Onderzoek: Nederlanders krijgen jaarlijks 210 zakelijke tips via mond-tot-mondreclame

door Marcel Nanning | Last Updated:   24 april 2024

Bevindingen marketingtelling 2024 – onderzoek naar invloed mond-tot-mond reclame in b2b

Ondanks de snel evoluerende markt van B2B-marketing, blijft één aspect onveranderlijk relevant: mond-tot-mondreclame (MTM). Onlangs onthulde de Nationale Marketingtelling 2024, een initiatief van Creative Agency Everybody Likes Penguins, Beeckestijn Business School en B2Bmarketeers.nl, nieuwe inzichten in de kracht van persoonlijke aanbevelingen binnen de B2B-sector.

Waar komt deze telling vandaan?

Even een stap terug. Vanwaar deze telling? Het idee is geïnspireerd op de jaarlijkse vogeltelling. Waar de Nationale Vogeltelling een momentopname levert van het aantal vogels dat in Nederlandse tuinen gespot wordt, geeft de Nationale Marketingtelling een indicatie van het aantal B2B-tips dat in Nederland gedeeld wordt. De vogeltelling geeft een beeld van het belang van tuinen voor vogels, de Marketingtelling geeft juist een beeld van het belang van mond-tot-mondreclame in de B2B-sector.

Ondanks alle meetbare marketinginspanningen blijven er andere factoren die aankoopbeslissingen beinvloeden zoals de gesprekken tussen bekenden over ervaringen met producten en diensten van belang. Omdat dit fenomeen, dat we kennen als mond-tot-mond of ‘dark social’ doorgaans niet meegenomen wordt in de marketing dashboards is de marketingtelling in het leven geroepen.

Wat werd er gemeten en onderzocht?

Dit onderzoek belicht de cruciale rol van MTM in het stimuleren van groei en het creëren van authentieke connecties tussen bedrijven. Met een methodologie die onder meer een WhatsApp-flow omvatte om de frequentie, kanalen en categorieën van B2B-tips te meten, biedt het rapport niet alleen inzicht in hoe MTM werkt, maar ook praktische tips om deze krachtige marketingtactiek te versterken. Er werd uitgevraagd hoe vaak er bepaalde tips werden gegeven in de B2B-sfeer zoals aanbevelingen voor tools of opleidingen.

Resultaten, inzichten en meer.

Wat is een tip nu echt waard?

Interessant is ook de financiële waarde van MTM, zoals geïllustreerd door de link tussen Customer Experience Management (CEM) en mond-tot-mondreclame. Het rapport toont aan dat investeringen in een positieve klantervaring niet alleen de klantloyaliteit en -tevredenheid verhogen, maar ook aanzienlijk bijdragen aan het stimuleren van persoonlijke aanbevelingen, wat uiteindelijk resulteert in hogere omzet en klantwaarde.

Hoe gaan mensen over je merk praten?

Verder biedt het rapport een aantal praktische tips voor B2B-marketeers om MTM in hun marketingstrategieën te integreren en te versterken. De tips zijn gebaseerd op marketingliteratuur en belichten verschillende aspecten en invalshoeken om mensen over je merk te laten praten. Denk aan social currency, waarbij exclusiviteit, schaarste en uniekheid van producten of diensten aanzet tot delen. Of het verhelderen van je boodschap op basis van het Story Brand Framework van Donald Miller:

“if you confuse me, you loose me”.

Ook benadrukt een van de tips dat het bouwen van authentieke relaties en communities van essentieel belang is om klantbetrokkenheid te vergroten en persoonlijke ervaringen te bevorderen.

Download het volledige rapport

Met deze eerste editie van de Nationale Marketingtelling is de basis gelegd voor toekomstige marketingthema’s.

Het rapport, met alle bevindingen en resultaten, is hier te downloaden en is niet alleen een bevestiging van de kracht van persoonlijke aanbevelingen, maar ook een leidraad voor B2B-marketeers om de effectiviteit van hun marketingstrategieën te verbeteren.

In een tijd waarin digitale marketingstrategieën domineren, herinnert de Nationale Marketingtelling 2024 ons aan de onvervangbare waarde van menselijke connectie en de impact en financiële waarde van mond-tot-mondreclame in het vormgeven van B2B-marketinglandschappen.

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.