De kracht van verpakkingsmateriaal

door Redactie | Last Updated:   10 maart 2022

Tags:

Als je eigenaar bent van een webshop, valt pakketten versturen onder je dagelijkse werkzaamheden. Je bent dan ongetwijfeld bekend met verpakkingsmateriaal. Maar, ben je je er ook van bewust dat er verschillende kansen schuilen in verpakkingsmateriaal? In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan verpakkingsmateriaal en hoe je de kansen die er liggen kunt benutten. Een aantal functies van verpakkingen om rekening mee te houden (waar kansen in schuilen om onderscheidend te zijn):

1. Transport

In eerste instantie is verpakkingsmateriaal natuurlijk bedoeld om jouw producten te beschermen tijdens het transport. Je wilt immers niet dat de bestelling met beschadigingen bij je klant aankomt. Dit lijkt wellicht een vrij eenvoudige opgave, maar blijkt in de praktijk regelmatig mis te gaan. Het is daarom aan te raden om niet te besparen op verpakkingsmateriaal. Verzendt producten in stevige verpakkingen en gebruik opvulmateriaal om kwetsbare producten te beschermen. Zo voorkom je dat producten tijdens het transport in de verdrukking zullen komen. Door te investeren in hoogwaardig verpakkingsmateriaal voorkom je dat klanten om deze onbenullige reden zullen vertrekken naar de concurrent.

2. Houdbaarheid

Naast de bescherming voor het transport zijn er ook andere functies van de verpakking. Denk aan het verbeteren van de houdbaarheid van producten. Dit is vooral relevant voor voedingsmiddelen, planten en bloemen. Een goed voorbeeld van een verpakking die de houtbaarheid sterk bevordert is de glazen pot of het blik.

3. Branding

Bovendien is verpakkingsmateriaal letterlijk hetgeen dat de klant als eerste in handen krijgt van jouw webshop. Verpakkingsmateriaal heeft daardoor een belangrijke marketingfunctie. Gepersonaliseerd verpakkingsmateriaal kan ervoor zorgen dat je webshop zich onderscheidt en een blijvende indruk bij de klant achter zal laten. Zorg er dan ook voor dat de naam van de webshop duidelijk naar voren komt op de verpakking. Dit gaat eenvoudig door gebruik te maken van stickers of bedrukte tape. Er zit veel communicatiewaarde in verpakkingen. Je kunt er ook keurmerken op tonen die bijdragen aan de uitstraling van jouw merk.

Persoonlijke communicatie

Een persoonlijk (en indien mogelijk zelfs handgeschreven) kaartje in het pakket stimuleert tevens de klantenbinding. Al met al geldt: als een klant al blij wordt van de verpakking van het product, is de kans groter dan de klant vaker bij je zal bestellen.

4. Functionele verpakking

Een verpakking speelt ook een functionele rol rondom het vervoeren of gebruiken van de producten. Handige grepen in dozen zorgen er voor dat je de producten handig kunt verplaatsen tijdens het transport. Een verpakking kan onderdeel zijn van de product-functionaliteit. Denk aan de schenkdop van wasmiddelflessen bijvoorbeeld of een recept op de doos van een bakproduct.

Een verpakking kan ook ontwikkeld zijn als gebruiksvoorwerp na het gebruik van het product. Er zijn chocoladepasta-merken die hun potten dusdanig ontwerpen dat ze na gebruik als drinkglas kunnen dienen.

5. Productinformatie

Verpakkingen hebben naast de merkfunctie ook een informerende functie. Voor veel goederen zijn er verplichten rondom het verstrekken van informatie aan (potentiële) klanten over het product en de verpakkingen. Bij voedingsmiddelen kun je denken aan informatie over:

Verantwoordelijkheid rondom verpakkingen

We zien steeds meer aandacht voor de verantwoordelijkheid van leveranciers m.b.t. de ecologische footprint die ze achterlaten. Verpakkingen spelen daar ook een belangrijke rol in. Steeds meer organisaties kiezen voor slimme verpakkingsmethoden waardoor er minder verspilling is, verpakkingen die goed te recyclen zijn of zoals het eerder genoemde voorbeeld; verpakkingen die te gebruiken zijn voor een ander doel.

Kosten besparen op verpakking

Uiteraard betekent een webshop flink balanceren met uitgaven en inkomsten. Je wilt dan ook voorkomen dat het verzenden van pakketten een onnodig grote uitgavepost gaat worden. De mogelijkheden hiervoor zitten voornamelijk in de transportkosten. Deze kun je drukken door ervoor te zorgen dat je pakketten zo licht mogelijk zijn. Gebruik daarom stevig doch lichtgewicht verpakkings- en opvulmateriaal en verstuur zoveel mogelijk pakketten in één keer. Ook zijn brievenbuspakketten aanzienlijk goedkoper dan bezorging van je pakketten via een pakketdienst.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.