B2B marketing 2023: de do’s en don’ts

door Redactie | Last Updated:   24 januari 2023

Jouw b2b marketing staat in de stijgers voor 2023
toch? Het marketingplan staat en wat nu rest is slechts de uitvoering. Bij de meeste organisaties zijn de plannen nog in de maak in januari. Geen probleem uiteraard. Om je te helpen bij het opstellen van jouw b2b marketing plan voor 2023 geven we een aantal Door deze belangrijke “do’s” en “don’ts” in acht te nemen, maak jij een succes van jouw b2b marketing voor 2023.

DO: Leer je doelgroep kennen

Ten eerste is het belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen. Nu hoor ik je denken: ‘ja, duuhuu’. Je hebt vast wel een gevoel bij je doelgroep. Maar ken je ze ook echt? Ben jij op de hoogte van de specifieke behoeften en pijnpunten van je doelgroep? Door buyer persona’s op te stellen en een customer journey te plotten, werk je structureel aan het inspelen op de doelgroep.

Dit zal je helpen om je boodschap en aanpak te richten op de specifieke problemen waarmee je doelgroep te maken heeft. Dat maakt het weer eenvoudiger om marketingmateriaal te creëren en effectieve marketingcampagnes in te richten, gericht zijn op de behoeften van je doelgroep.

customer journey mapping

Content Marketing

Content Marketing is bij uitstek een manier om aan te haken bij uitdagingen en wensen van doelgroepen. Produceer whitepapers en e-books. Je kunt ook landingpages en zakelijke blogs laten schrijven. Deze content is op legio manieren de wereld in te brengen zodat je op kanalen aanwezig bent waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Hierdoor heb je altijd het juiste contact met de bezoekers.

DO: Bouw relaties

Een belangrijke “do” in B2B marketing is het opbouwen van relaties. B2B marketing gaat vaak om het opbouwen van langdurige relaties met andere bedrijven. Dit betekent dat het belangrijk is om vertrouwen op te bouwen en credibiliteit te verkrijgen bij je doelgroep. Dit kan worden gedaan door regelmatig communicatie en betrokkenheid met je doelgroep, zoals het sturen van nieuwsbrieven of het organiseren van netwerkbijeenkomsten.

Marketing funnel

Als we dit vertalen naar de fases in de customer journey (see, think, do, care bijvoorbeeld) of zitten we hier meer in de ‘think’ fase. De eerste kennismaking met jouw bedrijf of merk is geweest. In deze fase van de marketing funnel investeer je in het verder opbouwen van de relatie door te laten zien wie je bent, hoe je zaken aanpakt en wie er nog meer met je samenwerkt (cases).

marketing funnel journey voorbeeld

Don’t: Behandel niet al je klanten hetzelfde

Aan de andere kant zijn er ook een aantal belangrijke “don’ts” waar je rekening mee moet houden bij B2B marketing.

Ten eerste is het belangrijk om niet alle B2B-klanten hetzelfde te behandelen.

Elk bedrijf én iedere persoon binnen dat bedrijf is uniek en zal andere behoeften en pijnpunten hebben. Door een one-size-fits-all-aanpak te gebruiken, loop je het risico om belangrijke kansen te missen en potentiële klanten te mis te lopen.

Content op maat

In plaats daarvan is het belangrijk om je marketinginspanningen aan te passen aan de specifieke behoeften van elke potentiële klant. Zorg voor content op maat voor specifieke niches en rollen binnen bedrijven. Om dit goed te doen is het uitbesteden van SEO een goede mogelijkheid.

Don’t: alleen maar online contact

Een andere “don’t” is het negeren van het persoonlijke aspect van B2B marketing. Hoewel digitale marketing een belangrijk onderdeel is van B2B marketing, is het nog steeds belangrijk om persoonlijke verbindingen met potentiĂ«le klanten te bouwen.

Events

Dit kan worden gedaan door face-to-face interacties te hebben, zoals beurzen, netwerkbijeenkomsten en zakelijke lunches. Een handgeschreven kaart of een persoonlijk geschenk, draagt ook bij aan het opbouwen van vertrouwen en het versterken van de relatie met je doelgroep.

beurs-events

Conclusie

B2B marketing in 2023 gaat net als in vorige jaren om het aangaan van relaties. De middelen die we daarvoor tot onze beschikking hebben zijn het probleem niet. Doelgroepen zijn zowel offline als online actief. De beste manier echter, om deze kanalen te benutten is een zoektocht. Die begint bij een grondige kennis van de doelgroepen en hun klantreizen. Zorg dus voor voldoende inzichten op dit vlak en ga daarmee aan de slag. We leven in een digitale maatschappij maar
vergeet de kracht van offline middelen niet!

Foto door Sora Shimazaki

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.