijkste ontwikkeling een nieuwe tool of techniek? Ja, je kunt er niet omheen en denkt waarschijnlijk ook aan: de Cloud. Een prachtige combinatie van techniek en visie die dit jaar weer een stuk verder is ontwikkeld en verstrekkende gevolgen gaat hebben in hoe we omgaan met data, software en eigenlijk de hele werkwijze. Een super ontwikkeling die nog voor veel blogs gespreksstof zal opleveren.
Maar ook technieken als Augmented Reality beginnen voet aan de grond te krijgen, we zien steeds meer b2b marketing voorbeelden opduiken. Ook doorgebroken in de wereld van b2b marketing; behavioral targeting en re-targeting. Methodieken waar we in 2012 nog veel van zullen horen.
Dan is er ook nog de explosie in het gebruik van pads en smarphones; een werkelijke verschuiving in hoe mensen omgaan met het web. Iedere b2b marketeer die ik dit jaar heb gesproken, heeft het wel overwogen of is er mee bezig; ‘moeten wij ook niet iets met apps doen?”.
Nummerrrrr één!
Terwijl ik nadenk over wat we allemaal voorbij hebben zien komen, en wat ik op 1 op mijn lijst wil zetten, blijft een gedachte zich opdringen. Een gedachte die te maken heeft met een reeks van wereldgebeurtenissen waarin Social Media een hoofdrol in speelde. Er op dit moment geen beter voorbeeld te bedenken van de kracht, de inpact, en het effect van onlne media. Inderdaad; ik heb het over de golf aan demonstraties in Tunesië, Egypte, Libië, Syrië en verder waar we naar refereren als we het hebben over de ‘arabische lente’. Door de kracht van social media heeft het volk kunnen tornen aan de sterke fundamenten van oude regimes en dictators. Ook al heeft het niet direct te maken met b2b marketing, toch is dit voor mij de absolute nummer 1 als het gaat om online gebeurtenissen die 2011 kleur hebben gegeven.
Na terugkijken komt vooruit kijken. Ik heb mijn lijst voor volgend jaar al klaar. Als ik in december 2012 de balans op maak, staat er wederom een prachtige ontwikkeling op nummer één:
“De nieuwe president van Noord-Korea, Dhr. Kim Jong-un die het jaar 2012 kleur heeft gegeven door de aankondiging van ongecensureerd internet in Noord-Korea. Andere landen zoals China en Rusland konden niet achterblijven en volgden direct.”
Fijne feestdagen en een spetterend 2012!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B en Sociale Media: waar loopt het fout?
Veel B2B-bedrijven weten niet hoe ze de inzet van Social Media moeten aanpakken. In dit artikel tonen we hoe je je voordeel doet met Social Media in B2B
Meer succes door scherpe bureaubriefing
Gebruik deze bureau checklist om een volledige briefing samen te stellen.
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go?
EMERCE B2B Digital: Go or No-Go? Een verslag van de editie in 2023 over funnels, AI, sales & marketing en meer!
B2B-marketing trends voor 2020
nog een paar weken om de plannen voor 2020 vorm te geven. De b2b marketing trends 2020 mogen dan niet ontbreken
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
The Wolf of Wall Street; de Foie Gras techniek van Jordan Belfort
The Wolf of Wall Street; de Foie Gras techniek van Jordan Belfort
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.