Praktische marketingtips voor MKB (deel 1)

door Kirsten Baane | Last Updated:   2 oktober 2012

Tags: ,

whyHelp, niemand koopt mijn producten!

Deze blog schrijf ik vanuit mijn ervaring in MKB Marketing waarin ik heb geleerd dat marketing voor MKB organisaties op zijn zachts gezegd uitdagend is. Of het nu gaat om een consumentenelektronica merk, een online webshop of IT-organisatie; de uitdagingen zijn hetzelfde; met beperkte middelen (vaak complexe) doelgroepen bereiken. Eén van mijn grootste ergernissen bij marketing, communicatie en social-media cursussen &seminars, is dat de sprekers vaak met succesverhalen komen van A-merken met een enorm marketingbudget. Maar wat heeft de MKB’er daar aan?

Social media, what a waste of time!

Negen van de tien mensen die zo´n seminar of cursus volgt, werkt niet voor een A-merk; de voorbeelden liggen veel te ver van hun bed. De MKB’er die ik ken, is veel meer op zoek naar kant en klare handvatten, en inzichten in hoe je met beperkte middelen toch iets kunt bereiken. Marketing wordt in het MKB vaak alleen als een hoge kostenpost gezien met als gevolg dat men er weinig tot geen aandacht aan schenkt. Dat er slechts een handvol Facebook fans zijn en slechts een tiental volgers op Twitter is niets meer dan een extra bevestiging dat de gedane marketing-effort toch niets oplevert, behalve een hoop tijdverlies en ergernissen.

Fout, fout, fout…

Met een laag budget kun je wel degelijk veel bereiken, zolang je als organisatie maar weet wie je klanten zijn en wat ze in beweging brengt. Focus is hierbij van essentieel belang. Voordat je gaat kijken naar de markt en naar je potentiele afnemers, raad ik aan om eerst naar je interne organisatie te kijken.

Waarom doe jij wat je doet?

Ik ben een enorme fan van Simon Sinek en zijn zogenaamde “ Golden Circle”, Hij neemt ook A-merken als voorbeeld, maar het verschil is dat hij aangeeft hoe ze groot zijn geworden aan de hand van een eenvoudig model, juist inzetbaar voor alle organisaties. Iedere organisatie weet wat het doet, de meesten weten ook nog wel hoe zij het doen, maar heel weinig organisaties weten waarom ze iets doen. De “waarom” draait niet om winst maken, dat is een resultaat. Bij “waarom” draait het om je bestaansrecht. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Waar kom jij je bed voor uit? En waarom zou dat iemand uitmaken? Volgens Sinek zijn mensen en organisaties die beginnen met het waarom succesvoller en innovatiever dan mensen en organisaties die beginnen met de ‘wat?’ vraag.

MKB Marketing Tip

Vul voor jouw organisatie de gouden cirkel in, startend met de “waarom” (gaat puur om passie) vraag. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat hoe de “Golden Circle” jou raakt. Tips terug zijn natuurlijk ook altijd welkom.

´The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.´ – Eleanor Roosevelt

 

Kirsten Baane is freelance marketingcommunicatie adviseur. Zij reikt organisaties praktische handvatten aan hoe zij met de beschikbare middelen en mankracht het meest doelgericht hun off- en online marketing kunnen inrichten. Haar specialiteit is het verkrijgen van customer insights, zodat organisaties heel gericht kunnen inspelen op persoonlijke voorkeuren en hier hun strategie en middelen op kunnen afstemmen. LinkedIn | website
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.